(PressFire.no): Et av de sterkeste og mest personlige spillene i fjor var «Papo & Yo», som kom til PlayStation 3.
Denne uka har indie-perlen kommet til pc, også.
Det er mye mer enn et plattformspill. Utvikleren forteller her om en oppvekst som ikke var enkel, og gjør det gjennom en historie som finner sted i hodet til gutten Quico. Vår anmelder trillet en femmer på terningen til «Papo & Yo».
Oppvekstproblematikk blir også den røde tråden i oppfølgeren, «Silent Enemy». Spillet ble annonsert i dag, og kommer til den nye Ouya-konsollen.
«Silent Enemy» var opprinnelig tenkt som et mobilspill til iOS, røper Vander Caballero til Kotaku.
De måtte imidlertid gå noen runder med seg selv før de fant ut at de trengte en annen innfallsvinkel -en historie som fengslet mer.
Vander Caballero er åpen rundt at indie-spillskapere, uten store muskler, trenger å ligge i dragsuget av en sulten konsollutgiver som kan gi dem litt ekstra blest rundt et spill.
- Hvis du er indie, har du ingen markedsføringspenger. Du har ingenting.
- Da trenger du noen til å støtte prosjektet ditt. Så, hvis noen spør deg om eksklusivitet og det kan hjelpe deg å få produktet ditt ut på markedet, syns jeg det kan være en bra ting, sier Caballero til Kotaku.
Planen var lenge at «Silent Enemy» skulle bli et jakt- og overlevelsesspill lagt til Canada, som både skulle formidle en bitende kulde - men også problemstillinger en i studioet med indianerbakgrunn kjenner til fra de nordlige delene av Quebec.
Etter å ha utfordret hverandre, da de innså at et overlevelsesspill til iOS neppe var godt nok, fant gjengen til slutt ut at de heller burde fokusere på mobbing.
Flere av utviklerne hadde selv opplevd å bli herset med eller trakassert, så dette ble til slutt historien.
Spillmekanisk sett er det et hovedpoeng i «Silent Enemy» å endre formen på spillfiguren din – for å oppnå det store målet: å få våren til å omfavne denne iskalde verdenen.
«Silent Enemy» lanseres eksklusivt til Ouya i løpet av høsten.