Fra storslagne «Conan» og «The Secret World» til Lego-lek

Funcom serverer klossete «Diablo» for kids.

29. august 2013 15:00

KÖLN (PressFire.no): De visjonære nordmennene i Funcom har brukt de siste ti årene på å skru om den massive nettrollespillsjangeren etter egen smak, men fikk aldri det klokkerene treffet med vristen som lot dem senke skuldrene og høste fruktene av svært dyrt arbeid.

«Anarchy Online», «Age of Conan» og senest «The Secret World» snublet alle på sitt vis.

I fjor måtte norgeshistoriens desidert største og mest toneangivende spillselskap permittere over halve staben, og innrømme at de aller største prosjektene rett og slett ikke er for dem.

Nå er de klare til å vise seg fram fra sin nye side for første gang. Det er langt mellom «Lego Minifigures» og de velvoksne eposene som har blitt hamret ut fra Skøyen tidligere, men kanskje er det en bra ting?

«Diablo» Jr.

- Hovedpublikummet er Lego-fans fra syv år og opp, samt foreldrene deres, etablerer sjefsprodusent Lawrence Poe kjapt til PressFire.no.

Premisset kan lettest forklares som «Diablo for kids». Funcom har ikke greid å slite seg helt bort fra MMO-sjangeren, men her må du for all del ikke forvente ivrig sortering mellom millionvis av gjenstander og figurutvikling som gjerne krever både kalkulator, passer og regneark.

- Du beveger deg rundt med venstre museknapp og bruker høyre til å slåss og utføre andre handlinger. Vi ville gjøre det enkelt nok til at de aller yngste kan få innpass, men samtidig tilby en utfordring for eldre spillere og mer erfarne barn.

Universet er selvsagt loddet fast til Minifigures, Legos ikoniske plastfigurer, og dreier i stor grad rundt både fysisk og virtuell samling av slike.

Kjøper du en pose med en av de drøyt 100 som skal være tilgjengelig rundt lansering, skal den kunne scannes og bli tilgjengelig i spillet.

- Du kan låse opp alle gjennom spilling! Det kan ta en stund. Det kan ta en veldig, veldig god stund, men det er mulig, forsikrer Poe, og distanserer seg med det fra snarlike «Skylanders» og Disneys nye «Infinity».

Nettbrettversjonen til Ios og Android utspiller seg beleilig nok på de samme serverne som dataspillerne, slik at alle i praksis kan hoie med hverandre.

 

Verdensvandring

Det enkle kampsystemet - hver figur har to angrep - skal være hovedverktøyet for utforsking av en rekke ulike verdener. De baseres på tema som gresk mytologi, pirater og verdensrommet.

Allier deg med noen kompiser, utforsk huler, slåss mot andre spillere eller trask rundt i en åpen verden for å preike med andre plastskaller.

Mye av den opplevelsen er selvsagt basert rundt ditt knippe med favorittfigurer, og hvordan de skiller seg ut fra røkla. DJ-en er kjapp og kaster vinylskiver som kan sprette av veggene, kyklopen subber sakte unna, men denger fiender som ingen andre.

Roller Derby Girl er sånn midt mellom de to.

- Alt her kan bygges med Lego. Vi designer faktisk områdene i et digitalt verktøy basert på de ekte klossene, insisterer Lawrence Poe.

Selv skulle jeg akkurat til å spørre hvorfor de ikke i større grad lener seg på virkelige klosser, for utover strategisk utplasserte kulisser er områdene til forveksling like «Diablo»-klonen i gata.

Til gjengjeld ble vi først og fremst vist en liten kavalkade av huler, som aktivt må oppsøkes av spillerne selv. Der denger man seg gjennom en horde av småkrek før en utfordrende sluttboss markerer revir.

 

Lite bygging

Disse boltrer seg i egne områder, som også inneholder litt bygging for å gjøre kamper lettere. Slåss du mot Medusa, er det for eksempel mulig å sette en resolutt spiller til å hamre opp speil. De bremser egenskapene hennes betraktelig.

