«L.A. Noire» har fått mye oppmerksomhet for sine banebrytende ansiktsanimasjoner. De er så livaktige at de visstnok skal være en del av spillmekanikken, hvor du blant annet som detektiv skal avsløre løgner i ansiktsuttrykkene.
Men det finske «Alan Wake»-studioet, Remedy, hevder nå at de har teknologi som vil overgå den i «L.A. Noire».
- «L.A. Noire» har satt nivået for ansiktsanimasjon, men Rockstars spill er her og vi sikter her, skal Remedy-sjefen Matthias Myllyrinne ha vist det britiske spillmagasinet Edge med hendene.
Det er det britiske spillmagasinet som har besøkt studioet for å få en demonstrasjon. I en artikkel forteller Edge at resultatet er «svært nøyaktig» og forteller at systemet er langt mer fleksibelt for animatørene. Teknikken skal klare å fange opp detaljer innen en halv millimter.
Visstnok skal systemet, som kalles Root, også bli utvidet med en ny komponent som simulerer blodsirkulasjonen under huden. Dermed vil rollefigurenes farge i huden tilpasses etter hvordan huden strekkes.
Det nye systemet skal brukes i Remedys nye spill, som studioet verken kan bekrefte eller har annonsert. Det antas likevel at det nye spillet vil være en oppfølger til fjorårets «Alan Wake» til Xbox 360.
Remedy er nå den andre utvikleren som mener de sitter på animasjonteknologi som vil overgå etterlengtede «L.A. Noire» - for bare noen uker siden mente «Heavy Rain»-utvikleren, David Cage, at teknikken i «L.A. Noire» er en blindgate.
«L.A. Noire» utvikles til Xbox 360 og PS3 og slippes 20. mai.