Ett av disse spillene skuffa oss aller mest i 2011

I dag kårer vi også årets beste til mobil.

24. desember 2011 13:25

(PressFire.no): I løpet av et lass med kåringer de siste dagene har vi rullet ut våre favoritter fordelt på ulike spillsjangere.

Daglig har vi presentert to slike delkåringer, og runder av med den store finalen den 28. desember der vi avslører hva redaksjonen har vurdert som det aller, aller beste spillet fra 2011. 

Inntil da kan du få tilgang til en kjapp oppsummering av det som har skjedd til nå i vår kåringsbonanza ved å klikke deg inn hit. Der finner du alle vinnerne til nå, samlet på ett brett.

I dag skal vi se nærmere på spillene som på lansering skuffet oss mest. Ikke nødvendigvis årets dårligste spill, men de titlene som ikke helt innfridde forventningene våre. Dessuten skal det beste mobilspillet kåres.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill, og får også en flott bonusvideo servert!

 

ÅRETS MOBILSPILL

Vinner:


«Tiny Wings» (se trailer her).

Disse var også med i vurderingen men nådde ikke helt opp:
«Infinity Blade II» (se trailer her).
«Superbrothers: Swords & Sorcery» (se trailer her).
«Contre Jour» (se trailer her).
«Dark Meadow»  (se trailer her).

Folk har vel forlengst spilt seg lei på «Angry Birds», har de ikke? Vi har i hvert fall det.

Men det var ikke så lett å glemme fuglene for oss iPhone-eiere i år, takket være et annet spill som også baserer seg på fugler som ikke kan fly.



«Tiny Wings»-konseptet er like enkelt som det er genialt. Tidlig på morgenen våkner veslefugl, og han vil ikke se dagen gå til spille. Ut i verden, uten vinger! Dermed blir det din jobb å sørge for at fuglen glir (!) lengst mulig gjennom det kuperte terrenget. Du trykker lett på skjermen for at fuglen skal stupe ned på rett sted i dalstroka, dermed får han fart nok til å skli videre mot neste øy ... og neste ... og neste ... inntil solen går ned for kvelden.

Moro og hypnotisk nok i seg selv, det, men det er først når du prøver å nå de tre spesifiserte målsetningene for hvert «nivå» at spillet virkelig blir avhengighetsskapende.



Mange mobilspill gjennom årene har virkelig vist at de tradisjonelle håndholdte spillplattformene har fått kraftig konkurranse fra Apple og Android-plattformen, og antallet timer som er lagt ned i spill som «Infinity Blade II» og «Wordfeud» kan vitne om det («Wordfeud» kom forresten ut i fjor, i tilfelle du lurer på hvorfor det ikke er med på lista).

Men få spill har gitt så mye gjennomført hygge i akkurat passe doser som «Tiny Wings», et spill som fortsatt får svingt seg fra tid til annen.

ÅRETS SKUFFELSE I FORHOLD TIL VÅRE FORVENTNINGER:

Vinner:
«L.A. Noire» (se trailer her).

Disse var også med i vurderingen:
«Brink» (se trailer her).
«Duke Nukem Forever» (se trailer her).
Bevegelsesstyrte spill (i år igjen).
Batterilevetiden på de håndholdte spillmaskinene.
«Steel Diver» (se trailer her).
«Dragon Age II» (se trailer her).
«Battlefield 3» (enspillerdelen) (se trailer her).
«From Dust» (se trailer her)
«Assassin’s Creed: Revelations» (se trailer her).
«Gears of War 3» (se trailer her).
«Dungeon Siege III» (se trailer her). 

Kanskje den mest kontroversielle blant våre 2011-kåringer? Samt en av kategoriene som skapte aller mest furore, bråk og krangel da vi skulle oppsummere nomineringene som tikket inn. Men «L.A. Noire» skilte seg likevel ut, med klart flest stemmer blant våre anmeldere.

Dette handler ikke om å finne 2011s dårligste spill, men å luke ut de spillene som skuffet mest i forhold til forventningene vi hadde før lansering. Vi endte med et knippe storspill:

Flerspillerdelen av «Battlefield 3» briljerer, mens noen syns enspillerdelen ble en nedtur. «Jurassic Park: The Game» kunne vært innmari mye bedre enn resultatet ble, og «Assassin’s Creed: Revelations» ble en nedtur sammenlignet med de to foregående i serien («Assassin’s Creed II» og «Assassin’s Creed: Brotherhood»).

Rockstar Games ga endelig ut det Team Bondi-utviklede «L.A. Noire», som hadde vært i utvikling i en årrekke. Med en Rockstar-logo på spillcoveret hadde mange håpet på en opptur av samme kaliber som fjorårets briljante «Red Dead Redemption». Rockstar kom sent inn i utviklingen av «L.A. Noire», og lappet de mange hullene som forelå. Det merker man.

Veldig mange syntes storbyen føltes hul og tom, at sideoppdragene var repeterende og kjedelige. Flott stemmeskuespill og ypperlig gjenskapte ansikter var ikke nok til å gi dette spillet klassikerstempel, og også en rekke merkelige bugs poppet opp i tide og utide.

For et spill som nærmest desperat prøvde å bygge opp en stemning hos spilleren var det mange ganger vi opplevde å bli revet ut av den gjennom hyppige logiske brister i historien eller tekniske rariteter. Vi får håpe på en oppfølger som fikser mye av det vonde.

Bevegelsstyrte spill klarte heller ikke i år å vise noe nytt. Både Kinect og Move går på tomgang, akkurat som lanseringsspillene for disse to kontrollsystemene ikke helt klarte å tilføre noe særlig i fjor høst.

Men «L.A. Noire» gav oss den største lufta-ut-av-ballongen-følelsen fra i år. Spillet lå i tet på vårt forventningsbarometer før spillåret 2011 startet, men innfridde ikke.

Hvordan har vi gått frem for å kåre de beste spillene fra 2011?

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire til å stemme på sine favorittspill fra årets som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.

- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2011. Akkurat den kåringen runder vi av med, den 28. desember.

- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått.

Video fra dagens to vinnerspill, pluss noen høydepunkter fra kommentarfeltet vårt:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3