«Lego Minifigures» skal inneholde en rekke små stasjoner, hvor du bygger mer eller mindre ferdigdesignede hjelpemidler, kjøretøy og tjenester.

Noe klosseverksted er det likevel ikke.

- Dette er et actioneventyr, et spill som handler om å alliere seg med kompisene sine, samle figurer, utforske nye verdener og slåss med monstre – ikke et byggespill. Det betyr ikke at vi ikke kommer til å legge til bygging på et senere tidspunkt – dette er en stadig levende greie – men ved utgivelsen er dette et actioneventyr, enkelt og greit, slår Poe fast.

Hans opplevelse er at Lego betyr vidt forskjellige ting for ulike mennesker, særlig etter hvert som generasjonene skifter. For noen har de danske klossemakerne vært et utløp for kreativitet gjennom bygging, andre blir kjent med universet gjennom akkurat dataspill.

- Som spillskaper setter du deg ned med utgangspunkt i den røde firkanten det står Lego på. Den står mer enn noe for kvalitet. Høy, høy kvalitet. For å ære det – og det må du, dette er jo Lego – må du fokusere på det du holder på med. Begrense ambisjonene.

- Kunne vi ha lagt til bygging? Javisst. Kunne vi også ha lagt til digre, organiske verdener og figursamling og gjort det hele ordentlig polert? Vel ...

 

Ingen tungvekter

Forretningsmodellen, på mange måter den mest interessante problemstillingen i en netthverdag hvor selv de største selskapene sliter med å finne rett form, vil de ikke snakke noe særlig om enda. Men dette skal kunne spilles rett i nettleseren uten en innledende prislapp.

I stedet går Funcom for en eller annen variant av det populære «free-to-play»-formatet.

- Er det virkelig mulig å lage et MMO som appellerer både til de yngste barna og hardbarkede rollespillveteraner?

- Klart det! Men la meg være tydelig: hovedpublikumet er unge LEGO-tilhengere og foreldrene deres. Det bærer designen preg av. At det skal være trygt for barn er noe av det første vi diskuterer når nytt innhold planlegges. Det er også det siste. «Har vi dekket alt?». Derfor jobber vi også tett med LEGOs barnetrygghetsgruppe.

- Men vi satser samtidig på å gjøre dette bredere enn som så. Om vi greier å huke inn «Diablo»-fans så er det bare en bonus! melder sjefen.

- Det blir ikke akkurat en loot-drevet greie som «Diablo»?

- Vi har flere måter å skreddersy figurer på, basert på klosser. Vanligvis har du en figurskjerm hvor du hiver på nye klær og våpen. Det finner du ikke hos oss. Minifigurene ser alltid like ut, men du kan skreddersy plata de står på med nye klosser. Det gir dem nye egenskaper. 

- Er det så loot-drevet som «Diablo III»? Nei. Og jeg tror det ville vært en tabbe å prøve på det også.

Noe for alle

- Er hele spillet dermed balansert rundt minste mulige fellesnevner? Kan du runde hele opplegget med bare venstre museknapp, for eksempel?

- Vel, det er jo et massivt nettrollespill, så du kan ikke fullføre det som sådan. Men på generell basis vil utendørsområdene være mindre kompliserte, så skrur vi opp vanskelighetsgraden når du beveger deg inn i huler – de blir vanskeligere jo flere spillere man samler. Så nei, du kan ikke gjøre alt bare ved å klikke vilt rundt deg.

- Blir ikke hulene da ekskluderende for en viktig andel av spillerne?

- Nei, for de kan løpe gjennom den alene. Og igjen, om man er en gruppe på fire og bare én av dem er en sånn som styrer med én museknapp, er det fullt mulig for dem å bære ham.

