(PressFire.no): Det finnes tilfeller der begrepet «dårlig timing» nesten blir en underdrivelse. Som da Evolution Studio forberedte seg på å lansere bilspillet «MotorStorm: Apocalypse» i mars i år.
Dette tredje spillet i PlayStation 3-serien skulle ta en helt ny retning. I en setting, der du kappkjører gjennom ruinene av en storby herjet av naturkatastrofer og ødeleggelse, hadde spillutviklerne håpet at dette ville bli oppfattet som «friskt».
- Det var en vanskelig avgjørelse å ta. Vi så på hvor vi har vært og hvordan vi kunne ta serien videre. Likevel hadde vi lyst til å få «MotorStorm» til å føles friskt, og fant vi ut at vi ville legge spillet til et litt uventet miljø, fortalte sjefsdesigner Paul Rustchynsky til PressFire.no like før lanseringen.
- Vi testet med en tradisjonell by-setting, men fant ut at det egentlig ikke var så mye man kunne gjøre i et slikt miljø. Det var da vi tenkte; «OK, la oss legge på et element av ødeleggelse…».
Kort tid etter dette intervjuet ble Japan rammet av en voldsom ødeleggelse. Spillet ble like etter utsatt i store deler av verden.
- Vi er sjokkerte og dypt berørt over det vi har sett fra nyhetsbildet de siste dagene, og med tanke på at Sony – som et japansk selskap – har mange kolleger som nå befinner seg i de jordskjelvrammede områdene, er dette det eneste riktige å gjøre:
- Vi trekker alt av markedsføring og butikkmateriell til spillet, uttalte Marius Steen hos den norske PlayStation-distributøren Nordisk Film Interactive til PressFire.
Ettersom Norge var et av de første landene i verden som lanserte spillet, ble det av praktiske grunner ikke mulig å stanse utsendelsen av «MotorStorm: Apocalypse». Eksemplarer av spillet befant seg allerede hos butikkene.
Men etter at den første forsendelsen var utsolgt, ble det en langvarig utsettelse også her til lands.
Alvoret i katastrofen overgår selvsagt konsekvensene av noe slikt for de som sto bak «MotorStorm: Apocalypse», men i et ferskt intervju med Eurogamer forteller sjefen for Evolution Studio, Matt Southern, at han fryktet denne situasjonen ville bety kroken på døra for det britiske spillstudioet.
- Det har vært et tøft år for oss, spesielt på tampen av året. Vi lagde et spill som vi virkelig er stolte over, men på grunn av noen hjerteskjærende grunner gikk ikke ting så bra, sier Southern til Eurogamer.
- Sett i et større perspektiv, har vi ingenting å klage over.
Like etter at Moder Jord viste seg fra sin aller verste side, begynte butikkjeder å kansellere bestillinger av «MotorStorm: Apocalypse» etter det ble kjent at Sony utsatte lanseringen.
Matt Southern forteller at han i denne perioden fryktet at Sony skulle stenge spillstudioet, og at mange mennesker ville miste jobbene sine.
- Jeg var redd dette ville bety slutten for Evolution. Racingspill har opplevd en tøff periode, selv uten ekstraordinære omstendigheter som det vi gikk igjennom.
Sony signaliserte at Evolution ville få hjelp til å komme seg gjennom problemene. Det at en spillansering blir utsatt på ubestemt tid, og at all markedsføring trekkes, ødelegger for det økonomiske potensialet.
Mens to av tre team hos Evolution jobbet med å gjøre ferdig nedlastbart innhold til «MotorStorm: Apocalypse», startet en gruppe utviklere å jobbe med nye konsepter.
Resultatet ble «MotorStorm RC», en ny tittel med små, radiostyrte biler lagt til velkjente «MotorStorm»-miljøer som i forrige uke formelt ble annonsert. Spillet, skildret i fugleperspektiv, kommer ut til PlayStation Vita og PlayStation 3.
Southern sier at hans ansatte og kolleger så lysere på tilværelsen etter at Sony hadde gitt «MotorStorm RC» grønt lys.
- Vi har ikke kommet oss helt til hektene enda, men ting holder på å snu. Studioet formelig gløder nå om dagen, sier Matt Southern til Eurogamer.
«MotorStorm RC» lanseres til PlayStation Vita og PlayStation 3 samtidig med at Vita lanseres i Europa, 22. februar. Her ser du annonseringstraileren: