LOS ANGELES (PressFire.no): Forventninger, og irritasjon, lå som et blylokk over Galen Center timene før Microsofts E3-pressekonferanse.
Etter en halvskandaløs avsløring sist måned, hvor spillerne trakk det korteste strået på bekostning av tv-seere og kiser i slips, har Goliat fra Redmond hatt alt å bevise.
Når Microsoft omsider fridde til spillerne, gjorde de lite galt. Javisst, det er fortsatt adrenalinkåte amerikanere og deres fascinasjon for actionspill som hovedsakelig serenaderes. Noe annet hadde vært snedig fra gjengen bak «Halo», «Gears of War» og den klart største plattformen for krigsmastodonten «Call of Duty».
Til gjengjeld virket kjempen, som kan være både seig og høytidelig, villig til å punktere noen av sine største verkebyller.
Rigide Microsoft Points utsettes for anestesi så man endelig kan handle uten kronglete mellomledd. Gullkalven Xbox Live Gold deles på tvers av alle brukerne i en husholdning.
Nå får Xbox-spillere med supermedlemskap et par gratis spill i måneden, slik Sony har gjort stor suksess med. Det satt garantert langt inne.
Om lekne «Sunset Overdrive», heseblesende «Titanfall», tankefulle «Quantum Break» og uhøytidelige «Dead Rising 3» innfrir, sparker Microsoft bredt med førsterekka det neste året.
Viktigst av alt: de kan brygge på et tilbud som fint utfyller Sonys PlayStation 4. Det er alle tjent med, etter unødvendig jevn tautrekking sist konsollgenerasjon. Nintendo er desto vanskeligere å få øye på.
Nå har det utkrystallisert seg temmelig ulike baner for de to erkekonkurrentene. Sony avslørte PlayStation 4 med en liten landsby av småspillutviklere under vingen.
Microsoft trekker fram ultrasuksessen «Minecraft» som sitt viktigste indiespill og gir inntrykk av å ha vokst fra gutta på gølvet.
Etter illsint kritikk av strenge nettkoblingskrav, bruktspillsperre og potensielle personvernproblemer, virker mye allerede å være glemt.
Spillere tilgir lett om de får starthjelp, og vil nok først og fremst bekymre seg over en lanseringspris som neppe kryper under 4500 kroner i Norge.
Det er mange grunner til å sitte på gjerdet mens Microsoft gresser og forbereder lanseringen av Xbox One i november. Men E3-pressekonferansen deres understreket at de kan hvis de vil, og har dykket dypt i pengebingen i jakt på spillernes oppmerksomhet.
Nå må Microsoft vise at det ikke bare er en bedøvelsespil mens de skriver sitt neste kjærlighetsbrev til tv-bransjen.