(PressFire.no): Da det første «Dead Space» ble utgitt i 2008, fikk det generelt bra mottakelse fra anmelderne og de som faktisk kjøpte dette romskrekkspillet.
Men salgstallet var ikke enormt og det var en tid usikkert om Electronic Arts ville følge opp.
«Dead Space 2» ble en realitet til slutt, og kom ut tidligere i år. Denne gang solgte det bedre.
2 millioner er fortsatt ikke nok, mener EA, som ifølge Kotaku holdt på å kansellere «Dead Space 3» (et spill som foreløpig ikke er formelt annonsert, men som det har versert rykter om en tid).
Les også: Vi dro på besøk til utvikleren før lanseringen av «Dead Space 2».
Nye folk i EA-ledelsen skal ha bedt utviklerne bak denne spillserien om å tenke på fornying og andre konsepter lagt til det samme spilluniverset.
Det har blitt nevnt både et «Uncharted»-aktig actioneventyrspill, et flyspill som skal fungere som et slags sideprodukt, og et reinspikka skytespill i førsteperson.
Det blir i så fall ikke første gang «Dead Space» beveger seg over i sistnevnte sjanger. Spinoff-spillet «Dead Space Extraction» kom til Wii, og senere til PS3 med Move-styring. Det er et skytespill på skinner som foregår i førstepersonssynsvinkel, i motsetning til spillene i hovedserien som foregår i tredjeperson.
Det kommer et «Dead Space 3» før vi eventuelt får en slik kursendring. Spillet er fortsatt i produksjon, skriver Kotaku. Ryktene skal ha det til at vi denne gang får besøke en isbelagt planet – og at de bekmørke krikene og krokene vi kjenner godt fra de to første spillene i serien i stedet er erstattet med blendende, lys snø.
Det er i hvert fall oppfatningen hos sladdermakere, som også mener at treeren vil runde av de skrekkelige eventyrene som Isaac Clarke har vært med på.
EA har tidligere uttalt at de håper at «Dead Space»-serien skal vokse, og bli en enda større salgssuksess i årene som kommer.
- Jeg tror vi antageligvis må gi ut «Dead Space 3» før vi når sjiktet på fem millioner solgte, kontra tre eller fire, uttalte EA-bossen John Riccitiello tidligere i år, ifølge Eurogamer.