Jubelen fra titusener av vinterkledde publikummere i feststemning er det første som møter deg når konsollen din sluker «NHL 12»-disken. Snøen laver ned tett over stadion, der verdens beste hockeyspillere puster frostrøyk, og virtuelle fyrverkeri lyser opp himmelen over dem.
Du får prøve deg på isen i «NHL 12» før du får se en eneste meny. Det er aldri noen tvil om at dette er noe nytt, der du kastes rett ut i den tradisjonsrike nyttårskampen «Winter Classic», som for første gang er inkludert i spillserien.
Mens du boltrer deg i dette miljøet som visuelt overgår alt du har sett i «NHL», får du snart velge å ta den tidligere obligatoriske steg-for-steg-opplæringen, eller bare fortsette å kose deg på isen. Med mindre du er helt fersk, vil du nok gå for det siste. For isen er et trivelig sted å være i dette spillet.
EA Sports har de siste årene tatt «NHL»-serien til å bli ikke bare de ledende hockeyspillene på markedet, men noe av det beste innen virtuell sport som sådan. Det er spill som gir deg følelsen av å være på hockeykamp, der det intuitive kontrollsystemet gir deg uovertruffen kontroll, og du har et utall moduser å leke deg i. «NHL 12» er enda et skritt i riktig retning.
NB! Se trailer nederst.
Velkommen utvikling
Som spillets produsent Sean Ramjagsingh har fortalt til PressFire, er det først og fremst tre nye funksjoner de er stolte av med årets spill.
Det første er en forbedret AI (kunstig intelligens) som leser spillet i mye større grad enn før. For eksempel vil CPU-styrte spillere sette fart oppover isen når de aner muligheten for en overgang, mens de i «NHL 11» ville stått på stedet hvil til du faktisk hadde sikret deg pucken.
Sammen med en oppdatert fysikkmotor (der kollisjoner og ødeleggelse står i stil med størrelse, vekt og moment), Ramjagsinghs andre stolthet, er resultatet av at gameplayet føles enda noen hakk hvassere og mer autentisk enn tidligere. Fysikken tillater noen tilfredsstillende saftige kollisjoner, der verken spillere, mål, knust pleksiglass eller drikkeflasker får bli stående.
Den tredje nyheten er at målvaktene nå er mer troverdige og bevegelige – og at også de kan kaste hanskene og gå i tottene på hverandre om det skulle bli hett i ishallen. Ikke noe av dette føles som helt revolusjonerende forandringer, men det er like fullt en velkommen – og merkbar – utvikling. Og «NHL 12» har mer nytt på lager.
Bedre «Be A Pro»
For det første har «Be A Pro»-modusen fått en overhaling. Altså modusen der du kontrollerer en enkelt spiller – eller, nytt av året, en hockeylegende. Hele simuleringsmotoren i spillet er skrevet om fra bunnen av. Når du sitter på benken og venter på å spille i pro-modusen vil det i praksis si at du har et tredje valg ved siden av å sitte og se eller å simulere til neste innhopp. Nemlig den nye «action tracker».
«Action tracker» er en slags replika av nettmedienes live-sentere. Høydepunkter dukker opp som tekst, og som symboler på en grafikk av isen. Derfra kan du gå inn og se, redigere og laste opp videoer av de beste øyeblikkene. «Action tracker» finnes i menyene under og etter kamper i alle moduser.
Når du simulerer hele kamper følger du også med på denne måten, og nå kan du til og med velge å hoppe inn i en kamp du valgte å simulere, og spille den ferdig selv. Eller du kan starte å spille en kamp, for så å hoppe ut og simulere resten.
«Be A Pro» har blitt overraskende gøy. Turene inn- og ut av isen går smertefritt, det er gøy og utfordrende å gjøre en god jobb i posisjonen sin, og det føles bra å putte. Pluss at oppfølgingen og statistikkene treffer blink hos dem som bryr seg om rammeverket. Når jeg i første kamp misser en sjanse og frenetisk tapper knappen for å yppe til slåsskamp, får jeg gitt juling til idioten som stoppet meg. Trenerens kommentar når jeg er utvist: «That’s what we want from you! Good fight! Good win!».
Her snakker vi sann sportsånd.
Noe annet som er nytt av året, er at du kan lage så mange «pros» du vil, for eksempel en til hver posisjon i online-spill, så du slipper å spille ute av posisjon.
Stort sett riktig retning
Det som er mindre kult med «Be A Pro» er det lille «brought to you by»-innslaget som avbryter oppladningen til hver kamp. Slik produktplassering og reklame er det irriterende mye av. Når du spiller i «GM mode» (managermodus) gjør du avtaler og valg på en Blackberry-telefon, og høydepunkter fra kampen vises (uten det spøtt av tvil) i samarbeid med Honda.
For de som er vant med å se hockey på amerikansk TV er slikt kanskje en del av totalopplevelsen, men åpenlys reklame er ikke noe jeg ønsker å se i et slikt spill. Jeg synes også det er kjedelig at utviklerne ennå ikke har inkludert verken den norske ligaen eller lisensierte, internasjonale turneringer.
Selve gameplayet er det derimot svært lite å utsette på. Det oser hele veien av kvalitet, spesielt i særegne situasjoner. En gang jeg trodde jeg hadde scoret vinnermålet i siste øyeblikk, stod for eksempel dommeren plutselig og vinket, og mente at pucken var sparket inn på ulovlig vis. Her er totalopplevelsen utrolig gjennomført!
Vi får se repriser, mens kommentatorene har en troverdig diskusjon om hva de tror har skjedd, og ekspertkommentator Bill Clement faktisk kritiserer NHL for å være for strenge på dette. Til slutt kommer dommeren ut igjen, og målet godkjennes likevel. Et par av spillerne mine tar high-five, og spillet fortsetter. De kan ikke gjøre det stort bedre på TV.
«NHL 12» rakner ikke på detaljnivå – det skinner.
Det er ingen enorme omveltninger i «NHL 12» versus fjoråret, men det som er av nyheter er med på å gjøre spillet enda mer dynamisk og autentisk. Og, ikke minst, underholdende.
«NHL» har i flere år vært med på å høyne lista for sportsspill, og i år er ikke noe unntak. Det er kanskje en klisjé, men dette kan gjøre gamere av hockeyfans og hockeyfans av gamere. Er du både hockeyfan og gamer… vel, da er det bare å glede seg!
NB! Ettersom vi har testet en anmelderkopi før lansering, har vi ikke fått testet onlinedelen. Spillet lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 den 8. september.