- De er så små at det knapt er verdt å drive servere

EA-sjef er skuffet over Wii U.

9. juli 2013 13:20

(PressFire.no): Nintendos nyeste konsollsatsing, Wii U, skulle bli en nestegenerasjons velsignelse for den japanske kjempen. Men startvanskene lar ikke vente på seg.

Den trofaste samarbeidspartneren Ubisoft begynner blant annet å miste tålmodigheten etter dårlige prognoser for både «Rayman Legends» (som vi ødela en Wii U med) og «ZombiU».

Også storutgiveren EA er lut lei. I et nylig intervju med Gamesindustry forklarer daglig leder Peter Moore at deres første år med Wii U har vært en nedtur.

- Vi hadde fire spill klare til lansering, men de har vært en salgsmessig skuffelse. Som selskap må vi være veldig vare med hvor vi bruker ressursene våre, slår briten fast.

- Boksen er offline

Særlig Nintendos innstilling til internett og nettverkstjenester skal være en hodepine for selskapet, som er en av spillverdens aller største aktører.

- Mangelen på nettengasjement er urovekkende, for det er så sentralt i hva vi holder på med. De er så små at det knapt er verdt å drive serverne, tordner Moore.

Han sier at Wii U føles som «en boks som er ute av kontakt med EAs framtid», og er ikke nådig i sin kritikk av Nintendos storsatsing.

- Wii U føles som en offline opplevelse akkurat nå.

For fire måneder siden erklærte Nintendo at internett har uante muligheter, og bedyret sin satsing på nettverkstjenester.

 I Nintendo unngikk vi lenge nettspilling, fordi det i mange år ville betydd at vi begrenset størrelsen på publikummet som ikke hadde tilgang til nettet, sa Shigeru Miyamoto den gangen.

Tatt på senga

Nintendo har selv anerkjent at Wii U-starten er problematisk, og at særlig spill- og konsollsalget har bydd på utfordringer for dem.

Tidligere i sommer medga direktør Satoru Iwata at de har vært for dårlige med å kommunisere hva Wii U er, og at den generelle markedsføringen har sviktet.

I forrige uke røpet Shigeru Miyamoto, skaperen av «Mario» og «Zelda», at utviklingskostnadene i overgangen til HD-grafikk tok dem på senga.

HD-grafikken til Wii U krever omtrent dobbelt så mange menneskelige ressurser som vi brukte tidligere, var Miyamotos forklaring på hvorfor det kommer såpass få Wii U-spill.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3