Minecraft: Story Mode – Episode 1

Svikter opphavet ved å underspille kreativiteten.

(PressFire.no): Telltale elsker å ta tv-serier, tegneserier, filmer eller et annet spillunivers og kjøre det gjennom den velbrukte pek-og-klikk-kverna si.

Det var gjennom førstesesongen av «The Walking Dead» de nådde en foreløpig formtopp. «Tales from the Borderlands» og «The Wolf Among Us» er to knallsterke serier med litt mindre oppmerksomhet.

Hvorfor «Minecraft», egentlig? Et spill helt uten historie. Er det mulig å lage en fengslende historie ut ifra noen byggeklosser – en spillserie på fem episoder der vi sitrende skal vente noen måneder på neste del?

70 millioner potensielle kunder

Det er et modig og dristig valg fra Telltale Games.

Kanskje det mest kyniske prosjektet deres til dags dato – bortsett fra den kriminelt tamme oppfølgersesongen etter «Walking Dead» hadde sopt inn flere «årets beste spill»-priser.

Dette er (heldigvis) en avtale spillstudioet gjorde med Markus «Notch» Persson allerede i 2013, året før svensken solgte «Minecraft» og etterpå fikk kjøpt drømmehuset sitt i Los Angeles – rett foran snuten på Beyoncé og Jay-Z.

«Story Mode» er altså ikke det første initiativet fra Microsoft på å kapitalisere på sin kostbare eiendom. Det er nok snarere Telltale som har innsett at de kan nå et digert publikum på mer enn 70 millioner «Minecraft»-spillere – tidenes tredje mest solgte.

Et nikk til opphavet

Du kjenner igjen formelen hvis du har spilt noe av det Telltale har lagd de siste åra:

Noen quick time events (QTE) bakes inn de få gangene det er ekstra dramatisk og actionfylt. Flere ganger tvinges figurene i spillet opp i et mer eller mindre moralsk dilemma – og du får blinkende beskjed om «dette vil hun/han huske», etter å ha bestemt deg for et av fire svaralternativ.

I likhet med «Tales From the Borderlands» – kanskje mest nærliggende å sammenligne med – hives det inn noen spillmekaniske nikk til opphavet.

For «Minecraft»s del handler det da selvsagt om et par-tre øyeblikk der du bygger våpen basert på en enkel oppskrift du har trykt oppi fjeset. Eller crafter litt, denger en zombie i hodet med sverdet og bygger (ved å holder inn X-knappen, på PlayStation).

Grisete leteaksjon

Det er i en slik byggekonkurranse førsteepisoden starter. Hovedpersonen Jesse tar med seg noen venner til et marked og en konkurranse der det skal bygges høyt og raskt.

Du kan forresten velge mellom mannlig eller kvinnelig hovedperson. Skuespillerne Patton Oswalt og Catherine Taber låner stemmebåndene.

Rivalisering og litt småkrangling med noen konkurrenter først. Så stikker grisen Reuben av, og de fire vennene må ta en avgjørelse om de vil forlate seierssjansene sine i konkurransen for å lete etter den firbente.

Det brygger opp til et større plott, lurende bak den grisete leteaksjonen, selvsagt et med en superfiende i bakgrunnen – og en tøtsj «Ringenes Herre»-aktig.

Uengasjerende

Ja, dette er forutsigbart og lett. I noen få øyeblikk småkoselig eller trekke-på-smilebåndet-komisk, men ikke stort mer enn det.

Kanskje lagd for et yngre publikum enn de andre Telltale-seriene?

Det er enkelt å finne ledetrådene du trenger, og i realiteten bare én eneste puzzle som du trenger å løse. Et pek-og-klikk-spill inspirert av de gamle eventyrspillene så å si uten gåteløsning eller krav om å finne gjenstander, forplikter jo til enten en engasjerende historie eller gnistrende stemmeskuespillere. Helst begge deler.

Det syns jeg ikke «Minecraft: Story Mode» har.

Totalt tre actionøyeblikk er av typen det strengt tatt ikke går an å feile i – den ene ruller videre og tar deg med inn i et filmklipp hvis du likevel bommer på å bevege deg slik den grå, piksellerte pila sier du skal.


Det største problemet til «Minecraft: Story Mode» er at det mangler kreativitet. Det er heller ingen fengslende historie, og ikke særlig morsomt.

Alt det «Tales From the Bordelands» strutter med, egentlig, der Telltale klarte å pøse inn så mye kjærlighet og overskudd for å skape noe nytt selv om de låner kulissene fra noen andre.

Den første av fem «Minecraft: Story Mode»-episoder er lansert til PlayStation 3, PlayStation 4 (testet), Xbox 360, Xbox One, pc, iOS og Android. Vita og Wii U får senere i år.

NB! Vi triller ikke terning på enkeltstående episoder av en slik serie.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3