- Dere skal ha over 100 figurer klare til utgivelse, som blant annet kan slåss mot hverandre. Det høres ut som en innmari hodepine å balansere?
Kjent hverandre lenge

Historien bak samarbeidet mellom de to kjempene i hver sin leir skal strekke seg langt tilbake. Da nettspillet «Lego Universe» skulle realiseres, var Funcom et av selskapene danskene så for seg et samarbeid med.

- Da var vi opptatt med «Age of Conan», men vi ga dem noen råd. Siden har vi holdt kontakt og diskutert å lage noe sammen. Egentlig har det handlet om å finne rett tema og tidspunkt. Samleaspektet var egentlig det mest forlokkende for et dataspill, og vi har jo sett det fungere godt i spill som «Pókemon».

At verdens mest klossete selskap har en lang historie med å flette inn tredjepartslisenser som «Star Wars» og «Harry Potter» har derimot ingen betydning for Funcom og deres prosjekt.

- Nei. Vi har selv lisensiert dette fra LEGO for å orientere det rundt Minifigures-serien, og spillet vil bare dreie rundt dem. Med tiden er det godt mulig at vi fletter inn noen av LEGOs egne lisenser, men det blir ikke noe samarbeid med tredjeparter.


- Tett samarbeid

- Kommer ikke Legos rigide kvalitetskrav og det faktum at de er så involvert i prosessen by på problemer når dere skal lage nytt innhold i høyt tempo?

- «Nei!» dundrer det kontant fra Poe, som minutter tidligere forklarte hvordan det finnes bare én person i verden som får lov til å designe en spesiell type helstøpte figurer, en gammel dansk dame som febrilsk leter etter en arvtager.

- Vårt samarbeid med Lego er tett og går ekstremt godt. De drar ofte ned til Oslo, vi besøker Billund fra tid til annen.

- Egentlig skulle vi ikke ha egne Minifigures til utgivelsen, men disse gutta har jobbet direkte med Lego for å lage en helt spesiell kolleksjon. Og det er jo en livslang drøm, å få være med å designe disse klossene!

 

Slet i starten

Han bryter ut i en anekdote fra da alliansen akkurat hadde begynt. Funcom var tre uker ut i arbeidet, og hadde allerede rasket sammen en prototype med teknologien de satt på. Den grafiske avdelingen hadde jobbet ut elleve figurer de så seg passe fornøyde med.

- Lego hatet det, erindrer Poe, uten den lille latteren man kanskje skulle forvente.

Leketøysselskapets utsendte satte seg så med Funcoms sjefsgrafiker i noen timer og konkretiserte hva de er på utkikk etter. Hva som kjennertegner Legos estetikk.

- Da de kom tilbake to uker senere, elsket de det. Den prosessen har utviklet seg til et punkt hvor de aldri hater det lenger, men i verste fall har et par små innspill iblant. De er en flott samarbeidspartner, og alle grafikerne våre har gjort dette i over ti år. Det er en uhyre erfaren gjeng, som treffer Lego-stilen svært godt, understreker sjefsprodusenten.

- På mange måter begynte vi jo å øve på denne stilretningen allerede for 30 år siden, humrer han apropos.

 

- Lego har gitt oss en rekke regler

- Så dere kan bare bygge ut av fri fantasi, så lenge det fyller kravene de stiller?

- Ja. Men de har jo gitt oss en rekke regler vi må forholde oss til. «Ikke bygg denne typen verden!»

- Kan vi komme til å se at avtalen går andre veien også? At Lego lager klosser basert på verdenene dere ordner til spillet?

- Nei, det får være opp til Lego. Men vi hadde jo selvsagt syntes at det var kult.

- Spillet vårt handler om disse figurene, som allerede er en merkevare de har etablert. Verdenene våre er simpelthen baktepper de kan briljere i. De er riktignok veldig gode baktepper, men dette handler til syvende og sist om figurene.

 

«Lego Minifigures» utgis til Windows og nettbrett (Ios, Android) i 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3