«Dark Souls III»-utviklerne dreit seg ut i eget spill

Døde tre ganger da de skulle vise oss det utilgivelige spillet.

19. juni 2015 09:31

LOS ANGELES (PressFire.no): – «Dark Souls III» er utrolig vanskelig!

Til absolutt ingens forbløffelse slås dette fast av Hidetaka Miyazaki, idet han bretter ut spillet under en lukket visning på E3. 

Miyazaki er skaperen av «Souls»-serien, og daglig leder hos From Software. 

Hidetaka Miyazaki (t.h.), her fra en
«Bloodborne»-visning i fjor.
(Foto: PressFire.no).

Oppfølgerpremieren

Men langt ifra å virke skadefro over den utilgivelig vanskelige spillserien han har skapt, fremstår Miyazaki genuint opprømt. 

Han stråler (der han forteller på japansk, med tolk) av en barnlig entusiasme som bringer tankene til rollefiguren Hiro Nakamura fra «Heroes»

Han forteller at med så har utviklerne ønsket å rendyrke opplevelsen av formidabel mostand som, når en først overvinner den, leder til en dyptgripende mestringsfølelse. 

Vi har fått se over en halvtime av spillet i aksjon, like etter det ble avslørt på E3 i Los Angeles denne uken

– 

Ikke urimelig

Alle som har spilt de foregående utgivelsene i serien, vil kjenne igjen det nye spillet umiddelbart. Men opplevelsen er videreutviklet, og er laget fra bunnen av for en ny generasjon konsoller. 

«Dark Souls III» er nemlig det første i serien som ikke trenger å ta hensyn til aldrende maskinvare. Spillet kommer til PlayStation 4, Xbox One og pc. 

Det kjører riktignok fortsatt kun i 30 bilder i sekundet, i likhet med «Bloodborne» – avleggeren fra From Software som kom ut denne våren, og som også er regissert av Miyazaki. Men resultatet i denne omgang er like fullt et «Dark Souls» som loves å være større og dypere enn noensinne.

Noe som, fra hva vi har sett, ikke er noen overdrivelse. 

Dette innebærer blant annet enda flere og vanskeligere fiender å bryne seg på enn før.

– Vanskelighetsgraden er høyere enn noensinne, men det er likevel ikke urimelig. Vi tilbyr flere tilnærminger og taktikker for å overkomme det, forteller From Software-sjefen. 

Her finner du flere E3-nyheter, intervjuer, tester og video fra spillmessa i Los Angeles.

Flere spillestiler

Ifølge Miyazaki har den større maskinkraften latt dem utvikle et dypere kampsystem, med nye våpen, bevegelser og spesialangrep – noe som åpner for flere spillestiler. 

I løpet av demonstrasjonen får vi blant annet se hvordan en med et to-hånds sverd kan lade opp et angrep som slår opp under fiendens skjold for å sette dem ut av balanse, og dermed gjøre dem sårbare for angrep. Eller hvordan en nå kan rulle unna slag og samtidig fyre av gårde piler fra en kortbue, bokstavelig talt mellom slagene, i et forrykende tempo.

– Som Legolas, sier Miyazaki. 

Det blir nå altså enklere – og viktigere – å tilpasse sin utrustning og spillestil i møte med ulike fiender. Kontrollen over rollefiguren skal samtidig være mer responsiv og intuitiv enn før.

I tillegg skal hele spillets verden føles større, mer innfløkt, og tredimensjonal. Alt av mektige slott, høye tårn, balustrader og brystvern som en kan se langs horisonten i spillets verden, dette er steder en kan dra til og utforske. Eller det blir vi i alle fall lovet. 

– 

Apokalyptisk

Denne samme horisonten er for øvrig mer dunkel og dramatisk, med en falmet sol som kaster et grønnskjær over det hele. 

Ordet Miyazaki bruker for å beskrive spillets verden, er «apokalyptisk». 

Grafikken er kanskje ikke revolusjonerende i forhold til hva vi har sett tidligere. Men når en kikker på detaljene, har den likevel fått et løft. 

Danseren fra helvete

«Dark Souls III» virker i alt å være en naturlig, om ikke nødvendigvis revolusjonerende, fortsettelse av serien slik vi kjenner den. 

De fortsetter det samme, unike flerspillersystemet, de vanskelige kampene, og en rik verden spekket med døde og levende vesener som dukker opp i tide og utide for å drepe deg.

På tampen av demonstrasjonen møter vi en grasiøs foruroligende boss, en sløret danser fra helvete, med uforutsigbare bevegelser – som ikke ville la seg beskrive av 1000 ord, inntil du har sett det selv. 

Selv om vanskeligheten er skrudd ned for visningen, og det er en ekspert som sitter med spakene, ender dette møtet på kjent vis. Du vil selv bli godt kjent med tekstplakaten som dukker opp over skjermen, gang på gang, i dette spillet:

You died. 

«Dark Souls III» lanseres tidlig neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3