SILVERSTONE (PressFire.no): PlayStations bestselgende serie runder nå 15 år. I stedet for å feire med kake og ballonger, annonserte Sony og Polyphony Digital heller et helt nytt «Gran Turismo».
Dette ble kjent på den ærverdige Silverstone-banen i England i går.
Overraskende nok har utviklerne valgt å presse mer ut av seks-sju år gamle PlayStation 3, i stedet for å omfavne Sonys nye - fordi det fortsatt er uoppdaget kraft og muligheter i maskinen, hevder «Gran Turismo»-skaperen Kazunori Yamauchi overfor PressFire.
- Det er ikke slik at vi ikke har PlayStation 4 i tankene, men vi ønsket å lansere «GT6» på PlayStation 3. En plattform som allerede har et stort antall fans, forteller bilspillegenden oss.
Han lover at de skal utgi nedlastbare utvidelser hver måned, etter «GT6»-slippet, og fôre på med nettinnhold og oppdateringer.
- Når spillerne har kommet gjennom alt, og spilt det «Gran Turismo 6» har å by på, er det helt naturlig at PlayStation 4-spillet dukker opp, sier Yamauchi og blunker lurt.
- Kanskje det vil dreie seg om «Gran Turismo 7»? Jeg tror forresten ikke at ventetiden på et slikt spill blir særlig lang, røper han.
Det er ett motiv til, bortsett fra en brukerbase på flere titalls millioner, som har lokket Polyphony tilbake til den veletablerte maskinen.
De ville gå tilbake til tegnebrettet. Åpne panseret og utføre noen helt fundamentale endringer.
Bilspillekspertene gjør om fysikkmotoren og utforsker viktige områder som aerodynamikk, veigrep, fjæringer og integrerer ny, sofistikert dekkfysikk til neste spill.
Dette for å kunne være rustet for 15 nye år med «Gran Turismo», forklarer Yamauchi.
- Lager dere en ny grunnmur å stå på, før dere gyver løs på PlayStation 4?
- Ja, akkurat dét er tilfellet, kommer det kontant fra «Gran Turismo»-generalen.
Samtidig med at «Gran Turismo 6» formelt ble avduket, fikk vi innrømmelser fra Kazunori Yamauchi om at særlig grensesnittet og ventinga satte et skår i gleden for «Gran Turismo 5».
Ikke bare lider det digre kjørespillet av mye venting i menyene eller mellom hvert løp. Du får også jevnlige beskjeder om å laste ned innhold eller oppdateringer - ganske svære pakker med data, også.
Det ble rett og slett for lite tid på banen og desto mer ventetid. Også i karrieremodusen, innrømmer Yamauchi.
- En del av frustrasjonen som folk kanskje har følt med «GT5», blir adressert, lover han.
I løpet av presentasjonen tidligere denne dagen, viste han oss arbeidsskisser fra det nye brukergrensesnittet som Yamauchi hevder skal bli til et kjappere og ryddigere spill. Men grunntanken rundt hvordan Polyphony Digital vil tilby flere måter å nyte digital bilsport på, er den samme som i «Gran Turismo 5».
Det kunne vi i hvert fall se ut i fra de uferdige planene de viste oss.
Vi fikk også teste litt av det nye spillet selv. På (digitale) Silverstone, selvsagt. Den ikoniske banen var ikke bare åstedet for selve «GT6»-arrangentet, men blir også å finne i menyene når bilspillet er ferdig en gang før jul.
Det er første gang den britiske banen dukker opp i «GT»-sammenheng.
Førsteinntrykket er at spillet ikke ser penere ut enn forgjengeren. Tvert imot. Det er kanskje ingen grunn til panikk, sjefen hevder de bare er på protoypnivå ennå, men det ble fort klart at mer av fokuset har blitt brukt på veigrep, dekkfysikk og bilenes tyngde.
For eksempel merket vi at bilen «slipper» på en annen måte i svingene sammenlignet med i «GT5» - at bilen i større grad utsettes for fysikkens lover og krefter.
- «Gran Turismo 6» er nå mellom fem og tjue prosent ferdig. Det vi viser dere i dag, er altså mest å regne som en prototyp, sier Polyphony Digital-sjefen.
Yamauchi vil imidlertid ikke være med på at de har ofret det visuelle til fordel for fysikk.
- Nei, egentlig ikke. Vi er ikke ferdige med å optimalisere render-teknologien vår enda. Vi kommer til å strekke oss etter å la den behandle enda mer data enn det du ser i dag.
Litt av kritikken mot forgjengeren dreier seg om at mangfoldet og det enorme spennet for hva du kan gjøre i spillet, går utover fokuset.
Ikke bare fremstår menyene i «Gran Turismo 5» som uoversiktlige. Det er også en følelse av et barn som har fått slippe til i en godtebutikk - helt uten oppdragelse.
Spillet, som det tok fem og et halvt år å få ferdig, fremsto heller ikke som helt ferdig da det ble lansert for cirka to og et halvt år siden.
- Go-kart, rally, NASCAR … alt dette var med i «GT5». Kan vi forvente den samme dybden og bredden i oppfølgeren, eller går dere nå tilbake til røttene med blikket festet på banekjøring, spør vi.
- Vi vil fortsette å tilby variasjon, repliserer racingsjefen uten å blunke.
- Det blir mange forskjellige baner, ulike konkurranseformer. Vi får flere muligheter til å vise dere mer av dette senere i år.
I «Gran Turismo 6» skal Polyphony derimot ikke skille mellom premium- og standardbiler lenger. I femmeren fikk utviklerne en del pepper for at premium-bilene hadde et ekstra lag av detaljer og føltes annerledes på veien.
- Det blir ingen funksjonell forskjell på disse. Grafikken blir også bedre på bilene som tidligere var sortert som standard.
- Nå dropper vi noen av disse begrensningene. Det gikk for eksempel ikke an å tilpasse dekkene på standardmodeller. Dette skillet fjerner vi nå, meddeler Yamauchi.
Det kommende storspillet kommer til å få tilleggsfunksjoner som handler om å gi deg meningsfulle måter å fortsette spillingen på via en mobil eller nettbrett, fikk vi høre, men Sony vil vente til E3, GamesCom eller Tokyo Game Show senere i år med å fortelle om enda flere aspekter ved kjøresimulatoren.
Spillet får 1200 biler ved lansering, og deretter flere doser påfyll i tiden etter slipp, ble det lovet.
Det er 200 flere enn «Gran Turismo 5» hadde. Dessuten kan vi dra ut på biltur på 33 baner. Det betyr totalt sett 71 løyper i «Gran Turismo 6».
Spillet utvikles eksklusivt til PlayStation 3, og skal være ferdig før jul.