EU med millioner til norske spill

12. august 2016 19:47
«Birkebeinerne» (Foto: Ravn Studio)

(PressFire.no): Kulturdepartementet og NFI deler årlig ut noen titalls millioner kroner til norske spillutviklere, men det er ikke bare der det er penger å hente i støtte og tilskudd.

Også gjennom EUs «Creative Europe» er det mulig å søke på mynt til utvikling av interaktiv underholdning, og nå har tre norske spillstudioer fått tilslag.

Ravn Studio i Drammen har fått nesten 1,4 millioner kroner for å lage «Birkebeinerne».

Spillet skildrer maktkampen mellom baglerne og birkebeinerne under Middelalderen i Norge, og er knytte til filmen som hadde premiere tidligere i år. 

VR er kjernen i spillet, kunne selskapet avsløre under et pressemøte for noen måneder siden, og for Ravn er støtten fra Creative Europe viktig for å kunne lage en prototype av spillet – som fortsatt er i de tidlige fasene av utvikling enda.

- Det som er viktig er at denne typen støtte er direkte aktiverende for ytterligere funding, spesielt for prosjekter med høy innovasjon, sier creative producer i Ravn, Tinka Town, til PressFire.

- For Ravn er EU-støtten avgjørende for å kunne lage en solid protoype på gameplayet som viser hvor kul VR-opplevelsen er, noe som videre er nødvendig for å sikre publishing deals.

I beskrivelsen av spillet sier Ravn at de skal inkludere skikjøring og snikeelementer i VR i spillet.

«Moons of Madness»
(Foto: Rock Pocket)
«Moons of Madness»
(Foto: Rock Pocket)

Måneskrekk fra Tønsberg

Av de andre studioene hanker Rock Pocket også inn rundt 1,4 millioner for «Moons of Madness», et skrekkspill inspirert av H.P. Lovecraft som foregår på menneskehetens første koloni på Mars, der du styrer sjefsingeniør Shane Newehart i hans siste dager i kolonien.

Spillet har tidligere også fått en halv million i støtte fra NFI.

- Creative Europes støtte betyr mye for oss, sier Natascha Röösli i Rock Pocket til PressFire.

- Vi fikk så mye bra tilbakemelding som var veldig motiverende og som viste at vi går i riktig retning. Pengene vi får vil hjelpe oss med Unreal-utviklingen slik at vi kan pushe grensene, både grafisk og designmessig, til nye høyder.

Hun kan i tillegg avsløre at spillet får en spillbar demo allerede i september, takket være støtten de tidligere fikk fra NFI.

«Draugen»
(Foto: Red Thread Games) Skummel vestlandslefse

Også Red Thread Games har fått tilslag på søknaden sin, og har også fått 1,4 millioner kroner for å jobbe videre med «Draugen».

I likhet med «Moons of Madness» fra Rock Pocket er dette et skrekkspill, men settingen er temmelig annerledes.

Det hele er satt til vestkysten av Norge i 1923, hvor du kontrollerer Edward Harden, en amerikansk forsker fra New England.

Historien utspiller seg på Hardens første tur over Atlanterhavet.

Spillet har vært under utvikling siden 2013, da vi fikk første kikk. En trailer er også ute.

«From Kristiania to
the Ice Valley» (Foto: GuppyWorks)

H.C. Andersen casher inn

Til slutt fikk GuppyWorks, som har base i Oslo, også tilskudd – i størrelsesordenen 1,2 millioner kroner.

«HCA – From Kristiania to the Ice Valley» er et eventyrspill basert på H.C. Andersens «Snødronningen», men som har en vri i at du faktisk styrer Hans Christian selv. Spillet skal komme til iOS og Android.

GuppyWorks er en del av danske Kongo Interactive, som også produserer animasjoner for tv og eventer.

Til sammen ble det delt ut 23 millioner kroner til 23 forskjellige spillprosjekter. De norske spillene dro dermed inn rundt en femtedel av potten.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3