Killzone: Shadow Fall

Flott skrytespill eller godt skytespill?

(PressFire.no): Pappa ser deg inn i øynene og prøver å forsikre om at alt skal ordne seg. I bakgrunnen dunder det på døra, og det er ikke besøk som bare vil sladre litt om naboene.

Dere rømmer ned balkongen før døra brytes opp – «hysj, pass så de ikke ser deg».

Sammen sniker dere rundt i skyggene med okkupasjonsmakten Helghast i hælene, men pappa blir skutt i ryggen foran øynene på sin egen sønn.

Slik blir det gode soldater av, ifølge «Killzone Shadow Fall».

Den foreldreløse helten

I neste øyeblikk er du en voksen mann, midt i en konfliktsituasjon som såkalt shadow agent, på jobb for mannen som plukket deg opp da pappa fikk kula i ryggen.

Denne filmen, boka eller tegneserien har du sett eller lest før – den foreldreløse «helten» blir fôret og kjemmet av en reservepappa for å bli den komplette drapsmaskinen i fars navn.

Drapsmotivasjonen får drivstoff rett fra hjertet og lysten til å hevne drapet på foreldrene. Tilfeldigvis er dette også mye av premisset i årets «Call of Duty».

Om du får gåsehud av denne typen historier, skal jeg ikke arrestere deg for det. For meg er utgangspunktet så oppbrukt i åttitallets actionfilmer at jeg rødmer.

Mangelen på evne til å håndtere følsomt drama blir ytterligere tydeliggjort når spilluniverset bygger på etnisk rensing, diktaturi, tortur og segregering, men ikke makter å vise nyanser.

Ujevn opplevelse

Det fortellertekniske føles som et pliktløp fra utvikleren og makter ikke å engasjere, der det sys sammen fra oppstykka episoder i form av enkeltoppdrag. Du må grave dypt for å finne motivasjon til å følge med i filmsekvensene.

Men alt er ikke sorgen. På sitt beste er «Killzone Shadow Fall» et førstepersons skytespill av høy rang, med markedsledende grafikk og områder som smaker av overskudd og inspirasjon.

Designen er i perioder fantastisk. Ironisk nok tar Guerrillas nyeste seg best ut når det tråkker godt utenfor det nederlenderne liker best å lage – industrielle, dystopiske bylandskap.

En tidlig sekvens i skogen markerer seg som et av høydepunktene. Mye fordi det legger sånn til rette for ulike strategier. Skal du liste deg på tå for å ta ut soldatene én etter én, eller er du typen som foretrekker dundre rett gjennom grøten?

Best når de åpner opp

Det er i disse situasjonene hjelperoboten din kommer til rette – hvor du bør ta i bruk skjoldet den kan skape, eller sende ham i angrep mens du plukker ned fiendene i alt kaoset.

Flere sekvenser gir deg muligheten til å velge tilnærming, men ikke alle oppdrag har like spennende og interessant nivådesign.

Utviklerne sliter med å holde nivået jevnt gjennom hele spillet. Neste seksjon kan bli dørgende kjedelig og være preget av en sluknet livsgnist.

Men det finnes øyeblikk som er så gode at de isolert sett overgår mange av årets skytespill.

Den nye PS4-kontrolleren får også vist hva den er god for, og denne typen skytespill er nettopp hvorfor den har blitt redesignet. Dualshock 4 er imponerende presis og responsen er merkbart bedre enn forrige generasjon.

Teknisk festmiddag

Teknisk sett er «Killzone Shadow Fall» helt i toppsjiktet. Grafisk sett føles det nærmest kompromissløst, med enorme mengder detaljer i nesten alle ledd.

Lyseffektene er i stort mangfold og virker helt uanstrengt på maskinen. I tillegg har så å si alle overflater en form for finish i form av gjenskinn eller tekstur.

Det hele har også en svært effektiv kantutjevning kombinert med oppløsning som teller 1080p. Det er sjelden du opplever å se piksler.

Kort fortalt er ikke «Killzone Shadow Fall» spillet du kjøper for å ha en opplevelse som sitter i kroppen, men heller for å minne deg selv på hvorfor du har investert i neste generasjons spillkonsoll. Det handler mer om å få gløtte inn i hva fremtiden vil bringe enn å nyte et godt spill.

Mens du venter, kan du like godt skyte noen «nazister» - for skytefølelsen sitter ganske godt. Våpnene har tydelige individuelle lyder som du kjenner i ryggen når du skrur opp volumet, og de oppfører seg så forskjellig at du finner favoritter.

Jeg vil påstå at alle vil finne en skyter de liker basert på rekylrytme, skifte av magasin, siktesystem og antall kuler før de faller. 

Bare ikke forvent en opplevelse som du vil huske for noe annet enn flott grafikk og et greit skytespill. 

«Killzone Shadow Fall» slippes eksklusivt til PS4 29. november.

Oppsummering
Positivt
Svært flott grafikk. God skytefølelse. God flerspillerdel.
Negativt
Lite engasjerende historie. Varierende kvalitet.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3