(PressFire.no): Franske Ubisoft har vært omringet av kontroverser for kopisperrene sine de siste årene, særlig for enspilleropplevelser som krever at du er pålogget internett selv når du kun spiller mot datamaskinen.
Nå angriper franskmennene markedet fra den andre enden, og lanserer tre «free to play» nettleserspill basert på storseriene «Heroes of Might and Magic», «Anno» og «Silent Hunter».
Det plukket PC Gamer opp fra pressekonferansen deres på spillmessa Gamescom i går.
«Heroes of Might & Magic Online» skal være et «ekte Heroes-spill på alle mulige vis», og viderefører den klassiske seriens blanding av taktikk og enkle rollespillelementer. Litt sånn som nye «King’s Bounty».
Det blir desto større fokus på byplanlegging og makrostrategiske avgjørelser a la «Anno 2070» i «Anno Online», hvor målet er å etablere en velfungerende by ved å utvinne ressurser og legge hjernen i bløt. Mikrotransaksjonene skal blant annet la deg bygge fortere, ifølge PC Gamer.
I «Silent Hunter Online» går turen under vann, og det neste spillet i den tradisjonsrike ubåtsimulatorserien handler først og fremst om å senke motstanderens undervannsmaskineri gjennom periskopet.
PC Gamer skriver at det er desto mer strategisk enn forgjengerne, blant annet i hvordan du styrer flere ubåter samtidig, men at de mest kompliserte 3D-visningene har blitt utelatt på grunn av nettleserformatet.
Dessuten skal spillet være mindre åpent enn serien ellers, med spesifikke oppdrag. Alt innhold skal kunne låses opp ved å fullføre oppdrag, men man kan kjøpe seg forbi ventetiden på ulike prosesser ved å åpne lommeboka.
Samtlige spill utvikles av tyske Blue Byte. De er nok mest kjente for å ha snekret sammen strategispillserien «Settlers», og ble kåret til fjorårets beste europeiske spillstudio i går.
De har også laget det populære nettleserspillet «The Settlers Online», hvis storsuksess angivelig lot dem utvide fra 50 til hele 300 ansatte.
Ubisoft er åpne om de økonomiske motivene sine med den nye trioen, og nettleserspillene skal blant annet være forsøk på å penetrere de russiske og brasilianske markedene - hvor blant annet piratkopiering har vært et stort problem for dem (men ikke for Steam).
- Vi peker oss ut nye publikum. Merkevarene gir oss et publikum og en historie, men man må ha et godt spill. Om du oppfyller spillernes krav til kvalitet så liker dem spillet. Det er strategien vår, skal Blue Bytes Benedikt Grindel ha fortalt PC Gamer.
Ingen av de tre spillene har en endelig utgivelsesdato enda.