Batman inn for landing i San Francisco

Og «Arkham City» tok helt av!

26. februar 2011 17:06

SAN FRANCISCO (PressFire.no): Catwoman viser klør og spør Harvey «Two-Face» Dent på en arrogant, men likevel sensuell måte: «Hvordan henger den, Harv?». Og det mens Gothams tidligere distriktsadvokat er bundet i taket fra føttene – og på ingen måte er særlig tøff i trynet. Eller, kanskje mer korrekt sagt; i trynene.

Få sekunder tidligere var imidlertid rollene snudd på hodet. Da var den listige kattekvinnen fangenDen kanskje mest skurkete duoen fra Batman-universet blir deretter forenet. For plutselig høres latteren til Jokeren i det fjerne, mens han har tatt stilling i et klokketårn noen kvartaler unna. Utrustet med et snikskyttergevær venter han på Batman. Og Jokeren slipper å vente særlig lenge.

«Twinkle, twinkle little bat. Watch me kill your favorite cat», spytter han ut mellom de psykotiske latterkulene sine, nok en gang gestaltet av Mark «Luke Skywalker» Hamill. Siktet hans glir mot Catwoman i stedet for Batman. Hvordan dette utfolder seg videre vil du kanskje helst finne ut av selv, når «Batman: Arkham City» lanseres en eller annen gang før jul?

At Rocksteady Studios hadde tatt turen til Microsofts X11-arrangement i San Francisco denne uken var overraskende. For det første, spillet er jo ikke Xbox 360-eksklusivt. Det kommer ut til PC og PlayStation 3 også. For det andre; det har strengt tatt ikke blitt vist for pressen før - ikke på en såpass omfattende måte i hvert fall. Og det er sannsynligvis et halvt år eller mer før det er på plass i butikkhyllene i Båtsfjord, Bjugn og Bogstadveien.

Vi har ventet lenge på å se «Batman: Arkham City» i aksjon. Spillet følger opp en status som PressFire-redaksjonens favoritt fra 2009. Det er ikke umulig at X11 var en slags generalprøve før Game Developers Conferance (GDC) sparkes i gang i samme by om noen få timer. Dax Ginn, som representerte det britiske utviklerstudioet, spilte gjennom et 25 minutter langt parti fra «Arkham City» – og viste oss hvordan oppfølgeren til «Batman: Arkham Asylum» nå holder på å finne form og fasong. Og har du forventninger til dette spillet, er det ingen grunn til å dempe disse. For det vi så var mer enn imponerende!

Store og psykotiske utfordringer venter Batman

Det er nyheter du kommer til å sette stor pris på til oppfølgeren om du spilte «Batman: Arkham Asylum». Detective Mode er raffinert, med enda flere muligheter, der du nå også kan peile deg inn fiender som befinner seg i et annet rom og deretter knuse veggen som skiller dere - i stedet for å gå rundt.

Superhelter skal jo strengt tatt ikke behøve å lete etter en ulåst dør, eller hva?

Noen nye nærkampkombinasjoner ble også demonstrert. Blant annet en som gir deg et superangrep det lukter svidd av, kalt Beat Down, der Batman utfører en serie kjappe slag før fienden blir most i bakken. Rundt vår helt – og fiendene hans – ser du tegneserieaktige «lyn-og-torden»-symboler over hodene når det smeller.

Grafikken er derfor litt mer morsom og leken enn man kunne ha trodd på forhånd, spesielt i nærkampene. Det som kanskje imponerte aller mest i løpet av denne demonstrasjonen er hvordan Batman silkemykt traverserer i terrenget, henger fra en bro og kveler skurker lett som bare det. Eller bruker gripekloen for å slynge seg opp på et tak, som virker å flyte enda bedre enn i det forrige spillet.

Dialogen må også trekkes fram, for stemmeskuespillet er helt fantastisk - og klarer å formidle stemningen vi forventer fra dette galleriet bestående av Gotham-skurker.

Det er langt flere kuttscener sydd inn i handlingen sammenlignet med forgjengeren. Historien står derfor virkelig frem - mye takket være gnistrende godt stemmeskuespill, tro mot arven, et godt skrevet manus (i hvert fall gjelder det den biten vi fikk se) - og alt eksemplifisert med situasjonen mellom Catwoman og Two-Face, som vi har vært innom. Der oppstår det en type magi du forbinder med, og forlanger fra, denne verdenen. Alt dette blir levert i «Arkham City», virker det som.

Det er definitivt mye frihet i «Arkham City» sammenlignet med «Arkham Asylum». Du kan bevege deg rundt i hele byen, du vil møte nye karakterer - og kan låse opp flere elementer som enten påvirker hovedhistorien direkte eller gir deg noe nytt å leke med i hvert område. Blant annet så vi gjenstander som var etterlatt av The Riddler. Vi ante nærværet, men så ikke snurten av han. Dessuten kan du konversere med Calender Man, som er innestengt i en celle og serverer deg dypt forstyrrede historier relatert til ymse mord han har begått på bestemte datoene som du velger å besøke han på.

