KÖLN (PressFire.no): Noen ganger går ikke ting alltid som planlagt på en spillmesse.
Egentlig var det Patrick Bach, produsenten for «Battlefield 3», jeg skulle slå av en prat med, men i stedet er det Patrick Söderlund som kommer travende. Ikke så dumt det, altså, for han er sannelig en av visepresidentene i EA.
Han er også med i «SHIFT 2: Unleashed» som en av racersjåførene du kan velge, merkelig nok.
Anledningen er den aktuelle «Armored Kill»-tilleggspakken til «Battlefield 3». Denne pakken inneholder en drøss nye kjøretøy og baner, og handler for det meste - som navnet tilsier - om å sprenge hverandre i fillebiter med stridsvogner og fly.
Ikke så mye infanteri-action, med andre ord.
Etter å ha sett noen videoer med folk som kriger i tankser og en snarvisitt innom utvikler Wargamings område på Gamescom-messa der de skrøt veldig av noen helt absurde spillertall i «World of Tanks» og et vanvittig overskudd å skilte til hver måned, er det like greit å bare stupe i det:
- Rett på sak. Er «Armored Kill» et svar til «World of Tanks»?
- Vi har sett at det er en del folk som er glad i å kjøre tanks, men det er ikke et svar til noen bestemte spill, svarer Söderlund kjapt.
- Men det var vel oppmuntrende å se tallene til «World of Tanks»-gutta?
- Joda, men så er det jo veldig awesome å kjøre en tanks også!
- Og kanskje et kast tilbake til hvordan «Battlefield 2» var, som en del har hatt lyst på?
- Absolutt! Det er det kule med å gi ut tilleggspakker, for vi kan gå på nettet, Facebook og sånt, og sjekke ut tilbakemeldingene fra spillerne. «Armored Kill» har også noen gedigne brett du kan krige på.
- Vi snakker så massivt at du neppe orker å gå hele veien inn til der slagene står. Det er lett de største banene vi har produsert i «Battlefield»-serien! Jeg vil faktisk si at det er et enda større steg tilbake, helt til «Battlefield 1942».
- Var det noen gang på blokka at vi skulle få oppdateringer ikke bare til multiplayer-delen, men også singleplayer?
- Vi tenkte på det til helt, helt i starten, men det var noe som ble sakset ganske kjapt.
Kanskje ikke så dumt, akkurat det. Jeg kan ikke huske en eneste person som har snakket overdrevent varmt om enkeltspillerdelen i spillet.
- Med «Armored Kill» forandrer dere litt på hvordan det spillmekaniske fungerer. Hvordan påvirker dette «Battle Log»? Får vi se en stor overhaling av den funksjonen også, slik at det blir mer fokus på kjøretøy og oppgraderinger der?
- Nei, ingen store og plutselige oppdateringer der. Men «Battle Log» får små oppdateringer så å si hver eneste uke. Hvis du ser på hvordan den var ved lansering og hvordan den er nå, så er det store forskjeller.
- Det samme med Origin, også, forsåvidt.
Faktisk har EA gått inn og ganske enkelt kjøpt selskapet som stod for teknologien i «Battle Log», ESN.
Høstens «Medal of Honor: Warfighter» bruker også tjenesten, og en skal ikke se bort i fra at flere spillserier innad i EA bruker noe av det samme.
Om ESN, som er en forholdsvis liten utviklergruppe med 20 ansatte og som holder til i Uppsala, Sverige, skal bli et slags motsvar til Activisions Beachhead Studio (som produserer tilsvarende tjeneste for «Call of Duty»-serien) vites ikke.
- Før dere lanserte «Battlefield 3» gikk dere ut og sa at dere skulle knipe en stor markedsandel fra «andre skytespill», er dere tilfreds der dere ligger nå?
Söderlund stopper sjokoladespisingen brått. Både DICE og EA har vært friske i talerøret når det kommer til kommentarer om andre sjangerfrender. For eksempel har de uttalt at «Battlefield 3» er produsert for å ta rotta på konkurrentene og toppsjefen i Electronic Arts håper «Call of Duty» råtner.
- Altså, vi er godt fornøyde med salget av «BF3», men helt oppriktig så blir jeg ikke tilfreds før vi er den største skytespillserien på markedet og konkurransen er borte.
Spørsmålet tenner en gnist, og det er ikke vanskelig å se for seg akkurat hvilken konkurranse han vil til livs, men Söderlund finner tilbake til PR-modusen kjapt og nevner ingen navn.
Under Gamescom slo EA seg på brystet med at de hadde solgt 18 millioner eksemplarer av «Battlefield 3» og at dette var en ny höjdare for serien.
Så med den suksessen friskt i minnet, og nå med den plutselige annonseringen av «Battlefield 4», hvor passer «Bad Company»-underserien inn? Det første spillet var en personlig favoritt, og det andre har jeg spilt mer enn noen andre spill i serien.
Er hele greia skrinlagt?
- «Bad Company» er ikke død! Nei nei, det forrige spillet i den serien solgte veldig godt, og hadde en litt annerledes gameplay-struktur som gjør at det ikke trenger å ta opp kampen med «Battlefield» direkte, sier Söderlund som om det er den største selvfølgen i hele verden.
- Når du har noe så godt som det gir det ikke mening å bare gjemme det unna, så det vil nok definitivt komme et nytt «Bad Company»-spill en gang i fremtiden.
- Men den «Battlefield 4»-annonseringen kom litt brått på, gjorde den ikke?
- Vel, vi følte at det var riktig tid for det.
- At du får spille betaen dersom du forhåndsbestiller «Medal of Honor: Warfighter» vil vel fungere som en katalysator for salgene av den serien, kanskje? Var det grunnen til at dere annonserte det så tidlig?
- Kanskje vil det skje, kanskje ikke, sier Söderlund og trekker på skuldrene.
- Om det skjer, så er det jo bare fint for oss!
Tilleggspakken «Armored Kill» slippes til PS3 i dag, 18. september. Den er allerede tilgjengelig for Battlefield Premium-medlemmer (på PS3, pc og Xbox 360). «Vanlige» pc- og 360-eiere, uten en Premium-billett, får kloa i utvidelsen neste uke.
«Battlefield 4» må vi vente til neste år før vi får prøve betaen til.