KÖLN (PressFire.no): På GamesCom-spillmessen i forrige uke møtte vi David Rutter, sjefen for «FIFA»-serien.
De viktigste og mest grunnleggende nyhetene til høstens fotballspill har vi allerede fått presentert tidligere i år.
Det mest spennende som var på agendaen i Köln, handler om fremtidsrettede tilskudd som live fixtures – og hvordan EA Sports nå gradvis posisjonerer seg for en ny generasjon konsoller.
Sistnevnte var for ordens skyld ikke et tema fra offisielt hold. Men kanskje det er to sider av samme sak, selv om EA holder kortene tett til brystet når det gjelder planer for en PlayStation 4 og «Xbox 720».
NB! I videoen nederst ser du flere nyheter fra «FIFA 13» bli presentert.
David Rutter (bildet) brukte den høydramatiske avslutningen fra fjorårets Premier League-sesong som eksempel på hvordan du ved å spille med ditt favorittlag skal kunne føle dramatikken enda tettere på kroppen i live fixtures.
Dette var en av nyhetene som ble demonstrert og som var spillbart på GamesCom.
Under EAs pressekonferanse i forrige uke viste Rutter et eksempel på hvordan den dramatiske gulljakten i Premier League i fjor kan fortone seg i «FIFA 13» gjennom live fixtures. Kommentatorene oppdaterte underveis i Manchester Citys sesongfinale med stillingen fra Uniteds kamp mot Sunderland. Sergio Agüero avgjorde til Citys fordel mot QPR – også på EAs pressekonferanse.
Men live fixtures er ikke fullt så påkoblet, sannspådd eller direkte som denne GamesCom-presentasjonen skulle illustrere.
Når den nye sesongen nå er sparket i gang, vil åpenbart ikke «FIFA 13» kunne forutse at for eksempel Mancini og Tevez igjen vil begynne å krangle på sidelinja, eller at Manchester City kanskje havner i søkelyset for økonomisk snusk. Heller ikke at Edin Dzeko om et par måneder, rent hypotetisk, annonserer at han legger opp - og i stedet vil forfølge en karriere som burlesque-danser på Balkan.
Så realistisk kan ikke «FIFA» bli riktig enda.
Dette var noe vi hadde lyst til å dvele litt ved.
- Hvor «live» er egentlig live fixtures, og hvor påkoblet og ekte kan denne måten å spille «FIFA» bli?
- Det er mest av alt en gjenoppdaging av Kick Off-modusen i «FIFA», en for oss veldig sosial måte å spille på. Ved det mener jeg at du for eksempel kommer hjem til meg, vi sitter på samme sofa og spiller. Kanskje har vi vært på en pub først, der vi har diskutert hva som skjer i virkelighetens fotball, sier Rutter.
- Selvsagt vil en slik samtale være preget av hvilke kamper som snart skal spilles før vi avgjør det oppgjøret i «FIFA 13».
- Det er noe av målet med live fixtures: å prøve å fange den samtidige følelsen i fotball, og få dette bakt inn i spillet, sier David Rutter til PressFire.
- En måte vi kan få til dette på er gjennom å speile spillernes form fra virkeligheten, og få dette dyttet inn i spillet. Er Wayne Rooney i fantastisk form og bøtter inn mål i ligaen, vil hans egenskaper i spillet også gå opp. Er Rooney skadet eller suspendert, vil han ikke gjøre det fullt så bra i «FIFA 13».
- Grunnidéen er at det er en sammenheng mellom det som blir diskutert med venner på fotballpuben, og det som skjer i spillet, sier David Rutter.
Ved å velge favorittlaget ditt får du opp de fire neste kampene som skal spilles – i alle turneringer – sortert i en egen meny. Rutter forteller at folka hans også kommer til å plukke ut de største lokaloppgjørene og mest prestisjetunge kampene som skal spilles i løpet av året, og krydre med disse i menyene.
Selv om du har et hovedfokus på Premier League, skal det også dukke opp fristelser til å spille oppgjør som Barcelona mot Real Madrid, Inters kamp mot AC Milan eller Dortmund - Bayern München når det nærmer seg disse storkampene i kalenderen.
NB! Her kan du se hvordan du kan trene frispark, straffespark og andre teknikker i «FIFA 13».
Den samme typen dramatikk som du kunne se i demonstrasjonen fra EA-pressekonferansen er kanskje ikke mulig å gjenskape i «FIFA 13». Men Rutter forteller at vi skal få en smak av det samme, og EA Sports jobber med å utvikle dette videre.
- Vi har «tagget» en del kamper som gjør at du for eksempel vil høre kommentatorene prate om at det er ligaåpning, eller: «nå skal det avgjøres hvem som får tittelen», men også snakk om formkurven til et lag. Dette skal reflektere virkeligheten, også i Kick-Off-måten å spille på.
