(PressFire.no): - Det trengs kvinner som jobber på spill for at spillene skal forandres.
Det sier Siobhan Reddy til BBC Radio 4 når hun utfordres på at spill ofte dreier seg i overkant mye om slåssing, pupper og eksplosjoner. Reddy er blant sjefene (Studio Director) hos «LittleBigPlanet»-studioet Media Molecule.
- Det er mange kvinner lederstillinger i bransjen, og de kan slå fra seg, men vi trenger kvinner på den andre siden av bordet også, som designere og programmerere, sier hun.
BBC har utnevnt Reddy som en av Storbritannias 100 mektigste kvinner, og hun har blitt kåret til «Årets australske kvinne i Storbritannia».
Hun håper hun kan inspirere jenter til å satse på en karriere i spill.
- Jeg tror en av grunnene til at det er så få jenter i bransjen er at de mangler rollemodeller. De ser ingen de kan identifisere seg med, sier hun.
Det er ikke det eneste problemet.
- Det finnes noen veldig triste statistikker som viser at innen jenter går i åttende klasse, så har de blitt frarådet å satse på teknologi og spill, enten det er hjemme, blant lærere eller venner, sier Reddy.
- Vi må finne ut hvordan vi kan vise kvinner hvor spennende spillbransjen er.
Hennes råd til dem som er interessert i å gi det en sjanse, er å ta saken i egne hender.
Også «Portal»-utvikler Kim Swift har tatt opp problemet med at det er for få synlige kvinner i bransjen. Om spillmediet skal bli mer modent og fasettert så er det helt nødvendig at kvinnelige utviklere stikker hodet fram, mener hun.
Det er ikke bare sluttproduktene som står på spill. Et annet problem er fordommer mot- og diskriminering av kvinner i bransjen.
- Jeg ser ikke en løsning på dette problemet om et år eller fem år, men tyve. Når dagens generasjon med barn ser gode eksempler som vi bør plante nå, skriver hun.
- Så jenter – mitt kamprop er dette: vær synlig, vær frittalende, vær sterk, vær smart, vær snill. Vær alt som en yngre versjon av oss kunne ha pekt på og stolt sagt «jenter lager også spill», skriver Swift.
Tenåringer av begge kjønn som kjenner det pirrer med en karriere i spill kan nå få drahjelp av «Half-Life» og «Portal»-studioet Valve. I går skrev vi om deres nye initiativ Pipeline, som skal være en kanal til informasjon og motivasjon for ungdom med en spillutvikler i magen.