Men la oss ta det hele fra begynnelsen. For det var omtrent der X11-demonstrasjonen startet.

«Batman: Arkham City» har på ingen måte blitt et slags «Grand Theft Auto», «Saints Row» eller «Crackdown», til tross for sin mer åpne og frie struktur. Det er helt klart en fokusert historie som trekker deg gjennom byen – akkurat som i «Arkham Asylum» hadde en klar rød tråd, historiemessig. Siden forrige spill har Quincy Sharp, fangevokteren som tok mye av æren for at det gikk så bra sist gang, opprettet en egen sone i Gotham forbeholdt byens aller sykeste personligheter. Sharp er nå ordfører i Gotham City.

Arkham City er resultatet av hans nye regime. Og det er i denne psykotiske frisonen at handlingen utspiller seg.

- Sammenlignet med «Arkham Asylum» har vi snudd ting på hodet, og flytter ut i Gotham Citys gater. Boltreplassen er derfor større, vi besøker et område av Gotham City som har blitt skapt av den nylig valgte ordføreren, Quincy Sharp, forteller Dax Ginn oss.

- Intensiteten fra «Arkham Asylum» er inntakt

Batman har fått nyss i at Catwoman er tatt til fange av «Two Face», og er på vei for å bistå. 

- Målet vårt var innledningsvis å lage et bedre spill enn «Arkham Asylum» på alle måter, noe som blant annet har resultert i at byen vi besøker nå er fem ganger større enn Arkham-øya. Men det var ikke nok for oss å bare blåse ting opp, det var essensielt å bevare noe av intensiteten i atmosfæren du husker fra det forrige spillet – overføre dette og skape en genuin opplevelse verdig Batman, sier Ginn.

Batman har nå kommet fram ved åstedet der Catwoman er holdt fanget. Vår helt skaffer seg tilgang til kommunikasjonen som foregår mellom vaktene, i Detective Mode. Batman begynner å skjønne hvordan han kan gjøre sin entré på smartest mulig vis. Det er, som i «Arkham Asylum», flere veier til målet: Enten bruker du sniking og kløkt – eller kjører på med hele superheltarsenalet.

Forskjellen er at du denne gang har en hel by å leke med.

Mens Batman rydder seg vei, har Rocksteady-representanten planlagt å vente til slutt med å konfrontere banditthovedmannen. Dette for å kunne avhøre ham og få nyttig informasjon med seg på veien videre for å befri Catwoman.  

Alle ledetrådene som finnes i forkant av konfrontasjonen er nå samlet inn. Batman har vurdert situasjonen og vært oppe i lufta – festet til et helikopter – for å søke området for skurker. Vi har sett han banke mange dusin skurker, han har kvelt minst like mange mellom lårene sine, eller med bare nevene. Og nå venter finalen fra det første nivået i spillet.

Batman buser inn en dør, og møter enda en kjenning. I selskap med en håndfull banditter.

- Informasjonen jeg fikk fra Alfred nå, sier meg at Harley Quinn befinner seg på innsiden av denne døra. Og hun har tatt flere gisler. I Detective Mode kan vi se to hagler, to snipergevær, Harley Quinn og gislene.

Harley kommer løpende, Batman langer ut og slår henne rett i veggen. Du skal altså få sjansen til å møte de ulike karakterene du forventer å finne her, gjerne interagere med de også. Og akkurat Harley Quinn kommer du nok til å like enda bedre, for i dette spillet er hun langt friskere – og totalt overhalet siden sist. Ny design, en annen tone og hun er langt morsommere.

Den dramatiske finalen – den må vi ikke glemme: Quinn stoler på at hennes leiesoldater fikser biffen og rusler ut døra etter å ha vinket adjø til flaggermusmannen. Men disse gutta begynner å diskutere seg i mellom. De snakker om superhelten som en myte, mann - og flaggermus, det mens Batman tjuvlytter på hele samtalen. Lakeiene klarer ikke helt å bestemme seg for om de skal skyte på «1, 2, og 3». Eller «1, 2, 3 – skyt!».

Selvsagt har du på den måten full kontroll på når du bør foreta deg noe – mens du står der med fire geværmunninger pekende mot deg. Heldigvis er Batman fortsatt en handlekraftig mann – selv i 2011. Sporene etter Jokeren og jakten på denne lattermilde snikskytteren fra klokketårnet, konkluderer X11-demonstrasjonen av «Batman: Arkham Asylum». Og det på en...eksplosiv måte. 

 

NB! PressFire kommer tilbake med mer stoff om spillene som ble vist under X11-arrangementet i San Francisco.

«Batman: Arkham City» utvikles til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. Datoen er enda ikke spikret, men spillet skal være ferdig til høsten – og høyst sannsynlig i god tid før jul.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3