(PressFire.no): For noen dager siden kom nyheten om at Sony trekker tilbake alt videoinnhold på PlayStation produsert av Discovery.
Ikke bare vil det ikke være mulig å laste ned seriene fra PlayStation Store mer, men innholdet blir også slettet fra konsollene til brukerne.
Sony annonserte muligheten for å kjøpe og laste ned filmer og tv-serier i 2008, men tjenesten ble ikke tilgjengelig i Europa før i 2009 og her i Norge før i 2010.
Ved utgangen av august 2021 ble denne muligheten derimot skrudd helt av på PlayStation – men Sony bedyret at innholdet fortsatt var tilgjengelig og kunne lastes ned for de som hadde punget ut.
Slik er det altså ikke mer.
I alt er det over 1300 sesonger (!) av TV-serier som nappes ut av konsollene til folk, og ikke uventet har nyheten blitt tatt dårlig imot – ikke bare fordi folk mister dette spesifikke innholdet, men på et fundamentalt plan – for hvem eier digitalt nedlastet innhold man har kjøpt?
Til PressFire er Forbrukerrådet ikke nådig når de omtaler Sonys rolle i det hele, og sier klart og tydelig at forbrukerne må få tilbake penger for det de nå mister.
– Her bør forbrukerne helt klart kompenseres for innholdet de mister, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til PressFire.
– Beskjeden fra Sony er kortfattet, uten beklagelser og fraskriver seg helt ansvaret for at kunder nå mister innhold de har kjøpt.
Iversen sier at hans vurdering er at Sony bryter både norsk og europeisk avtalerett når de beholder full betaling samtidig som de ensidig trekker tilbake ytelsen gitt til forbrukerne.
– Vi har forståelse for at lisensavtaler kan føre til omrokkeringer i digitale tilbud, men da må åpenbart forbrukerne kompenseres for det som forsvinner, sier Iversen.
– Dette gjelder like fullt selv om Sony skulle ha tatt forbehold om tilbaketrekking av digitale ytelser i sine avtaler.
Iversen viser til EUs lov om urimelige avtalevilkår i forbrukeravtaler, som beskytter forbrukere fra avtaler som inneholder vilkår som er spesielt urimelige.
I denne loven står det spesifikt at forbrukeren skal beskyttes mot vilkår «som forplikter forbrukeren til å oppfylle alle sine forpliktelser når selgeren eller leverandøren ikke oppfyller sine».
Loven sier at, om en kontrakt blir ansett som urimelig, så er den ikke bindende – så selv om Sony skulle ha tatt forbehold om at de kom til å fjerne innholdet, så vil ikke dette gi de muligheten til å gjøre det uten videre.
– De som opplever at Sony trekker tilbake digitale ytelser som de allerede har kjøpt må klage til Sony, anbefaler Iversen.
– Det følger av alminnelig avtalerett at forbrukerne har krav på tilbakebetaling når den kjøpte ytelsen forsvinner. Slike saker kan mekles hos Forbrukertilsynet og prinsipielle spørsmål kan bli behandlet i Forbrukerklageutvalget.