(PressFire.no): På lister over de aller beste skytespillene fra fjoråret, finner du neppe «Army of Two: The Devil’s Cartel». Spillet fikk jevnt over dårlige eller lunkne tilbakemeldinger.
Sjefsprodusenten bak dette spillet er helt enig.
Julian Beak skylder på «en synkende moral» blant utviklerne i perioden før han selv kom ble involvert prosjektet, og at resultatet dermed var dømt til å bli «skuffende».
Visceral Games’ Montreal-avdeling ble lagt ned etter lanseringen av «The Devil’s Cartel».
Dette tredje spillet i serien tok mål av seg å være en anelse mer seriøs enn de to forgjengerne – men samarbeidsspilling var fortsatt en viktig ingrediens.
Julian Beak letter litt på sløret, og forklarer på sin LinkedIn-profil hva han mener gikk galt i utviklingen av «The Devil’s Cartel» (via Videogamer):
- [Jeg ble] rekruttert sent i utviklingen, for å gi litt næring til teamet hos Visceral Games Montreal slik at de kunne levere fra seg et produkt de kjempet med – og det på svært lite tid.
Det virker som en håpløs kamp mot klokka, og en gjeng desillusjonerte spillskapere, om vi skal tro Beaks versjon av situasjonen.
Produsenten sier han «bygde opp igjen selvtilliten» hos Visceral gjennom hardt arbeid, men forteller også at «det nye kompetansenivået gjorde seg gjeldende for sent, og at resultatet forutsigbart nok ble skuffende.»
Skillet mellom «The Devil’s Cartel» og de to første «Army of Two» går ved rammen rundt, selve historien, i dette spillet. For første gang skulle Visceral forsøke seg på å skildre en ekte konflikt, en pågående narkokrig i Mexico som årlig krever hundrevis av menneskeliv.
Vi traff produsent Greg Rizzer like før lanseringen. Han forsikret at de ikke ville lage et skytespill med en for seriøs tone:
- Mexico og narkokrigen er et bakteppe for oss. Vi lager ikke en dokumentar. Det er vanlig i spill og film å bruke hendelser fra media for å bli mer relevant, vi blander et slikt scenario med vår egen historie, fortalte Greg Rizzer til PressFire.
«Army of Two: The Devil’s Cartel» ble gitt ut til Xbox 360 og PlayStation 3 i mars 2013.