(PressFire.no): Opprinnelig skulle neste «Battlefield» være ferdig denne senhøsten – i god margin til julesalget, som jo spillbransjen ofte sikter seg inn mot.
Slik ble det ikke. Etter en betatest i sommer og tilbakemeldingene derfra, valgte utviklerne å gå til Electronic Arts-ledelsen og be om å få mer tid på seg. Det fikk de, selv om det ikke bare var brede smil og støtte å få helt innledningsvis, ifølge Ian Milham hos Visceral Games.
Nå er det bekreftet at «Hardline» lanseres 19. mars.
–Mye er på spill for neste runde i denne skytespillserien. «Battlefield 4»-lanseringen var som å traske i et minefelt i ukene og månedene etter, for DICE måtte utsette alle andre prosjekter og starte på omfattende feilretting og stabilitetspuss.
Så sent som i forrige måned kom en «høstoppdatering» til «BF4», nesten ett år etter spillslippet, som oppgraderte og feilrettet ytterligere.
Visceral Games har sagt de ikke har tenkt å gå i samme fella. De har lovt å ha et stabilt og fungerende spill til slippet av «Hardline».
– Vi har allerede hatt en suksessfull beta, og kommer til å ha ytterligere en beta på alle plattformer vi skal lansere til. Vi tar det å levere et lanseringsklart produkt veldig seriøst. Så, ja: spillet skal fungere (på lansering), sa Ian Milham til Game Revolution i september.
Electronic Arts har ventet med å sette en dato helt til nå. Det kan være flere grunner til dette. En av disse kan være å peile inn datoen som gjør at Visceral faktisk har forutsetninger for å holde løftet sitt om et feilfritt spill på slippet.
En annen forklaring kan bunne i det økonomiske, og strategisk planlegging av kvartalet som strekker seg til 31. mars. «Hardline»-datoen ble spikret i forbindelse med EAs ferske finansmelding fra forrige kvartal, der spillselskapet kunne rapportere om «rekordinntjening».
1,22 milliarder kroner omsetning i dette kvartalet, sammenlignet med 1,04 milliarder i samme periode i fjor.
Spill som «FIFA 15», «NHL 15», «Madden 15», «Titanfall», «Battlefield 4», «Sims 4» - og fjorårets sportsspill – har bidratt til dette. EA er nummer én-utgiveren på de nye konsollene, PlayStation 4 og Xbox One, kunne direktør Andrew Wilson fortelle i løpet av denne finanspraten.
EA ville ifølge Eurogamer ikke gå i detalj hvor mye de tjener per tittel, men de kunne røpe at nettinntektene fra tjenester som FIFA Ultimate Team fortsetter å øke. En vekst på 96 prosent, sammenlignet med fjoråret, er status her.
«Battlefield Hardline» lanseres til PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One og pc 19. mars.