KÖLN (PressFire.no): Når Criterion drar av håndbrekket for det neste «Need for Speed» senere i høst, venter en opplevelse som forener alt det som gjorde «Burnout Paradise» (2008) unikt, åpent og temmelig fantastisk.
Kydre med intensiteten og actionjaget fra «Need for Speed: Hot Pursuit» (2010), og du skjønner hvordan dette vil smake.
På GamesCom-messen fikk vi teste spillet.
NB! Her kan du se vårt videointervju med Criterions Craig Sullivan, fra E3-spillmessen i juni.
For å ha sagt det med én gang: det er en fordel at du liker «Burnout Paradise», for dette er det nærmeste du kommer en oppfølger på en stund.
Det tar ikke mange sekundene før du kjenner i fingertuppene at dette er umiskjennelig Criterion, hele veien.
Bilfølelsen og kontrollene er absolutt i samme gate som «Hot Pursuit». Autolog, som først ble introdusert i «Hot Pursuit» og siden har inspirert andre EA-spill («SSX», «Battlefield 3»), er oppgradert til «Most Wanted».
Matt Webster og Alex Ward fra Criterion hadde noe på hjertet før vi fikk slippe oss løs og gasse på. På GamesCom - akkurat som på E3 i juni - var det flerspillerdelen de hadde mest lyst til å fokusere på.
- Etter å ha gjort oss ferdige med «Hot Pursuit» så vi på hva vi hadde lyst til å gjøre etterpå. «Most Wanted» ble et åpenbart valg, for vi elsker navnet og premisset, sier Webster.
Etter kritiker- og salgssuksessen med «Hot Pursuit» for to år siden, har det engelske spillstudioet fått hovedansvaret for «Need for Speed»-serien fremover.
De skal ikke nødvendigvis lage alle selv, men bestemmer retningen og drar i trådene.
- Kjenner du til spillene våre vet du at vi er veldig opptatt av å holde deg koblet til vennene dine, der du kjører om kapp, konkurrerer og der det handler om å være «most wanted» i vennegjengen, sier Matt Webster.
Som et «åpen verden-bilspill», stresser Criterion at det også betinger at strukturen og valgene du kan ta skal matche byen Fairhaven, friheten og alt den har å by på. Det betyr for eksempel at du enkelt og raskt kan hoppe inn i en ny bil du finner parkert.
- Vi vil at du skal kunne bruke så mye tid som mulig bak rattet på disse, forklarer Webster.
Det er en hel del slike lekre doninger litt gjemt rundt i byen. Oftest de peneste, mest ikoniske bilene som du skal kjenne et begjær overfor.
Syns du «Burnout Paradise» var digert? Vel, «Most Wanted» er flere ganger større både i areal og når det gjelder antallet kilometer med vei du kan stifte bekjentskap med i november.
Autolog er enda viktigere i «Most Wanted» enn det var i «Hot Pursuit». Dette er, kort fortalt, en tjeneste der du skal føle at du er online og kan konkurrere mot venner og andre råkjørere – selv når du ikke er online samtidig.
Ikke bare får du opp beskjeden om at en kompis har slått en av dine rekorder, men finner slike prestasjoner dypere integrert i «Most Wanted». For eksempel kan du oppleve å frese igjennom et reklameskilt i 200 km/t – mens du skimter ansiktet til en du kjenner.
Den som har rekorden i å fly lengst, eller knuse flest reklameskilt, får nemlig bildet sitt påklistret disse plakatene. Slike Autolog-detaljer er altså integrert i selve spillverdenen på flere måter.
Easy Drive er navnet på en hurtigmeny der du finner alle bilene du har kapret, de som står litt skjult rundt omkring. Det betyr at du raskt kan bytte kjøretøy mens du cruiser rundt, og jobben er gjort på bare noen få sekunder.
Ikke nok med det: alle disse bilene har spesifikke løp eller utfordringer knyttet til seg, og viser på Autolog-måten hvilke venner som du kan/bør slå for å ha retten til å skryte på deg å være «Most Wanted» i flokken.
Alt du gjør i enspiller- og flerspillerdelen belønner deg med speed points. Konkurranseinstinktet ditt skal pirres både offline og online, og du tar med deg poengene til en liste eller din speedwall som måler deg opp mot andre.
Det overhengende målet i spillet er åpenbart å havne på topp av denne listen, og dermed være «most wanted».
I enspiller demonstrerte Criterion-gutta først hvordan du for eksempel kan rote deg inn i en intens biljakt med politiet på hjul. Her kan du bruke den kjennskapen du har til Fairhaven og prøve å riste av deg disse plagsomme blålysene - i kombinasjon med høy fart, selvsagt.
I flerspiller fikk vi selv teste hvordan playlist events fungerer. Dette er en spilleliste som endres fra gang til gang, med totalt fem utfordringer det skal konkurreres i. Her kombineres alle spillmodusene i «Most Wanted» og det varierer hva du får slags oppgave fra gang til gang.
Du kan selvsagt lage dine egne slike playlist events.
Det hele starter med at vi kjører til et møtepunkt. Dette skapte mye rot og frustrasjon på E3-visningene av spillet i sommer og krever litt disiplin.
For noen av de 12 som kan delta hadde kanskje mest lyst til å råne rundt mens andre venter utålmodig på å få startsignalet, og setter langt mindre pris på at én spilljournalist ikke ser ut til å bry seg om at de andre sitter og venter.
Når vi først kom i gang ventet rene fartsprøver etterfulgt av en konkurranse der det handlet om å hoppe lengst. Deretter var driftingen i fokus, der det handlet om å holde sladden gående. Hver av disse øvelsene varte i tre-fire minutter, og hele tiden kan du orientere deg hvordan du ligger an sammenlignet med de andre ved å kaste et blikk på resultattavla til venstre på skjermen.
For hver øvelse belønnes du med mer speed points og låser i tillegg opp «merker» som symboliserer at du for eksempel hadde den beste starten av samtlige, eller var først til å stille opp ved møtepunktet.
Det virker som Criterion har lagd nok innhold og moduser til at dette ikke skal føles tomt med det første, selv om lekegrinden virker enorm. Dette er noe som vi åpenbart først får muligheten til å saumfare grundigere når spillet er ferdig. Men utviklerne gir deg samtidig sjansen til å kjøre rundt og nyte friheten i et stille minutt før du sømløst dykker inn i en multiplayerfight når det føles naturlig.
Vi så flere eksempler på at du kan rase gjennom bygningskonstruksjoner i Fairhaven, men ikke forvent at alt du ser kan raseres. Enda mer dybde og økt spillbarhet kommer i form av at du også kan oppgradere bilene når du vinner løp eller oppfyller enkelte krav som følger hver bilmodell.
Matt Webster fortalte dessuten under EAs GamesCom-pressekonferanse at alle biler vil være låst opp tidlig i spillet.
NB! I 2005 kom det ut et spill som også heter «Need for Speed: Most Wanted», fra Black Box og EA. Dette nye er ikke en oppfølger, mer en nytenkning med lignende utgangspunkt - men med flere åpenbare forskjeller.
«Burnout Paradise» er det mest nærliggende sammenligningsgrunnlaget. Alle som har ventet på en oppfølger til 2008-spillet finner trøst i «Most Wanted». Så blir det spennende å se hvordan fortsettelsen blir, om utviklerne har tenkt å hamre ut like mye nedlastbart innhold og svære utvidelser som de gjorde i kjølvannet av «Paradise».
«Need for Speed: Most Wanted» lanseres til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 2. november – i tillegg til at det kommer versjoner til iOS, Android og PlayStation Vita.