- De merket forskjell på en tidels millimeter

Xbox One-designerne lagde hundrevis av prototyper. Se skissene.

11. juli 2013 10:39

(PressFire.no): - Vi ville lage den enkel og elegant, med noe håndskapt og skreddersydd ved seg, så alt handler om kvalitet.

- Med disse prinsippene i bunn begynte vi å designe, sier Carl Ledbetter, kreativ sjef for Xbox i Microsoft.

Polygon rapporterer fra Worldwide Partners-konferansen Microsoft arrangerte i Houston, Texas denne uka.

Der fikk de fremmøtte forhistorien til Xbox One-prototypene som endte opp på et mørkt lagerrom. Microsoft lekte seg i lengre tid med skisser og lagde flere modeller.

En avdeling på 30 personer eksperimenterte med konsolldesignen før man endte opp med det ferdige resultatet.

Testet i folks stuer

Ledbetter sier at de, etter å ha skisset og lagd flere «boxer» i plast, også testet hvordan de passet omgivelsene i ekte stuer.

Etter å ha sett på det estetiske aspektet ved Xbox One, samarbeidet de med ingeniørene, som parallelt arbeidet med konsollinnmaten.

Denne fasen markerte en ny runde med testing.

- Hvordan ser lufthullene ut?

Ledbetter viste fram et bilde av Xbox One, slik den endelige versjonen blir, og sa:

- Den designen dere ser her: i denne fasen begynte vi å tenke på elementer som glans og matte detaljer.

- Hvordan ser lufthullene ut? Hvordan kommer merkenavnet vårt fram fra fronten? Hvordan velger vi bokstavtyper som formidler kvalitet, som på en dyr tv stående i folks stuer?

Lagde 200 prototyper

Også når det gjelder Xbox Ones håndkontroller, som blant annet kan skilte med mer «rumble» enn vi kjenner fra Xbox 360-spakene, lagde Ledbetter og hans folk en rekke forslag.

Over 200 prototyper til denne kontrolleren senere hadde de funnet den beste løsningen, skriver Polygon.

- Vi fant ut at når folk har denne i hendene sine, kan de merke forskjellen ned til en tidels millimeter i størrelse, ifølge Carl Ledbetter.

Både Xbox One-konsolldesignen og -kontrollerne ble lagd internt av Microsoft selv.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3