Madden NFL 15

Belønner dem som kan spillet.

(PressFire.no): Amerikansk fotball og National Football League (NFL) er verdens mest polerte TV-sport – som får godt over 100 millioner amerikanere til å benke seg foran TV-en hver gang det spilles Super Bowl.

Idretten er intens, uforutsigbar og uhyre dyp. Da sier det seg selv at det krever mye å lage et spill som fanger alt av nyanser ved amerikansk fotball.

Mer oppslukende

Da passer det nok perfekt for EA Sports at de har fått nye konsoller å leke seg med på sin «Madden»-serie.

Ja, utvikleren har levert varene tidligere også, men med flere hestekrefter under konsollpanseret burde mulighetene til å ta spillopplevelsen til et nytt nivå være gode.

Vi har testet duggferske «Madden NFL 15» på PlayStation 4, og spillet inneholder utvilsomt mange nye elementer.

Mye av det er selvsagt staffasje og krydder, slik som et litt mer levende publikum og 3D-gress. Flott å ha, men ikke avgjørende for spillbarheten. Da er nyvinningene innen banespillet langt mer interessante.

Da jeg satte meg ned med «Madden 15» var det bare et eller annet som klikket. Jeg har spilt mange utgaver på rad nå, men det var noe udefinerbart som gjorde meg enda mer oppslukt i kampsituasjonene enn tidligere.

Kampfølelsen

Etter hvert boblet det selvsagt til overflaten hva det er som gjør årets «NFL»-spill så bunnsolid.

Det er mer levende i sine detaljer, noe som virkelig gir den herlige kampfølelsen når du spiller. Jeg synes også mulighetene er flere ute på banene, og mulighetene er ikke minst annerledes – avhengig av hva slags spiller du styrer og hvilken situasjon du befinner deg i.

EA Sports har nemlig jobbet hardt med å gjøre «Madden» mer tilfeldig, og samtidig belønne dem som virkelig vet hva de driver med når de spiller det.

Forsvarsspillet, som tidligere ikke var spesielt interessant, er et eksempel. Selv om det har en vei å gå kontra underholdningsverdien ved å spille offensivt, er det gøyere å takle og avskjære ballbaner enn tidligere.

Flere kontrollmuligheter, bedre animasjoner og en litt skarpere kunstig intelligens gjør faktisk jobben med å ta ned en quarterback spennende – og mer enn en rutine.

Mentalt sjakkbrett

Taklingsvariasjonen er større. Du kan enten gå for en konservativ takling eller en litt hardere (og mer risikabel) variant.

Dessuten har du «hit stick», der du bruker høyre styrespak til å slenge deg ut mot motstanderen. Selv om den grafiske feedbacken når du gjør dette er god, er det også større sjanse for å drite seg ut. Det er imidlertid verdt det, så lenge et vellykket treff kan føre til både balltap og skader på motstanderen.

Det er også litt større spenning ved «snapen», og den påfølgende duellen mot spilleren rett foran deg.

Likevel, selv om følelsen av å spille forsvar er helt kurant, blekner den soleklart i forhold til det offensive spillet. Mens det defensive går mest på timing, åpner det seg et mentalt sjakkbrett når du selv skal forsøke å score poeng.

Brikkene faller på plass

«Madden 15» er kanskje et av de mest tilgjengelige for nybegynnere i serien, men det er det når man virkelig går i dybden at spillet viser sin styrke. Her kan du velge ulike strategier og spill som i teorien skal stå godt mot en gitt motstander på et gitt tidspunkt i kampen.

Du må tenke, vurdere og agere – denne hellige treenigheten er så godt utført i dette spillet.

Ja, du kommer til å feile mye, i hvert fall på høyeste vanskelighetsgrad – men herre min hatt hvor deilig det er når alle elementene faller på plass og du klarer det du hadde bestemt deg for.

Eller enda bedre, at du ombestemmer deg i siste sekund, og gjør noe helt annet fordi du ser at muligheten byr seg.

Minispill med minispiller

Uansett hvor bra QB du styrer, føles også hans handlinger mindre skriptet enn tidligere. Det er større variasjon i kastene, og nøyaktigheten kan ha små eller store variasjoner – avhengig av statistikken spilleren har på akkurat det området.

Jeg synes QB-spillet og mottakerkorpset stort sett gjør en bra og troverdig jobb, og så lenge du styrer spillerne er alt såre vel.

Det er litt verre når den kunstige intelligensen tar over. Det største problemet her er passivitet og for lite aggressivitet i dueller med forsvaret når det skal kriges om baller – noe som igjen gir i overkant mange «interceptions» til datamotstanderen.

