Bethesda vil ikke fikse «Skyrim» på PS3 riktig ennå

Mener problemene er nye, og ber folk vente tretti dager i spillet for å se om det hjelper.

7. desember 2011 20:57

(PressFire.no): For noen dager siden skrev vi om en av produserne bak «Fallout New Vegas» som mente at PS3-utgaven av «Skyrim» i verste fall ikke ville bli fikset, fordi det ville kreve en «betydelig arbeidsmengde» fra utvikler Bethesda.

Joshua Sawyer mente at spillet led av de samme problemene som «New Vegas» gjorde, der måten spillmotoren håndterer lagringen av objekter etter hvert ville fylle opp minnet i konsollen til det ikke lenger fungerte. Dette skal ikke kunne fikses med mindre man skriver om hvordan spillmotoren fungerer rent fundamentalt.

Nå har PR-nestsjefen i Bethesda gått ut på Twitter og sagt at dette bare er tullprat.

- Josh Sawyer har ikke jobbet på «Skyrim» eller denne motoren, og kommentarene hans reflekterer ikke måten teknologien funker på, skriver Hines på Twitter.

Kjører en oppdatert spillmotor

«Skyrim» kjører på en spillmotor kalt Creation Engine. Denne er en oppdatert versjon av motoren brukt i «New Vegas». Sjefen for utviklingen av spillet, Todd Howard, kunne til AusGamer.com fortelle at de ikke tenkte å skrive om så mye fra den gamle motoren, men at det bare ballet på seg.

- Det var ikke sånn fra starten at vi skulle skrive om hele motoren. Vi hadde en liste over ting vi ville forandre, og endte opp med å skrive om mer enn vi trodde, sa Howard da.

På grunn av mengden av disse forandringene bestemte Bethesda seg for å like gjerne kalle den for noe nytt. Og selv om det ser ut til at en form for dårlig kjøtt fortsatt henger igjen fra den gamle motoren, mener Hines det er noe helt annet som er rot i feilene.

- Han [Joshua Sawyer] tar opp problemer vi allerede har fikset, sier Hines i en annen Twitter-melding.

En fiks vil ikke komme enda

Så hva er da problemet med PS3-versjonen? Hvorfor opplever så mange som tre av fire å ha et spill fylt med feil som i verste fall gjør at spillet ikke er spillbart? Og kanskje viktigst av alt: Hvorfor i all verden ble ikke dette plukket opp under testing hos Bethesda.

Bethesda vil slippe en ny patch (1.3) om ikke lenge, men har presisert at de ikke har noen PS3-fiks klar i denne. En eventuell reparering vil komme i «en fremtidig oppdatering».

I mellomtiden har Bethesda noen råd som kan fungere for noen.

De mener PS3-spillere bør slette ting fra harddisken sin for å gjøre mer plass tilgjengelig for spillet, og også slå av auto-lagringen. Siden save-filen blir så stor vil det ta tid å lagre, spesielt om du bruker «fast travel»-funksjonen.

De nevner også at noen brukere har fått bedre resultater ved å oppgradere harddisken i PS3-en til en som er raskere.

På det offisielle forumet til spillet forklares det at spillet har mye som foregår i kulissene, avhengig av hvilke quester du har gjort og områder du har besøkt, og ber deg derfor stå i ro og bruke «Wait» i spillet i så mye som tretti spilldager – for deretter å lagre og starte spillet på nytt dersom du får problemer.

- Kan kreve pengene tilbake

Forbrukerrådet her hjemme er skeptiske til at spill leveres med store feil og mangler, og mener spillere er litt greiere med utviklere som gir dem mer tid på å fikse produktene sine enn vanlige kjøpere. De påpeker derimot at den åpninga utviklerne får ikke må misbrukes.

- Det knyttes en forventning til leveringen av spillet. Selv om det kommer patcher må det være et anstendig nivå av ferdigstillelse av produktet, sa Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til PressFire.

- Om det ikke blir patchet innen rimelig tid mener vi det er grunn til å heve kjøpet slik at spillerne får pengene sine tilbake.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3