- Bilene var rett og slett for perfekte

Derfor får «Forza 5» fingeravtrykk, litt skitt og smuss.

13. juni 2013 15:41

LOS ANGELES (PressFire.no): - Det var noe som ikke var helt riktig i det forrige spillet vårt. Et eller annet skurret. Og vi måtte komme til bunns i hva det var.

- Vi spurte mange, og tilbakemeldingene var rett og slett at bilene var for perfekte.

Vi sitter i et rom sammen med en av produsentene bak det nylig annonserte «Forza Motorsport 5» til Microsofts nye konsoll, Xbox One.

Han forteller at bilmodellene i det forrige «Forza»-spillet var så feilfrie at det ikke bare blir noe sterilt over det, men han hevder faktisk at de stod fast i grøfta i den såkalte uncanny valley.

Med det nye spillet jobber de derfor hardt med å «skitne til» bilene litt.

Se video: Vi testet Xbox One og «Forza 5» på E3.

- Vil gi en mer naturtro opplevelse

- Om du er hos en bilforhandler vil bilene alltid se helt strøkne ut på avstand. Men om du beveger deg nærmere, vil du oppdage småfeilene.

- Da vil du se fettflekker fra håndavtrykk og ujevnheter i lakken.

Det er disse tingene Turn 10 mener vil bidra til en mer naturtro opplevelse. Og i tillegg skrytes det av tre lag med lakk og så banebrytende tekstilteknologi at en markedsledende gardinfabrikk må ta opp milliardlån for å holde følge med spillmakerne.

For å vise allsidigheten i den nye garderoben, kles de fløyelsmyke linjene over Paganien i karbonfiber før Turn 10-spillutvikleren demonstrerer ved å skifte til «diskret» gullfarge – west coast style.

«»

Bilene får kampsår

Ja visst ser det flott ut, men det er ikke første gang vi hører bilspillprodusenter skryte på seg «verdens mest detaljerte bilmodeller».

Heldigvis ser «Forza Motorsport 5» også ut til levere detaljene på banen. Praha er ingen minimalistisk by, men er en flott demonstrasjon av hvordan Xbox One skal gjenskape virkeligheten sett bak et ratt.

Etter en runde i den vakre byen, vil du også se «kampsårene» på bilen din. Svært detaljerte skraper i lakken, steinsprut og flekker fra olje eller varme dekk vises som arr etter en krig av større eller mindre art.


Mer turbo fra nettskyen

Det er ikke bare grafikken som blir mer sexy, for kjøreopplevelsen i simulatorer er også avhengig av andre biler. I det nye spillet har utviklerne bygget «Drivatar»-systemet på nytt for det nye nettskysystemet som vil bli koblet på Xbox One.

Dermed vil spillernes personlige kjørestil stå for den kunstige intelligensen i spillet. Bilene du møter på vil være basert på ekte valg som gjort av ekte spillere, som deretter lagres og behandles i nettskyen.

Ifølge Turn 10 fungerer systemet så godt, at du enkelt kan kjenne igjen kjørestilen til sjåfører du kjenner eller har spilt mot før. 

Det er en videreføring, og visstnok en forbedring, av systemet som Microsofts forskningsavdeling har stått for - og som først ble introdusert i «Forza Motorsport 4».

I tillegg vil Drivatar-en din tjene litt in game-penger idét den brukes rundt i hele «Forza 5»-universet.

«Forza Motorsport 5» slippes samtidig som Xbox One-konsollen i november.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3