(PressFire.no): Det er første gang «Metal Gear Solid»-serien trasker inn i sandkassespillsjangeren.
«Ground Zeroes», en prolog og forsmak som kom ut denne våren, og neste gang med «Phantom Pain».
Hideo Kojima, hjernen bak, har vært raus med komplimentene når han nå vet det kommer til å bli sammenlignet med de ypperste i sjangeren.
Rockstar Games, for eksempel, som jo med «Grand Theft Auto»-spillene har lagt lista stadig høyere for seg selv – og andre.
–I forbindelse med den første lange traileren fra «Grand Theft Auto V» i fjor, uttalte Hideo Kojima at det han så var «fantastisk» og samtidig gjorde ham deprimert.
Nå har han igjen fått lignende følelser etter å ha sett nærmere på PlayStation 4-versjonen av «GTA V» – et spill annonsert under E3-spillmessa i forrige uke.
– Det Rockstar har skapt og verdenen de har lagd, er superimponerende. Da jeg så PS4-versjonen for noen dager siden, ble jeg igjen deprimert. Og dette er ikke spilldesign-relatert, det er bare meg.
– Kvaliteten de viste i PS4-traileren er virkelig imponerende, sier Kojima.
Han understreker i intervjuet med CVG at «GTA» og «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» har to ulike tilnærminger til sjangeren.
– Når vi sier vi er et åpen verden-spill, høres det ut som vi prøver å ligne på det de folka [Rockstar] lager. Men dette er veldig annerledes – jeg forsøker å lage et fritt snikespill.
NB! Du kan selv sammenligne forskjellene mellom PS3- og PS4-utgavene av «GTA V» her.
–Kojima har tydeligvis brukt årets E3 til å suge inn inspirasjon også fra andre steder. Han uttaler ifølge 4Gamer at Ubisofts «The Division» også har satt sine spor.
– Jeg syns det fikk god reaksjon, men etter å ha sett «The Division» følte jeg for å jobbe enda hardere.
«Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» imponerte selv mange gjennom flere demonstrasjoner på den viktige spillmessa i Los Angeles i forrige uke.
En lengre trailer fikk vi også servert i løpet av spillshowet. Den kan du se i videovinduet i saken.