KÖLN (PressFire.no): Det bygges opp mot å bli et realt rettsdrama med rot i spillbransjen.
Det blir kanskje ikke så store bølger som under «Call of Duty»-slaget i fjor, der drittpakkene haglet, men vi beveger oss stødig mot en dypt personlig strid mellom en visjonær spillskaper og et av bransjens største selskaper om øyenstenen hans.
Designeren Patrice Désilets forlot Ubisoft etter «Assassin’s Creed II» og et stykke inn i utviklingen av «Assassin's Creed: Brotherhood», for å lage nye spill hos konkurrenten THQ.
Han fikk boltreplass med et nyoppstartet studio i Montreal, og var i gang med et prosjekt døpt «1666: Amsterdam» (bildet).
Det ble imidlertid en bråstopp i sommer. Bråket startet like etterpå.
THQ gikk som kjent under ved årsskiftet. Ubisoft kjøpte det nyetablerte Montreal-studioet deres i et konkurssalg i januar.
Dermed hentet de Désilets og hans «1666» tilbake igjen - som del av pakka. Dette prosjektet har blitt omtalt som «det neste Assassin's Creed» av skaperen selv.
- Spillet var fantastisk. Det er fortsatt fantastisk, og jeg håper å få det tilbake for å gjøre det ferdig – for deres skyld, og min egen, fortalte Patrice Désilets på Gamelab-konferansen i Barcelona tidligere i år.
Han hevder å ha fått fyken av Ubisoft uten gyldig grunn.
- Jeg fikk oppsigelsen i hånda og ble eskortert ut fra bygningen av to sikkerhetsvakter uten å få ta farvel med andre eller hente mine eiendeler, påstår spillskaperen.
virkeligSøksmålet mot Ubisoft ble levert i juni. Désilets krever til sammen 400 000 dollar og vil samtidig ha tilbake hele kontrollen over «1666: Amsterdam».
Det er ikke fullt så enkelt som saken til nå er fremstilt, signaliserte Ubisoft-sjef Yves Guillemot da PressFire traff ham i forbindelse med GamesCom-messa i Köln.
- Det som skjedde var at vi kjøpte dette THQ-studioet, for vi så spillet og vet godt hva Patrice kan få til. Vi liker det han gjør.
- Da Patrice dro, fikk han betingelser fra THQ. Spesifikke betingelser. Vi jobbet ut i fra disse rammene for å sikre at vi kunne lage et slikt spill i god befatning. Være trygge på at dette kunne fungere og bli til et kvalitetsspill med involvering fra de beste folka, sier Guillemot.
- Etter å ha forhandlet i lengre tid, har vi ikke vært i stand til å finne strukturen som trengs for å få til dét.
- Dette er grunnen til at vi bestemte oss: Klarer vi ikke å oppnå en slik grad av kvalitet, er det ingen grunn til å fortsette. Og, vi prøvde virkelig hardt, sier Ubisoft-sjefen til PressFire.
- Kommer dere til å gi etter hvis Patrice Désilets fortsetter å trygle om å få «spillet sitt» tilbake?
- Det vi har gjort, er å investere i spillet og kjøpe dette studioet. Dette er noe vi en dag kan komme til å gi ut, spillet er fortsatt i en veldig tidlig [utviklings]fase, sier Yves Guillemot, og understreker dermed at Ubisoft nå ser på «1666» som sin eiendom etter Montreal-oppkjøpet.
Denne saken er fortsatt fastlåst. Ubisoft står på sitt, og svarte på søksmålet fra Désilets tidlig i sommer med å si at «rettsanmodningen er mottatt», og «vi vil ta stilling til denne i en rettssal». Utover det hadde de ingen ytterligere kommentar, den gang.
Spilldesigneren bak «1666» har på sin side ikke tenkt å gi opp.
- Jeg slåss for det, og det er alt jeg kan si akkurat nå. Spillet er summen av alle åra med erfaring, fortalte Désilets tilhørerne under Gamelab-konferansen i Barcelona i juni.