(PressFire.no): Med mer kraft i nesten generasjons spillkonsoller, økes også kostnadene for utvikling. Det forteller den frittalende «God of War»-skaperen, David Jaffe, til Edge.
- Jeg er ikke lenger entusiastisk når det kommer til neste generasjons teknologi, det betyr at budsjettene økes. Det suger, sier han og fortsetter:
- Det jeg ønsker mest, er det jeg får fra PSP og 3DS. De er alltid på, fordi det er en sleep-modus og jeg kan bare trykke på en knapp slik at jeg kan fortsette der jeg slapp uten å måtte kjøre en oppstart av konsollen.
Jaffe slapp nylig «Twisted Metal» for PlayStation 3, men har også sagt opp jobben i spillselskapet han var med å grunnlegge for å starte et nytt spillselskap.
Han mener at entusiasmen for kraften i nye konsoller går over fort:
- Når du har gått gjennom syklusene nok ganger innser du at dagens «å herregud» er morgendagens «ehh… whatever».
Det koker til slutt ned til spillene som blir laget, forteller Jaffe:
- Til slutt kommer dette til å være gårsdagens nyheter og det handler om opplevelsen, spillet.
- Med mindre vi snakker om hologrammer, eller kunstig intelligens som er så fantastisk at den faktisk kan skrive en interessant historie rundt valgene dine, er jeg ikke interessert.
Nå håper han at konsollprodusentene jobber med nye funksjoner som er like lette å bruke som mobiltelefoner eller håndholdte konsoller.