LONDON (PressFire.no): – Matt Birch er en av de mest lidenskapelige personene vi har jobbet med, forteller Sonys Ian Pickles under et PlayStation-arrangement i London denne uka.
Han introduserer én av presentasjonene som skal vises under arrangementet, og lidenskap er noe av det Sony ser etter hos de mindre studioene de samarbeider med.
Og det er lett å forstå hva han mener når Birch nå for første gang skal avduke sitt drømmeprosjekt, hyllesten til Amiga-klassikeren «Shadow of the Beast».
Vi har flydd inn for å se på en rekke spill fra den «digitale» katalogen planlagt for PlayStation 4 – altså nedlastbare spill.
Foruten en konseptuell filmsekvens under Gamescom i Köln i 2013, har spillet gått under jorda før det nå plutselig dukket opp igjen.
– Jeg er litt nervøs, kommer det fra en lett skjelvende stemme som tilhører Birch, før han forteller oss om konsepttraileren og det lille utviklerstudioet som jobber med spillet.
Han begynner så med en entusiastisk historie fra Amiga-dagene, på sent åtti- og tidlig nittitallet.
– Jeg er 16 år igjen og jeg har akkurat kjøpt «Shadow of the Beast». Jeg fyrer det opp på Amiga-en for første gang og det er utrolig, sier han mens han later som om han går gjennom en tidsmaskin.
På skjermen vises de ikoniske og dramatiske omslagene av den legendariske fantasy-kunstneren Roger Dean til de tre «Shadow of the Beast»-utgivelsene som kom i henholdsvis 1989, 1990 og 1992.
En serie som har kultstatus og er kjent for sin grafikk, musikk og stemning.
– Det gjør noe som ingen spill hadde gjort for meg før. Det skaper et univers i hodet mitt.
– Noe som gir meg mer enn hva som bare foregår på skjermen foran meg og har etterlatt et inntrykk på meg som har blitt ved meg i godt over tjue år.
Det er tydelig at de tre Amiga-klassikerne fra Psygnosis har etterlatt bitemerker på den britiske spillskaperen.
Han forklarer videre at han tigget Sony om å vise verden hva som bor i serien, da han oppdaget at Psygnosis lå under deres paraply.
– Jeg fant opp masse ting mens jeg spilte det, forklarer han videre og viser fire skjermbilder på prosjektoren.
– Hvorfor er det rakettutløp under bakken? Hvor kommer dette store øyet fra? Hvorfor ligger det en død kjempe inni en hule?
– Jeg fant opp en hel verden for hvorfor han var inni der.
Nå, 25 år etter han fant sin kjærlighet til «Shadow of the Beast», har det selvsagt skjedd utrolig mye med dataspill.
– Hva om jeg kan ta noe som inspirerte meg for 25 år og kombinere det med det aller siste, nye i PlayStation 4, spør han.
Han ser på det som en tilbakebetaling hvor han forhåpentligvis inspirerer andre igjen ved å puste liv i klassikeren.
– Jeg hadde elsket om noen, om 25 år og sannsynligvis på PlayStation 6, kan snakke om hvordan dette spillet inspirerte dem, sier han håpefullt.
– Og nå kommer vi til et tidspunkt vi virkelig er nervøse for, forteller Matt Birch, og tar et skikkelig magadrag.
– Ganske følelsesladd også, sier han med en tydelig klump i halsen.
– Dette er første gangen vi viser noen det faktiske spillet vi lager, forklarer han, og påpeker igjen at det er snakk om uferdig såkalt pre alpha-kode.
– Husk at vi ikke er ferdig ennå, sier han gråtkvalt og tydelig rørt.
Det er nå han stolt begynner å vise fram konseptkunst for visjonen og forklarer hvordan den har blitt overført til spillet.
– Det er skikkelig fint å dele dette med dere, kommer det med et lite hikst og han må hente seg inn.
Han forklarer at noe av det første de gjorde var å skape et bilde av hvordan de så for seg protagonisten Aarbron og hvordan en villmann fanget som slave så ut.
I spillet tar du rollen som Aarbron, en skikkelse med spesielle krefter og som i spillet vil kunne oppgradere evnene sine i løpet av spillets progresjon.
Vi vet foreløpig ikke når spillet kommer ut, men det er meget sannsynlig at det blir et gjensyn med «Shadow of the Beast» i forbindelse med E3 i Los Angeles i midten av juni.