10 Minute Space Strategy

Denne strategijuvelen er faktisk gratis!

(PressFire.no): Problemet med «10 Minute Space Strategy» er at The Goblin Lunatics har prøvd å forenkle et spill i en sjanger som vanligvis er like komplisert og omfattende som universet er stort.

Én ting er i alle fall helt klart - de ti minuttene tittelen hinter til er et rent hypotetisk nummer. Du kan kanskje komme i gang med et nytt spill uten å bruke en halv evighet på å sette det opp. Men så fort du er i gang vet vi alle at det er ingen ting som bare heter én runde til. Disse spillene er evighetsprosjekt som trekker deg inn og spytter deg ut først når du har tatt over hele galaksen.

Et sjangerriktig mikrokosmos

Her har komprimeringen deres en merkbar konsekvens: Alt det som vanligvis tar tid i disse spillene - produksjon, utvikling, politikk og logistikk har enten blitt fjernet eller abstrahert, slik at du i stedet kan konsentrere deg om de brede avgjørelsene. Reelle spørsmål i «10 Minute Space Strategy» går på hvem du skal angripe, hvilke teknologiske fordeler du vil ha og hva koloniene dine skal produsere.

Det er litt kjedelig at du ikke får ta stilling til diplomatiet mellom motspillerne dine eller drive byttehandel med dem. Men på en annen side er også det hele poenget – dette er ikke et stort, dypt strategispill, men heller et slags sjangerriktig mikrokosmos som kutter hjørner for å få en så konsis representasjon av sjangeren sin som mulig.

Hvis du noen gang har snust på 4X-spill men ikke turt å prøve dem, er dette det perfekte stedet å starte. Gir opplevelsen mersmak har du et vell av muligheter foran deg. Smaker det ikke har du blitt en erfaring klokere, uten å ha måttet bruke en hel helg på å sette deg inn i spillet eller tømt lommeboken i forsøket.

Ta flåten din for eksempel – den består kun av tre forskjellige typer skip, hvorav to av dem er til militært bruk. Resten av variablene som påvirker konflikt mellom flåter kommer fra antallet du sender inn i kamp, og bonusene deklarer å rake med seg på veien. Spillet er flust av slike tilfeldigheter og uforutsette bonuser, som for eksempel raseegenskapene dine eller mystiske fenomener i rommet.

Produser og angrip

På toppen av det hele har du også muligheten til å rette vitenskapen inn mot spesifikke bonuser du trenger for å utvikle deg.

I «10 Minute Space Strategy» er ikke bare hele denne prosessen strømlinjeformet ned til en håndfull generelle kategorier, den erstatter også det hierarkiske sammensuriet du ofte må navigere deg gjennom og gir klare korrelasjoner til de assosierte effektene du får ut av dem.

Ønsker du sterkere jagere? Militærteknologi er retningen for deg. Produserer du for treigt i forhold til motstanderne dine? Industriteknologi. Ikke god nok rekkevidde til neste planet? Kjør på med fremdriftsteknologi. Lav befolkningsvekst? Miljøteknologi.

Spillet minner meg veldig om «Master of Orion» – enkelt og elegant utført, med masse stemning, et fenomenalt lydspor og en minimalistisk presentasjon som passer det evige, store intet helt ypperlig. Jeg kan nesten telle på én hånd antall dynamiske elementer i brukergrensesnittet. Alt utenom dette ligger utenfor din kontroll.

Det aller beste med å spille «10 Minute Space Strategy» er likevel å se hvordan The Goblin Lunatics viser seg selv som dyktige utviklere med en forkjærlighet for disse gigantiske, omfattende strategispillene. Du skjønner at de er ihuga tilhengere ut i fra hvordan de har valgt å fokusere designet ned til essensen av opplevelsen. Her er det verken noe som føles overflødig eller misforstått ut i fra kildematerialet.

Joda, spillet er ikke like dyptgående som det kunne ha vært når det kommer til stykket. Men på en annen side føles det som om du utretter mye av det samme som du alltid gjør i disse spillene. Dette er i hovedsak et strategispill om å erobre galaksen med makt, ikke politikk. Du bruker tid på å pumpe ut skip, sende dem til planeter, velge hva de planetene skal produsere og så fly videre.

Dessuten sitter jeg med inntrykk av at strategisk dybde alt for ofte forveksles med pynt og ekstra funksjonalitet for tiden - derfor har jeg ikke noen problemer med å se på «10 Minute Space Strategy» som et lite spark i baken. Du har kanskje færre valg å ta, men til gjengjeld føles handlingene dine mye mer utslagsgivende.

Jeg nevnte det var gratis også, ja?

«10 Minute Space Strategy» kan lastes ned her. 

Oppsummering
Positivt
Tematisk og stemningsfullt; enkel, destillert strategi; oversiktlig og gjennomført design, gir mersmak til noe større.
Negativt
Det lille som trengs av dokumentasjon mangler.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3