Slikt irriterer, og det burde de grafiske feilene også gjøre. Likevel, at en fyr henger igjen i en annen fyr, eller går gjennom et flagg – eller til og med blir bitteliten – så er ikke det nok til å ødelegge illusjonen om at man faktisk er ute på det grønne gresset i en viktig NFL-kamp.

EA Sports bruker sågar humor for å avdramatisere feilene, slik som en egen nedlastbar modus der du kan spille med en minispiller. Dermed har en ripe i lakken isteden blitt en spillbar snakkis.

Produksjonen har mer å gå på

De timene jeg har spilt har det bare skjedd én gang at en feil med spillmotoren har gått direkte ut over kampen. Da fikk jeg en offiside-straff jeg aldri skulle hatt fordi en spiller hang igjen i et eller annet på vei tilbake til egen forsvarslinje.

Da er det verre at spillet ikke tar ut sitt potensial i alle deler av spillopplevelsen. Kommentatorene er nemlig veldig skuffende, og tilfører egentlig veldig lite til «Madden 15». De er tafatte, repeterende og slett ikke tidsriktige i sine kommentarer.

Dette er i sterk kontrast med «NHL»-spillene, og ikke minst «FIFA»-serien.

Når du ser en NFL-kamp på TV er det ikke vanskelig å la seg imponere av produksjonen, både underveis og i pauser. Her synes jeg «Madden 15» fortsatt har en del å gå på. Jeg vil ha mer bruk av levende bilder på spillerprofiler, bedre produksjon mellom spillsekvenser og et halftimestudio som kan fortelle historien om kampen – ikke bare et par banale fakta.

Lær av «NBA 2K14»! Her er man faktisk kommet en god del lengre på «TV-pakka» i spillet.

Svetteperler og frostrøyk

Når et spill av denne størrelsen kommer til en konsoll som PlayStation 4, er det også knyttet spenning og forventninger til det grafiske. «Madden 15» er pent, ingen tvil om det.

Spillerlikhetene har fått et løft, bare sjekk ut Colin Kaepernicks tatoveringer!

Det er også fint med svetteperler på armene, frostrøyk i kaldt vært og hvordan de overpolerte hjelmene speiler lyskastere og tribuner.

Jeg liker også at animasjonsrikdommen har fått et løft, men animasjonene er for lite dynamiske når spillerne foretar retningsforandringer.

Det blir litt stivt, litt rotete. Fysikken kan også lede til komiske øyeblikk når såpass mange spillere skal kjempe om en bitteliten ball, men det har ingen andre konsekvenser enn at smilebåndet får litt trim.

Bygg selvtillit

I «Madden 15» har du de velkjente modusene fra EA Sports. Du kan blant annet spille en kjapp kamp mot datamaskinen eller en kompis i sofaen eller hygge deg med kortspillvarianten Madden Ultimate Team.

Jeg har imidlertid forelsket meg i det som kalles Connected Franchise. Her kan du velge å være spiller, trener eller lageier – noe som i seg selv gir oss muligheten til å se flere sider av livet i et NFL-lag.

Som spiller tjener du erfaringspoeng, som kan brukes på å utvikle egne ferdigheter. Det er også mulig å utvikle selvtillit – noe vi vet de fleste amerikanske fotballspillere allerede har mer enn nok av.

Det er stor stas å for eksempel innta rollen som nevnte Kaepernick (QB San Francisco 49ers) fra uke til uke, og utvikle både ham og spillet hans. Det blir så fokusert, og så herlig avhengighetsskapende.

For dette er nok et av de «Madden»-spillene som har hektet meg mest de siste sesongene. Enten du er nybegynner eller veteran bør «Madden 15» være interessant for deg. Spillet er lærerikt og bygger forståelse for idretten, samtidig som at de som kan mye om idretten virkelig får bruk for det i kampsituasjoner.

Selv om spillbarhet trumfer alt, skader det heller ikke at «Madden 15» er riktig så lekkert på PlayStation 4. Likevel tror jeg vi vil få enda penere sportsspill fra EA i tiden som kommer. «NHL 15», som er rett rundt hjørnet, vil trolig skvise enda mer ut av maskinkraften denne generasjonen kan by på.

Uansett utseende så blir amerikansk fotball stadig større i Norge, og da mener jeg «Madden»-spillene bør være en naturlig del av den totale interessepakka til både ferske og garva fans.

Så bra er det faktisk!

NB! Spillet er lansert til Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 og PlayStation 4 (testet).

Oppsummering
Positivt
Dypt, men samtidig tilgjengelig. Stor variasjon. Nye kontrollmuligheter.
Negativt
Enkelte grafiske feil, laber «TV-produksjon», kjedelige kommentatorer.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3