LOS ANGELES (PressFire.no): I 2009 var «Batman: Arkham Asylum» et av de heiteste spillene på markedet, faktisk kåret PressFire-redaksjonen det til årets beste spill.
Kombinasjonen av snikelementer, akrobatikk, fiffige gadgets og Batmania, tryllet frem det som kan være tidenes aller beste superheltspill.
Det er nå to år siden, og det britiske spillstudioet oppjusterer ambisjonene for det neste spillet i serien - «Batman: Arkham City». Som tittelen tilsier tas nå handlingen ut av asylet og inn i et åpent bylandskap. Større frihet er derfor et av stikkordene for det neste spillet. Dermed vil spillet nå også måtte måle krefter mot serier som «Assassin’s Creed», «inFAMOUS» og «Prototype».
For å hamle opp med de store områdene har Batman nå fått en gripeklo som har en lengre rekkevidde enn i det forrige spillet. Det er naturligvis fordi det er tiltenkt at man skal ha enklere og kjappere tilgang til hustakene.
I tillegg har gripekloen fått en slags turbo-boost som du kan bruke som en slags katapult for å få et lite svev over hustaket. På den måten kan du faktisk holde deg i luften – hvis du er flink nok.
Nytt er det også at du kan bruke gripekloen i kampsituasjoner, hvor du huker tak i fienden og drar ham til deg og sikrer et møte med knyttneven. Faktisk skal utstyret generelt få en større rolle i kampsituasjonen denne gangen, ifølge en representant fra Warner Games som fungerte som «kommentatorspor» og «sidekick» under seansen.
Selve slåssingen har også generelt fått flere muligheter, både i antall triks og motangrep. Også snikeangrep og angrep fra luften har blitt utvidet med noen nye varianter. Blant annet kan du slå ut to personer når du sniker bak dem – i klassisk stil hvor Batman slår hodene deres sammen.
Wayne Technologies har nå også utstyrt Batman med med en røykbombe, som gir deg muligheten til å snu en vanskelig situasjon med mange fiender til din egen fordel. Da kan du nemlig fordufte opp i høyden og ut av syne, hvor det kanskje er lettere å finne måter å uskaldiggjøre fienden - én etter én.
I kampsituasjonene slår det meg også at animasjonene har fått en puss – det flyter generelt bedre. Overgangene fra den ene animasjonen til den andre skjer sømløst i begge spillene, men oppleves som mykere denne gangen. Selve Batman har også blitt oppgradert og forfrisket. Detaljnivået er høyere og drakten har fått en fin og troverdig tekstur.
Vi fikk også muligheten til å prøvekjøre Catwoman i noen minutter. Mekanisk sett fungerer hun temmelig likt som Batman, men er langt raskere og mer akrobatisk. I tillegg har hun muligheten til å svimeslå motstanderne med pisken sin, omtrent som Batman kan gjøre med kappen.
Catwomans «detektivmodus» er også mer passende til hennes moralske eller umoralske tankesett – den viser tyverirelatert informasjon. I dette tilfellet en safe, som var målet for oppdraget.
Ifølge utvikleren vil du veksle mellom å spille Batman og Catwoman ettersom historien utfolder seg. Det blir også påpekt at moralen til Catwoman vil holde seg i gråsonen, slik vi kjenner henne.
I den ene sekvensen spilte vi Batman som skulle befri Catwoman fra Two-Faces fangenskap. Et typisk eksempel på hvordan veiene til Batman og Catwomans veier krysses. En slags katt-og-mus-lek, kan man kanskje si.
Spillet vil ha rundt 40 timer med spilletid når det er ferdig, hvor det vil være en blanding mellom hovedoppgaver og sideoppdrag. Og du velger selv hvilken rekkefølge du vil utføre dem. Når du velger oppdraget på kartet, vil det dukke opp et lyssignal med Batman-symbol på himmelen over der oppdraget skal utføres.
Det er likevel du som velger hvilket oppdrag du vil utføre, noe du gjør via at kart som også fungerer sammen med en ny «radiomottaker» som kan spore signaler – og er noe nytt i arsenalet til Batman.
Detektivdelen på Batman blir også utvidet noe – hvor det blir mer omfattende å undersøke omgivelsene for ny informasjon. I den delen vi fikk prøve måtte du sjekke et kulehull i et vindu, og sammenligne det med retningen kula hadde mot gulvet. Dermed kunne Batman regne seg frem til at skytteren måtte ha sittet i et klokketårn noen steinkast unna.
Det sies også at selve detektivdelen og gåtelementer vil ha en større plass i det nye spillet.
Overgangen til en mer åpen verden ser foreløpig ut til å kle Batman, men det ser også ut som det kan gå på bekostning av noe grafisk kvalitet. I den utgaven vi fikk prøve virker det som om teksturer på bygninger har mindre detaljer enn i det første spillet, noe som kanskje ikke er unaturlig i overgangen til en mer åpen og krevende spillverden.
Det skal likevel sies at spillet har rundt fem måneder igjen før utgivelse, og som kjent skjer finpussen ofte i siste delen av utviklingen.
«Batman Arkham City» utvikles til Xbox 360, PS3 og PC og slippes 21. oktober.