(PressFire.no): - Jeg er kjempeglad for at Sony gikk for 8GB minne. Det betyr at PlayStation 4 finter ut de fleste pc-er i flere år fremover, skryter Linus Blomberg, teknisk direktør hos svenske Avalanche Studios til Gamingbolt.
«Just Cause»-studioet har sluttet å lage spill til dagens konsoller og fokuserer helt og holdent på en rekke mystiske prosjekter til neste generasjons spillmaskiner.
- Den har på sett og vis det beste fra alle verdener: glimrende ytelse, et godt sosialt økosystem pluss tilkoblingsmuligheter, og en integrert markedsplass. For en åpen verden-utvikler som oss er det superspennende, fortsetter Blomberg om PS4 til Gamingbolt.
Da Sony dro sløret av sin kommende konsoll sist måned, viste de en spillmaskin med en overraskende kraftig teoretisk ytelse. Særlig minnekapasiteten har fått mye skryt.
- Vi begynte som pc-spillere. Vi elsker pc-spill og måtte lage spill på konsoller, hvor hovedproblemet var minne, så det er fantastisk [at PlayStation 4 kommer med 8GB DDR5 RAM], jubler Christophe Carrler i et intervju med Eurogamer.
Han jobber som brettdesigner for Arkane Studios, som gjorde stor suksess med snikesimulatoren «Dishonored» i fjor.
- Man stanger mot minnebegrensninger hver dag når man designer spillbrett. Vi kapper og fjerner ting, splitter brettene og skroter spillfigurer fordi det ikke er nok minne, er hverdagen Carrler skildrer til det britiske spillnettstedet.
Også den kritikerroste spilldesigneren Goichi «Suda 51» Suda har erklært sin ... entusiasme for for Sonys nye krumspring, i et intervju med Famitsu (oversatt av Edge):
- Jeg blir kåt av å tenke på fremtiden til alle disse tingene. Vår jobb som spilldesignere er å skape noe tiltalende fra alle disse elementene, en utfordring som gir oss ny styrke, hevder han.
Suda skal fortsatt være fornøyd med Playstation 3, selv syv år etter utgivelse.
Den innflytelsesrike spillskaperen, som står bak surrealistiske actionspill som «Lollipop Chainsaw» og «Shadows of the Damned», gleder seg likevel til skyspilling virkelig finner fart, ifølge intervjuet.
Microsoft har fortsatt ikke lansert sin utfordrer til PlayStation 4, noen mener den neste Xbox-pressekonferansen kommer 26. april.
Enkelte utviklere har likevel rukket å ta parti allerede. «Braid»-skaperen Jonathan Blow, for eksempel.
- Neste Xbox handler ikke bare om spill, hevder han i et intervju med Edge. Det skal ha dratt ham mot PlayStation 4, som han føler tar markedets krengning mot det digitale på alvor.
Andre indieutviklere greier seg godt uten hele konsolljaget. Team Meat («Super Meat Boy»), ser ikke for seg at de ender opp på en av neste generasjons spillmaskiner.
- Utviklingskostnadene til disse konsollene er sinnssyke. Det koster ingenting å utvikle til Steam om du allerede har en datamaskin. På PlayStation, Xbox og Nintendo koster det tusenvis av dollar for utviklingsmaskiner. Så må du betale for sertifisering og oversettelser, er grunnen de oppgir overfor Eurogamer.
Selv om en rekke betydningsfulle utviklere omfavner Sonys neste, tror en viss kjendisanalytiker at Microsoft ler sist og best.
Under et foredrag på SXSW-festivalen, som foregår i Austin for tida, skal Michael Pachter ha spekulert i at neste Xbox blir salgsvinneren, ifølge CVG.
Et angivelig lekket bilde fra presentasjonen hans hevder at en tv-dekoder og Skype-støtte skal bli maskinens «killer apps» - programvare som selger flust av maskinvare.
Pachter tror samtidig at pc kommer til å få en tilbakekomst, slik den har hatt de siste årene.