(PressFire.no): Å lage modifikasjoner til pc-skytespill har vært en vei inn i bransjen for mange, og flere slike utvidelser har oppnådd ekstrem popularitet.
Suksesser som «Counter-Strike», «Garry’s Mod» og «Red Orchestra» begynte alle som utvidelser til populære skytespill, og har etter hvert blitt høypopulære, selvstendige utgivelser.
Det samme kan skje med «DayZ», en zombiemodifikasjon til det taktiske pc-skytespillet «ARMA II». I løpet av bare tre måneder har det ansamlet over 400 000 spillere, skriver Eurogamer.
- I dag har vi 420 000 spillere. I morgen har vi 430 000, hevdet skaperen Dean Hall under Rezzed-konferansen i helga, ifølge spillsiden.
I «DayZ» er overlevelse det eneste målet, etter at de vandøde plumpet opp fra torva og begynte å terrorisere menneskeheten.
Her boltrer man seg i en 225 kvadratkilometer stor ødemark, hvor de andre overlevende er en like stor trussel som zombiene.
Du overlever ikke uten mat og drikke - ressurser det er knapt av. Derfor blir det også mye kniving innad i rekkene. Man skal nok heller ikke utelukke at en del spillere liker å terrorisere fremmede.
Ekstra pikant blir det av at døden straffer deg hardt. Spillet lagrer stadig fremgangen din, slik at du kan erverve deg stilig utstyr og stille bedre rustet i ødemarka. Når du dør, begynner du på bar mark igjen.
- Det er ingen regler. Det er ingen mål. Spillet ble egentlig bare laget som en teknologidemonstrasjon for en idé jeg har hatt lenge, skisserte skaperen under Rezzed.
Han er ansatt som flerspillerdesigner for «ARMA II»-studioet Bohemia Interactive, og har en temmelig utradisjonell bakgrunn som spillutvikler.
Mellom 2010 og 2011 var Hall en del av hæren i New Zealand, og han skal ha anvendt mange av lærdommene derfra i overlevelsesspillet. Blant annet erfaringer fra øvelser med mye jobb og lite næring.
- Da vi møtte resten av kompaniet så var det noen som ga meg en kjeks. Jeg tror jeg gråt i en time, har Hall tidligere sagt om militærbakgrunnen i et intervju med Armchair General.
Det er nok en erfaring både Hall og arbeidsgiveren hans setter pris på i ettertid. Kjernespillet er et temmelig smalt nisjespill, men overrasket alle med å overta topplassen på Steam i syv uker.
Samtidig har velrenommerte spillmedier som Eurogamer og Kotaku kalt det tidenes beste zombiespill.
Du må være i besittelse av skytespillet «ARMA II» for å kunne stampe rundt i zombieødemarka, men det kan det bli en endring på i fremtiden.
Ifølge Eurogamer har Hall planer om å gjøre et selvstendig spill ut av «DayZ», som formelt sett bare er i en alpha-utgave i skrivende stund.
Han har fortsatt ikke bestemt seg for en forretningsmodell, men skal visst ikke være særlig begeistret for «free to play». I stedet har spillutvikleren stor sans for modellen til «Minecraft» - hvor man kunne spille en tidlig versjon for en redusert penge, og påfølgende versjoner ble mer kostbare.
Alt tyder i hvert fall på at det er et marked for spillet:
- Vi sliter med å skilne mellom et dataangrep og når noen legger ut en eller annen Youtube-video fra spillet, erklærte hjernen bak modifikasjonen, som stadig må bytte servere.