Unnskyldte seg overfor investorene, og halverte lønna si

Slik skal Nintendo-sjefen få fart på Wii U.

30. januar 2014 09:40

(PressFire.no): De dårlige salgstallene til Wii U har ført Nintendo ut i et landskap der de nå må kjempe om oppmerksomhet på en måte som trolig føles uvant for det japanske selskapet.

Det er ikke lenger nok å stole blindt på spretne rørleggere og soppsanking i tradisjonelle plattformspill, virker det som. Wii U-salget har ikke nådd de høydene Nintendo selv hadde regnet med.

Selskapet har nå avslørt hvilke strategier som skal få skuta på rett kjøl igjen. For å understreke at ansvarsfraskrivelse ikke er et tema, har Satoru Iwata selv valgt å halvere lønna si de neste fem månedene. 

Det er ikke første gang toppsjefen påfører seg selv et lønnskutt. Iwata gjorde det samme i en periode 3DS-konsollen sleit på markedet.

Ingen Mario på App Store

Investormøtet med Nintendo-topp Satoru Iwata i natt norsk tid hadde ett klart budskap: alle forståsegpåere som har spådd at selskapet snart kommer til å gi opp sin egen konsollsatsning, og «ta en Sega», tar skammelig feil.

Strategien skal fortsatt bestå av både hardware og software med Nintendo-logoen på seg, forsikret direktøren.

Den siste tiden har det også versert spekulasjoner om «Mario»- og «Zelda»-spill kan finne veien til App Store eller Google Play – som småspill, rimelige og nedstrippet i forhold til hva vi forventer fra denne kanten. Det kommer heller ikke til å skje, varslet Iwata.

Men samtidig var det en ydmyk toppsjef som innrømmet at Nintendo nå må lære av sine feil, gjerne myse litt på hva for eksempel Apple og Google har klart så bra og fortsette utviklingen av ny maskinvare, også i fremtiden.

(NB! Hele talen til Iwata om finansstatusen til Nintendo kan du lese her).

Jeg vil be om unnskyldning

– Før jeg starter, vil jeg be om unnskyldning overfor våre aksjonærer for at vi har revidert prognosene kraftig, forklarte Iwata.

Bakgrunnen er at de opprinnelige estimatene om et Wii U-salg på 9 millioner enheter i forrige finansår i stedet ble nedjustert til langt mer beskjedne 2,8 millioner.

Iwata peker på svikt i julesalget, og det er særlig Europa og Amerika som har gjort det langt svakere enn antatt, oppgir han.

 

Vanene endres

Han fokuserte på fremtiden. Nintendo skal bestå og skal fortsette å gjøre det japanerne har blitt kjent for – men det er spor av en kursendring i Iwatas tale.

Folks vaner endres dramatisk på grunn av utbredelsen av Internett og smarttelefoner og bærbare innretninger. På samme måte som spill en gang var avhengig av en tv-skjerm, senere kom bærbare konsoller med innebygde skjermer samtidig som folks livsstil utviklet seg – vi må igjen endre vår definisjon av videospill for å holde tritt, understreket Iwata.

Må skape vårt eget landskap

Nintendo startet sin virksomhet ved å selge kortspill for 125 år siden. Presidenten brukte litt tid på å forklare hvordan selskapet han i dag styrer har klart å omstille seg fra den gang. Etter kort ble det leketøy, før Nintendo begynte å lage elektriske leker – og etterpå; spill.

Det at sjefen strekker perspektivet så langt tilbake for å forklare ulike omstillinger Nintendo har vært med på gjennom historien, forklarer kanskje alvoret for Iwata og det japanske selskapet i lys av svært dårlig Wii U-salg.

– Vi kan ikke styrke oss selv ved å imitere andre eller konkurrere i størrelse, sa Iwata og pekte på at Nintendo «bare» har rundt 5000 ansatte – færre enn sine to største konkurrenter, Sony og Microsoft.

Vi har ofte fått råd om hvordan vi burde kompensere for våre svakheter sammenlignet med andre selskaper.

Vi tror imidlertid ikke at det å følge trender vil føre noe positivt med seg for Nintendo. I stedet bør vi fortsette å gjøre vårt beste for å skape vårt eget landskap, der vi ikke har rivaler, og skape et nytt marked preget av innovative og langsiktige målsetninger.

Ingen priskutt, foreløpig

Så over til den store elefanten i rommet: hva skal Nintendo gjøre med Wii U fremover? Det blir ikke et priskutt, kunngjorde Iwata litt overraskende. 

I stedet vil Nintendo fokusere på det som er konsollens fremste fortrinn, nemlig Wii Us GamePad-kontroller. Den trykkfølsomme skjermen som også har de tradisjonelle spillspakene og -knappene.

Satoru Iwata innrømmer at kundene Nintendo prøver å overbevise er forvirret over systemet og hvordan det egentlig fungerer, selv nå i konsollens andre leveår. Mange tror at GamePad-kontrolleren er tilleggsutstyr til den aldrende Wii-maskinen, fortalte han.