- I karrieremodus er dette åpenbart vanskeligere. Etter fem sesonger i spillet kan ikke vi spå så godt. Vi kan ikke ha kommentatorer som snakker om Rooneys fantastiske form for Manchester United den siste tiden, for han kan jo ha byttet klubb på det tidspunktet.
Live Fixtures er en spennende retningsendring ved «FIFA 13» som også bygger videre på det serien har forsøkt på de siste sesongene.
Legger du til fokuset med å ha deg påkoblet «FIFA»-opplevelsen uansett hvor du er, noe sjefen i EA Sports, Andrew Wilson, snakket med oss om på E3, kan man se spor av hvor spillserien kommer til å bevege seg i fremtiden.
Dessuten har EA Sports allerede et tett samarbeid med Premier League-klubbene, et ekstra nært et med Manchester City – de har tilgang til data fra alle kampene som spilles (gjennom avtalen som blant annet gjør at du ser en EA-logo når du følger tv-kampene fra England), og de vil åpenbart gjøre spillet sitt enda mer realistisk i årene som kommer.
Rutter blir litt forknytt og veier ordene sine ekstra nøye når vi penser inn på tema som omhandler fremtiden.
- Dette er første gang vi knytter deg så tett til din favorittklubb. Før har vi latt deg koble deg tett opp til venner og fotball som en sport. Dette går enda lengre, for vi tror vi kommer til å fange det som fotballfans diskuterer når de ikke spiller «FIFA», sier han.
- Alle data fra virkeligheten blir foreviget og dyttet inn i spillet. Vi har over hundre mennesker som jobber med det. Tusen personer overvåker og forvalter dataene når de først er matet inn i «FIFA».
- Er dette i realiteten en «plattform» dere bygger på til neste konsollgenerasjon – og helt i kjernen av «FIFA»-opplevelsen de neste fem eller ti årene? Vi hører dere snakke lidenskapelig om å være «påkoblet», ha venner tilknyttet og «FIFA» skal kunne nytes på mobil eller nettbrett.
- Ja, du har sikkert hørt Peter Moore, Frank Gibeau og Andrew Wilson (tre fra ledelsen i EA - journ.merk.) snakke om den slags allerede. Nå er en av de viktigste oppgavene å koble alt sammen til EA Sports Football Club. Eier du iOS-versjonen av «FIFA», får du tjene poeng som du kan bruke når du spiller «FIFA 13» på Xbox eller PlayStation.
- Det er en viktig jobb vi nå er i gang med, forteller Rutter.
EA har selv avslørt at de har satt av nærmere 500 millioner kroner for å investere i konsollfremtiden. «FIFA» får garantert en god slump av disse pengene.
Tidligere i sommer ble det demonstrert hvordan «FIFA» fungerer med Kinect på Xbox 360. Sitter du og banner mot skjermen, vil kommentatorene etter hvert begynne å legge merke til det.
Dommeren kan også bli oppmerksom på den slags ordbruk og oppførsel.
På Sonys pressekonferanse på GamesCom viste Rutter og folka hans hvordan de har lagt til støtte for Move-kontrollerne som minner om det du kjenner fra «Pro Evolution Soccer» til Nintendo Wii. I tillegg er det klart at «FIFA 13» kommer til PlayStation Vita, Wii U og 3DS – i tillegg til alle andre plattformer du forventer.
Men akkurat nå er vel «FIFA»-teamet i Vancouver travelt opptatt med også å planlegge neste konsollgenerasjon, for eksempel en «Xbox 720» som en påstått lekket Microsoft-presentasjon selv sier skal ut på markedet før jul 2013?
- I løpet av de neste 12 månedene vil dere kanskje ha ytterligere plattformer å utvikle til. Betyr det at dere er nødt til å planlegge og å jobbe annerledes nå, sammenlignet med det som var tilfellet for et par år siden?
- Vi jobber alltid hardt, og det jeg kan si om planene for de neste 12 månedene er at de er mer eller mindre klare nå. Etter den tid kan egentlig alt skje, sier Rutter.
- Hvis jeg sier mer nå … Hør her, vi har også en konkurrent på markedet, og jeg vil ikke at de skal vite så alt for mye. For meg er «FIFA 13» et punkt i denne serien der jeg syns vi har fullført det vi har jobbet med. Kirsebæret er plassert på kaka. Det er også grunnen til at vi nå kaller driblingen for Complete Dribbling.
- Spørsmålet er hva vi skal kalle dribblingen neste år hvis vi gjør noe som er enda bedre, ler Rutter.
Helt til slutt, i tilfelle du har lurt på dette: Mario Balotellis fantastiske feiring fra EM-semifinalen mot Tyskland, blir med i «FIFA 13». Her ser du en litt mer påkledd versjon av Balotelli, hentet fra spillet.
«FIFA 13» lanseres 27. september. 11. september slippes demoen til pc, PlayStation 3 og Xbox 360.