(PressFire.no): I et åpenhjertig intervju med Eurogamer forteller «Pro Evolution Soccer»-sjefen hvordan tilværelsen som «evig toer» fortoner seg, bak EA Sports' «FIFA»-serie.
- Electronic Arts har kopiert det som har definert «Pro Evolution Soccer».
Det er bare én av flere friske påstander som Jon Murphy, leder av «PES»-teamet i England, serverer.
Murphy påstår i tillegg at EA har inngått lisensavtaler som ekskluderer Konami fra det gode selskap, noe som gjør at flere storlag og stjerner ikke er representert i «PES» med ekte navn.
«»Konami har et nytt fotballspill på trappene, «Pro Evolution Soccer 2013».
Dette spillet markerer mye nytt, blant annet mengder av nye utviklere og forandringer i ledelsen.
Shingo Takatsuka, mangeårig sjefsprodusent, er ute av dansen.
«FIFA»-lokomotivet til EA durer videre. Spillskaperne fortalte PressFire i fjor at markedsandelen deres er rundt 75 prosent og øker hvert år. De siste «FIFA»-spillene har solgt 10-13 millioner eksemplarer på verdensbasis de siste åra.
Det etterlater bare smuler til «PES».
- Du kan snakke om to ting: kvaliteten på produktet, og salg. Når det gjelder salg så har EA åpenbart dratt i fra oss. For å være ærlig – i England har vi aldri klart å ta ledelsen. Og denne luken har bare økt, vedgår Jon Murphy i Eurogamer-intervjuet.
«»Jon Murphy mener EA gjennom å bruke enorme summer på markedsføring har skaffet seg et overtak.
- De har anstrengt seg for å drive PR ment å overbevise folk om at gapet (mellom «FIFA» og «PES» – journ. merk.) er større enn det faktisk er, mener Murphy.
- Det var en periode der folk med god grunn var misfornøyde med spillene våre – over flere år. Da hadde vi ingen retning. Men den senere tid har kvaliteten i «PES» vendt tilbake, og jeg syns ikke vi har fått respekten for det, fordi mange har kjøpt idéen om at «FIFA» er bedre.
Han peker på at folk ser ut til å være langt snillere mot «FIFA», blant annet når det gjelder onlinespillingen.
- Vi får mange klager fra folk som ikke er fornøyd med etterslep og «hakking» i «PES», som sier «FIFA» er perfekt å spille i online.
- Vi vet alle at en møter en hel rekke problemer om du spiller online i «FIFA». Jeg sier ikke at vi er bedre, men opinionen snudde og valgte å plassere oss under lupen. Jeg syns i tillegg at vi ikke får anerkjennelse for hvordan vi innoverer – de (altså EA - journ.merk.) tenderer til å ta etter mye av det vi gjør, sier sjefen for «Pro Evolution Soccer».
«»- Hvis du ser lenger tilbake, til tidligere «PES»-årganger, kan du se at de helt åpenbart har gått fra å ha et spill som var helt ulikt «PES» til å kopiere «PES» – og igjen bli et spill som begynte å fokusere på områder som «PES» gjorde bra, og dytte dette inn i produktet de har nå.
- Anklager du EA for å ha kopiert «PES», spør Eurogamer.
- Ja, svarer Murphy.
- Jeg sier ikke at de gjør det aktivt nå, men de har en lang historie med å kopiere «PES» for å komme dit de er i dag. Folk bør ikke glemme at det var slik de klarte det.
Nyhetene som ble introdusert til fjorårets «Pro Evolution Soccer» dukket på mystisk vis opp som et par av grunnpilarene i det forestående «FIFA 13», mener Murphy.
- Du ser at de reagerer på det vi gjorde i fjor på en ganske naturlig måte. For eksempel så snakker de i år om A.I. (kunstig intelligens – journ. merk.) og gameplay som noen av nøkkelområdene – akkurat det vi fokuserte på i fjor.
- Det er ingen tilfeldighet, det er jeg sikker på.
«PES»-sjefen er imidlertid raus nok til at han anerkjenner at EA har pushet fotballspillsjangeren fremover de siste årene, og det mens han sier at «Pro Evo» lenge har sovet i timen og stagnert i samme periode, altså til denne generasjonen konsoller.
Lisenser har blitt en viktigere del av sportsspill. Gjennom særavtaler med forbund, ligaer og klubber, sikres et autentisk preg når en ser i menyene på et «FIFA» eller «Pro Evolution Soccer».
EA har inngått et tett samarbeid med Premier League som ikke bare gjør at du finner alle klubbene og spillerne i «FIFA»-spillene, men også skimter en EA-logo mens du ser kamper på tv.
Jon Murphy påstår at EA «låser» konkurrenten ute fra forhandlinger med de største ligaene, noe som gjør jobben vanskelig med å få de representert i «Pro Evolution Soccer».
- Det er åpenbart mange eksisterende kontrakter mellom EA og partene de gjør avtaler med, samt masse tillit mellom disse og penger som skifter hender.
Murphy sier at det er vanskelig å komme seg i forhandlingsposisjon for Konami når dette er situasjonen.
- Samtidig er det åpenbart at vi ikke kan konkurrere med de massive budsjettene som de bruker på slikt.
- Med Premier League, for eksempel, åpnet vi forhandlinger og kom med et tilbud som vi syntes var godt. Rettighetene gikk eksklusivt til EA. Etter det har EA selv forhandlet direkte med klubbene for å låse oss ute og forhindre oss i å gjøre avtaler med klubbene enkeltvis også. Så det er mange nivåer vi må kjempe oss igjennom.
- Dette er noe Konami ikke har vært villig til å snakke om før. For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på om Konami er mer lysten på å gjøre det nå heller. Men jeg blir lei av mangelen på kunnskap rundt hvorfor vi ikke får flere lisenser. Det handler ikke om at vi er late. Det er ikke fordi vi ikke prøver å få tak i disse. Det er heller ikke fordi vi ikke øker budsjettene våre for å lykkes med det.
- Beklageligvis er realitetene at EA er et massivt selskap med digre kister fulle av penger som strekker seg langt utenfor deres «FIFA»-merkenavn, og vi kan ikke slåss mot dette. I stedet er vi nødt til å forsøke å være smarte med hva vi kan få ut av lisensene, sier Jon Murphy til Eurogamer.
- Folk må forstå at dette er spillereglene. Det må være mer forståelse når folk sier til oss at vi er dårlige med lisenser. Det er ikke så enkelt som det.
«Pro Evolution Soccer 2013» lanseres denne høsten. En demo er planlagt senere denne sommeren.