Derfor prioriterer selskapet fremover å lage innhold til Wii U som får GamePad-kontrolleren til å blomstre. Flere slike titler blir annonsert i løpet av året, forsikret han.

«Mario Kart 8» er ett slikt eksempel. Den bestselgende serien kommer til Wii U i mai, ble det kunngjort. Flere detaljer om spillet blir avslørt snart.

Dette er et spill som åpenbart blir ekstremt viktig for Wii U og Nintendo. «Mario Kart 7», til 3DS, var med på å snu negative prognoser til langt mer lystige tall for selskapet. Håndholdtmaskinen ble senere en lønnsom affære.

Kan denne kart-raceren klare det samme på Wii U? Svaret får vi til våren.

Ny programvareoppdatering på vei

En ting Wii U har slitt med helt siden lanseringen, er lange lastetider og treig oppstart. Dette har allerede blitt adressert gjennom et par programvareoppdateringer etter Wii U-debuten og kappet ventetiden noe.

Nintendo varsler nå at ytterligere en slik oppdatering er på vei, og denne gang er det en kjappere oppstart av GamePad-kontrolleren som er i fokus. Ved å kutte ned ventetid, håper Iwata og Nintendo at enda flere skal bli oppmuntret til å bruke denne oftere.

Et annet viktig bidrag for å gjøre GamePad-en til en naturlig følgesvenn, håper Nintendo, er å tilby DS-biblioteket av Virtual Console-spill tilgjengelig. Disse titlene kommer til Wii U «snart».

Utviklerlegenden Shigeru Miyamoto var også i aksjon under finanspraten, og ble spurt ut av Nintendos investorer.

Det han sa er interessant og gir rom for tolkning:

Her kom det fram at han mener et slags samarbeid med tredjepartsutviklere – studioer utenfor Nintendos herredømme – kan hjelpe utviklingen av de store Nintendo-seriene. Det er uvisst hva han mener med «samarbeid», men dette ble trolig sagt i sammenheng med ventetiden forbundet med å få ut et nytt «Zelda» eller «Mario» i perioder der Nintendo åpenbart hadde trengt slike titler for å få fres på Wii U-interessen.

«»

3DS og Wii U, som en bror og søster

Selv om Nintendo nå tar noen grep for å løfte Wii U-salget – flere spill i utvikling med fokus på særegenhetene til konsollen, nye programvareoppdateringer som skal strømlinjeforme brukeropplevelsen og Virtual Console-spill på vei – er det ikke grunn til å tro at Wii U skal bidra med store inntekter det neste året.

Iwata fester heller sin lit til 3DS når det gjelder inntektspotensialet for neste finansår. Men han tror en snuoperasjon skal gjøre at Wii U på sikt skal bli en viktigere bidragsyter til bunnlinja.

Nintendos forhold til nettjenester og fleksible, påkoblede løsninger, har ofte fått krass kritikk. Det kan virke som om selskapet har ligget på etterskudd av å omfavne tjenester du finner på PlayStation eller Xbox. For den saks skyld også nettbrett eller telefoner.

Indirekte innrømmer også Iwata dette når han meislet ut noen tanker for hvordan Nintendo nå skal lage et mer sømløst nettverk på tvers av plattformene:

Fremover skal Nintendo Network ID, en tjeneste som minner om PlayStation Network eller en Xbox LIVE-konto, kunne overføres til helt andre plattformer enn kun Nintendos egne.

Iwata nevnte mobiler spesifikt. Ikke for å lage spill til smarttelefoner, understreket han, men heller for å være til stede og kunne kommunisere med folk på flere plattformer.

Har du drømt om en lavere barriere mellom 3DS og Wii U, når det gjelder dine brukerpreferanser, spillkjøp og sosiale tjenester, er det håp om at Nintendo tar denne jobben på alvor fremover. Iwata diskuterte tanken på å få deres bærbare og stuekonsoll til å eksistere i samme økosystem, «som en bror og søster».

Nye spillrabattløsninger

For å belønne sine mest lojale kunder, de som bruker mest penger på Nintendo-spill, drøftet Satoru Iwata konsepter om å prise spillene mer fleksibelt. For eksempel kan de som handler hyppig få rabatter (et lignende poengsystem eksisterer allerede for de som kjøpte Wii U i tiden like etter lansering).

Men Nintendo-toppen vurderer å gjøre et slikt prissystem enda mer dynamisk. Oppfordrer du vennene dine til å spille en spesiell tittel, kan det også vanke rabatt på deg.

Dette initiativet skal knyttes til din Nintendo Network ID, og Iwata tror en slik «salgsmekanisme» vil være lukrativt. Wii U er plattformen dette kan bli satt ut i live til først, men Iwata sier ingenting om når dette fremstøtet eventuelt trer i kraft.

Foto (hovedbilde): Yuriko Nakao, Reuters/Scanpix.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3