EA nekter «Forza 4» å bruke Porsche

- Ville ikke samarbeide, sier en oppgitt Turn 10-sjef.

25. august 2011 11:07

Sjefen for «Forza Motorsport»-spillserien, Dan Greenawalt, er dypt skuffet over Electronic Arts. Grunnen til det er at EA tviholder på en eksklusiv Porsche-lisens.

På den offisielle hjemmesiden forklarer Greenawalt hvorfor Porsche ikke kommer til å havne i garasjen din om du skaffer deg den nært forestående Xbox 360-bilsimulatoren, «Forza Motorsport 4».

- Som mange av dere vet, har Porsche-lisensen bare vært tilgjengelig gjennom å gjøre avtaler med EA. Dette har vært tilfellet siden starten av «Forza Motorsport».

- I «Forza 3» kunne vi inkludere mer enn 35 ulike Porsche-modeller gjennom å tilby vårt samarbeid med EA. Når det gjelder «Forza 4» hadde vi sett fram til å kunne inkludere enda flere Porsche-biler, også overføre flere Porsche-opplevelser til vår Autovista-modus. Men EA fant ingen måte de kunne samarbeide med oss på denne gang, sier en oppgitt Greenawalt i intervjuet.

NB! Se den ferske GamesCom-videoen fra «Forza 4» nederst, med fullt fokus på Hockenheim-banen og hvordan denne ble gjenskapt til spillet.

Tok kontakt med toppene i Porsche-konsernet

Autovista er navnet på den delen av «Forza 4» der du kan bevege deg rundt noen av bilene som er med i spillet ved å bruke Kinect-sensoren. Om du flytter hånden til markerte punkter på bilene, får du også informasjon fra Top Gears Jeremy Clarkson – eller du kan åpne døra og sette deg inn i drømmebilen din.

- Vi har spurt våre kontakter hos EA om å revurdere dette gjentatte ganger i løpet av de siste 18 månedene. Vi har også tatt kontakt med enkelte andre innflytelsesrike personer innen spillbransjen, for å prøve å få drive lobbyvirksomhet på våre – og dine – vegner.

- Men dette førte ikke fram.

Turn 10-sjefen forteller videre at man også prøvde å ta kontakt med sentrale folk i Porsche-konsernet, bare for å prøve alle muligheter – og samtidig forsikre seg at de var klar over at «Forza Motorsport»-fansen stod i fare for å bli snytt for noen ikoniske biler.

- De var klar over situasjonen, og drev også lobbyvirksomhet på våre vegner. Til tross for resultatet, takker vi for deres forsøk, sier Greenawalt.

En mager Porsche-trøst

En liten trøst for «Forza»-fans med en hang til Porsche: RUF er et tredjepartsfirma som har spesialisert seg på å modifisere nettopp disse bilene, og «Forza 4» vil inneholde tre slike.

-  «Forza»-serien hadde den offisielle lisensen til Ferrari, for eksempel, til PC- og Xbox-plattformene, men vi har alltid hatt som standpunkt at vi ikke ville blokkere for andre racingspill, ettersom vi er av den oppfatning at noe slikt kun ville ha skadet racing-økosystemet, sier Turn 10s Dan Greenawalt.

EAs «SHIFT 2: Unleashed» inneholdt for øvrig ikke Ferrarier. Om dette dreier seg om en god, gammeldags hevnaksjon, er uvisst. EA har ikke kommentert denne saken foreløpig. En annen teori er at Ferrari selv ikke ville være med i «SHIFT 2».

Heller ikke fjorårets «Gran Turismo 5» fikk lov å bruke Porsche-biler, av samme grunn. Det gjelder også «Test Drive Unlimited 2» og det nært forestående «Driver: San Francisco». Løsningen for alle disse – inkludert «Forza 4» – er å bruke RUF som et slags Porsche-substitutt.

Flere spekulerer i at EA tviholder på lisenseksklusiviteten for å bygge «SHIFT»-serien videre, og få denne til å fremstå som et troverdig alternativ til «Gran Turismo» og «Forza Motorsport». Noe Patrick Söderlund i EA-ledelsen langt på vei erkjente i et Eurogamer-intervju fra 2010.

«Forza Motorsport 4» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 14. oktober.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3