De to første spillene hans brukes som de fremste eksemplene på at spill er kunst

Nå vil Ueda lage zombiespill.

22. november 2013 11:20

(PressFire.no): «Ico» og «Shadow of the Colossus» ble aldri de største salgssuksessene, men de to særegne PlayStation 2-spillene nyter et helt unikt ettermæle.

Hjertebarna til den tidligere billedkunstneren Fumito Ueda blir ofte trukket fram som de beste eksemplene på at spill kan være kunst med sin distinkte visuelle stil og tankefulle stemning.

Det virker ikke som om japaneren jåler seg til av den grunn.

– Det er kanskje overraskende, men jeg har faktisk lyst til å lage et spill med zombietema, forteller Ueda i et eksklusivt intervju med britiske Edge

Ikke skytedukker

Mindre overraskende er det nok at han ikke vil lage et erketypisk actionspill med zombier som ansiktsløse skurker, men heller gi det hele sin egen snurr.

– Det er så mange elementer som interesserer meg med tanke på kunstig intelligens, animasjonsteknologi og hvordan du styrer figuren din.

– Særlig hvis zombiene kan brukes til å skildre en rollefigur på lyrisk vis, følger han opp til spillbladet.

I det samme intervjuet forteller Fumito Ueda at han også drømmer om å lage et enkelt spill med berøringsstyring, uten å utdype det videre.

Etterlengtet treer

Den respekterte spillskaperen hadde i mange år et eksklusivt forhold til Sony, som blant annet eier studioet han stiftet, Team Ico

Etter mange års utsettelser og røyklegging av den etterlengtede treeren i «Ico«-trilogien, dro Ueda fra Sony i fjor. Nå er han frilanser.

Både prosjektets far og Sony insisterer likevel på at «The Last Guardian» slettes ikke er kansellert, og simpelthen trenger litt mer tid. 

Akkurat hva actioneventyret går ut på er fortsatt uklart og vel så det. Men det får man kanskje besvart om trilogien en dag nøstes opp. Kanskje.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3