(PressFire.no): Som i fjor har analyseselskapet DFC Intelligence igjen forsøkt å lodde seg frem til de mest populære dataspillene på markedet, ifølge Gamesindustry.biz.
Der 2012 i aller høyeste grad var et år i «League of Legends»' tegn, ser det ut til at amerikanere og europeere foretrekker snarlike «Dota 2» i år.
Tallene er basert på statistikk fra spillsentralen Xfire pluss andre, uoppgitte kilder, og sammenfaller blant annet med Steam-rekorden samme spill satte i vår. Da har de ikke regnet med nettleserspill og såkalte sosiale spill.
Fjorårets vinner kom på en trygg andreplass i år, og understreker at den såkalte MOBA-sjangeren virkelig har gnagd seg inn i spillmarkedet.
- Aktiviteten i «League of Legends» har vært stabil det siste året, og den gedigne suksessen til «Dota 2» har ikke påvirket populariteten så mye som vi trodde, sier DFC-analytiker Jeremy Miller i en uttalelse.
Valve-utviklede «Dota 2» er ikke offisielt utgitt enda, noe som gjør bragden desto mer imponerende. I stedet distribueres det i en såkalt åpen betaversjon, hvor venner for eksempel kan gi invitere nye spillere ved å sende dem digitale nøkler.
Siden måleverktøyene er såkalt begrenset, bør man likevel se på det hele som en vag pekepinn for hvordan dataspillmarkedet ser ut for øyeblikket.
Analyseselskapet har i det hele tatt plukket opp en mektig økning i aktivitet blant pc-spillere, i hvert fall rundt de 20 mest populære utgivelsene.
Spillere skal ha investert hele 22 prosent mer tid i produktene på topplista i første kvartal av 2013 enn på samme tid i fjor, ifølge DFC.
Sammenlignet med fjerde kvartal av 2012, som typisk sett er høysesong for spillutgivelser, ligger tallene fortsatt åtte prosent høyere.
Ifølge Techspot er det over én milliard pc-spillere for øyeblikket, et marked som er i kraftig vekst. Noen spekulerer i at det kan skyldes hvordan dagens konsollgenerasjon har vært adskillig lengre enn de foregående.