Denne gangen er «mer av det samme» intet mindre en et innfridd ønske. «PixelJunk Shooter» var nemlig et av mine favorittspill i 2008, og mer er i grunn alt jeg ville ha.
Men i denne sammenhengen er det også mye mer – nye brett, bedre brett, større utfordring, flere spillmekaniske elementer og en egen flerspillerdel på nettet! Utviklerne virker å boble over av kreativitet.
For de uinnvidde handler det om å berge små menn i grotter, men hvor du må bruke elementene i fysikkbaserte «puslespill» i omgivelsen.
Å bruke komplimenterende elementer som utligner hverandre, er ikke noe nytt i spill – japanske rollespill har blant annet hatt dette i kampsystemet i mange år. Ild mot vann eller is er et typisk eksempel. Men det er ikke like ofte at basisen for hele spillets mekanikk bygges på det, slik som her.
Direkte oppfølger
For de som spilte forrige spill, er det ingen hemmelighet at oppfølgeren fortsetter umiddelbart der forrige spill slapp. Noe som også påvirker en umiddelbar endring i miljø og utfordringer.
Det blir fort tydelig at variasjonen er mye større i denne gangen. Elementene fra forrige spill har blitt utvidet til blant annet å inkludere syre og flere typer gass. I tillegg introduserer de mer dynamiske omgivelser, noe som kan heve pulsen betraktelig. Senere i spillet brukes også lys og mørke på en spenstig måte.
Jeg vil samtidig på det sterkeste anbefale å spille dette sammen med en kompis – det er mange av spillelementene som kommer ordentlig til rette med to spillere. Noen av elementene kommer mer til rette da. Et eksempel er når den ene spilleren må lyse veien i mørket, og den andre hjelper med å holde unna fiendene – forhåpentligvis.
Gåtene og brettene er bedre laget enn det foregående spillet, delvis fordi utviklerne har introdusert flere faktorer å leke seg med. De kombineres også mer enn i forrige spill. Det har også justert opp vanskelighetsgraden, noe som er en delt fornøyelse. Det forrige spillet var kanskje i det letteste laget, men den mer krevende oppfølgeren blir slemmere mot deg i dagens lagringssystem.
For lagresystemet skulle jeg gjerne sett forandret - en såkalte «stage» består av flere områder du må komme deg gjennom, men det lagres ikke mellom hvert område. Det er ikke før du har fullført hele seksjonen at fremgangen lagres og du kan puste lettet ut. Det kan bli roten til frustrasjon, og det betyr at du må vie tid nok til å kunne fullføre en hel seksjon.
Internett har kommet for å bli
En potensiell juvel er den nye onlinedelen, hvor to spillere kan konkurrere mot hverandre. Det finnes to moduser, hvor du i den ene kan spille mot venner.
I denne modusen blir du ikke belønnet med poeng, som kan brukes til å kjøpe nye våpen. Men i ligamodusen spiller du potensielt mot hele verden og blir belønnet med poeng og progresjon, noe som betyr nye kart og flere våpen i arsenalet.
I onlinedelen skal to spillere konkurrere om å redde flest mulig gruvearbeidere. De er plassert på strategiske steder, hvor du må plukke dem med deg til basen din. Men samtidig har den andre spilleren oppgaven med å hindre deg. Spillerne bytter også på tur om hvem som skal prøve å hente gruvearbeiderne, og hvem som skal prøve å hindre den andre.
I tillegg har du muligheten til å utstyre skipet ditt med kreative våpen, som både kan skade eller gjøre livet vanskelig for den andre spilleren. Tiden vil vise om denne onlinemodusen har livets rett.
Dette er en utrolig sjeldent flott kombinasjon av koordinasjon, reaksjonsevne og problemløsning. Det er større, bedre og mer. Dessuten er flerspillerdelen både original og vanedannende. Dette er elementært for dem som likte det første spillet.
«PixelJunk Shooter 2» kan kjøpes til PS3 via PlayStation Network.