EA sparer verken på blod eller harde trøkk når de nå tar bokseserien «Fight Night» i en mørkere retning. I den splitter nye Champion-modusen spiller de på «underdog-mot-røkla»-temaet vi kjenner fra altfor mange boksefilmer - i dette tilfellet er det bokseren Andre Bishop som prøver å bli best i en korrupt bokseverden.
Han forteller historien fra fengselscellen, noe som umiddelbart gjør deg nysgjerrig på hvordan han egentlig havnet bak lås og slå. Persongalleriet er også spekket med de erketypiske rollene som man ofte finner i boksefilmer.
Filmatisk
Den manipulerende, nesten ondskapsfulle boksepromoteren som er ute etter å ødelegge karrieren til Bishop. En kvinne som støtter Bishop både romantisk og karrieremessig, til tross for at hun er datteren til promotoren og tungvektsmesteren som går ubeseiret i flere kamper. I tillegg har du en gammel italiensk trener som ligner mistenkelig mye på Mickey fra «Rocky»-filmene.
Ved å sette en slik filmatisk drevet historie inn blant resten av de typiske spillmodusene vi kjenner fra tidligere «Fight Night»-spill, lykkes EA med å ta serien et hakk videre. Til tross for at det er lineært, blir du revet med – i første rekke fordi historien er av det klassiske boksefilmkaliberet, hvor du sympatiserer med mannen som befinner seg i en typisk «David mot Goliat»-situasjon.
For dem som ikke er interessert i denne måten å spille på, finnes også Legacy-modusen. Denne er ganske lik den i forrige «Fight Night»: Du blar deg gjennom en kalender fylt med treningsavtaler og går igjennom de samme småspillene som gir deg ferdighetspoeng.
Det mest spennende som har skjedd Legacy-modusen er at de har designet ferdighetssystemet slik at det ligner mer på et system man finner i et rollespill enn i et sportsspill.
Når du fyller opp poengene dine så får du underveis låst opp bonuser, som for eksempel at du kan få en stivere jab. Den har muligheten til å stoppe motstanderen din fra å rykke inn på innsiden din. En eksplosiv venstrehook som kan droppe motstanderen din som en sekk med poteter, er også en mulighet. Dette er positivt fordi dette åpner opp for større variasjon av hva slags bokser du kan bygge opp, samt at det også blir en bedre balanse mellom styrke og teknikk.
Menykluss
Man skulle tro at EA kunne ha klart å komme opp med nytt menydesign siden forrige utgave, men de har tydeligvis sett seg fornøyd med å fortsatt følge den rotete formelen.
Her er det definitivt rom for forbedringer! Hvis det er en ting som EA kan gjøre bedre med sine sportsspill, er det mer effektive menyer hvor jeg slipper å kaste bort tiden min på at maskinen skal bli ferdig med andre rankingkamper og kan komme meg inn i kampen. Hvorfor kan ikke disse kampene kjøres samtidig som man trener for eksempel?
«Fight Night»-serien har alltid vært en av de bedre boksesimulatorene på markedet, denne gang kjenner du formelig at stivt lær treffer mykt kjøtt enda mer enn før. Slagene både ser og høres mye hardere ut enn tidligere.
Systemet har også fått en overhaling på kontrollsiden, nå slipper du å rotere stikken for hvert slag du hiver ut - i stedet kan du bare trykke i den retningen du vil servere en kavring. Da kommer uppercuten, uten at tommelen din må slite seg helt ut.
De har også forbedret flyten med counterpunch-vinduet - situasjoner hvor du unngår et slag og kan levere et svar tilbake. I tidligere utgaver av spillet, opplevde man at tiden sakket litt ned slik at du kunne se at vinduet for et motslag var åpent.
Nå zoomer bare kameraet inn i stedet, og kampen beholder den samme farten. Dette er en mye bedre løsning for å holde flyten i kampen, og gjør det mye vanskeligere å sikre en knock-out enn det man kunne tidligere.
Til tross for noen mangler, er «Fight Night Champion» en verdig oppfølger til forrige utgave fra 2009. Online-delen ble ikke testet, men de følger opp på formelen kjent fra «EA MMA» hvor man kan lage sitt eget lag og utfordre andre i liga-kamper og turneringskamper.
«Fight Night Champion» er en oppdatering som gjør det meste riktig, og som viser at EA kan gjøre noe nytt med sportsspillene sine bare de forsøker. Sjelden har et ansiktsløft sett så smertefullt ut som her.
Spillet er testet på PS3, men kommer også ut på Xbox 360. Lanseringsdatoen er satt 4.mars.