Freedom Wars

En for alle, alle for enhver.

(PressFire.no): «Freedom Wars» starter til tross for hva den slitne tittelen hentyder, med å etablere en dystopisk fiksjonsverden jeg øyeblikkelig interesserer meg for.

Jordas naturressurser er nært sagt oppbrukt, verdens nasjoner har falt, og etterlatt omlag 50 gigantiske bystater, der storbyene engang lå.

På grunn av overbefolkning fødes vi inn i laveste samfunnsklasse, «synder», og tildømmes én million års fengsel og samfunnstjeneste, for ulovlig eksistens uten borgerskap.

Klassisk historie

I praksis soner man som soldat i kampen mot andre byer, om gjenvinnbare ressurser. Straffen reduseres og levestandarden oppgraderes i bytte mot verdifulle bidrag.

Selv om historien høres tynn og banal ut, noe den også er i fremføringen, ligger det en solid og gjennomtenkt, klassisk sci-fi-dystopi bak.

Den urgamle tanken om at mennesker fødes syndig og må formes inn i et strengt, kulturelt definert levesett, går fortsatt i arv i mange religioner og menneskesyn. Den gjør seg godt i møte med en karikering av umenneskelig behandling av mennesker uten statsborgerskap, slik vi kjenner det godt i stort sett alle nasjoner i verden i dag.

I kjent japansk stil refererer spillet dessuten til flere titalls forskjellige litterære verker, som gir ekstra mening for den som gidder å sitte med Internettet og finne opprinnelsen til den og den karakteren.

I den forstand blir universet og historien som presenteres en kommentar til både filosofisk og religiøs tenkning.

I annen forstand er den fortalt på så forferdelig døllt vis at jeg ønsker meg de 20 timene jeg har brukt på den tilbake.

Grinding i forsetet 

Det er altså grinding, kriging og sanking av ressurser som skal underholde og tjene deg friheten i «Freedom Wars». For å få lov til å sove liggende i cella, løpe, snakke med andre syndere og dessuten bruke våpen av gradvis økende styrke, må man tjene poeng før man sender søknad til myndigheten.

Kjerneopplevelsen blir kampene, som kan spilles sammen med flere lokalt eller online, eller alene med datastyrte syndere.

Som i «Monster Hunter» handler mye om å sloss mot svære skapninger. Mange bystater har roboter som kidnapper menneskelige ressurser, i tillegg til vanlige fotsoldater.

Ressurser og våpen som tjenes kan beholdes og brukes i kamp, eller doneres til fellesskapets «glede og vekst» i din hjemby. Beholder du et noe som er for godt for din samfunnsklasse, øker fengselsstraffen.

Oslo, som jeg velger å bo i og kjempe for, er i skrivende stund verdens tiende fattigste sivilisasjon. Ikke fordi det er skrevet inn i spillets middelmådige historiemodus, men fordi bidragsytere i Oslo enten er få, late eller egoistiske.

En torn på si

Kanskje mest interessant i gameplay er hver karakters «torne», et våpen ikke ulikt en grapplehook, men med magiske evner i forskjellige klasser. Den kan brukes til å klatre på høye bygninger, eller navigere raskt og smidig gjennom landskapet.

Et lag på fire spillere kan alle velge mellom torner som er gode på å fange de slemme monstrene, healing eller andre defensive mekanismer.

Foruten tornen har spillere mulighet til å bære to våpen av typen sverd, hammer, motorsag, automatrifle, rakettkaster eller mitraljøse. Disse kan bygges, modifiseres og oppgraderes i et komplisert og vanskelig, men dypt og deilig craftingsystem, for de ressursene du ikke har donert til fellesskapets gode.

Disse mulighetene, pluss invitasjonen til å skape ditt eget utseende (etter riktige søknadsskjema er utfylt og godkjent av myndigheten) gjør at det er gøy å spille online med venner og fremmede.

«Freedom Wars» profileres som et must til alle eiere av PS Vita, fordi det er et høybudsjettert og polert spill dedikert til konsollen, der man kan forvente den kvalitet og dybde som assosieres med en AAA-produksjon. For de få som har Vita som viktigste underholdningskanal, fylles et tomrom, blant annet i form av ordentlig samarbeidsspilling online og lokalt.

Dersom du derimot er eier av flere konsoller og lever et liv mettet på middelmådige spill, blir «Freedom Wars» bare enda en utgivelse du kanskje vil spille på grunn av sjangeren, eller hvis spillet passer spesielt for deg.

NB! «Freedom Wars» er lansert til PlayStation Vita.

Oppsummering
Positivt
Action-RPG i samarbeid mot monsterroboter, eller mot spillere. Dypt og komplisert craftingsystem. Treffende dystopisk univers.
Negativt
Alt som har med singleplayer å gjøre. Tusen millioner tutorials i form av masse, masse tunglest tekst. Dypere RPG-elementer forklares dårlig.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3