(PressFire.no): Uttalelsene fra Sony-sjefer og spillutviklere har pekt i retning av en ny konsoll som har forskjeller fra PlayStation 3.
Spesielt det som er under panseret på PS4.
Borte er den innadvendte arkitekturen som har ført til at enkelte utviklere har slitt med å bli kloke på cell-prosessoren.
PlayStation 4 er åpnere og enklere å forstå for programmerere. Den ligner mer på en tradisjonell pc - og er utrustet med en kraftig prosessor fra AMD.
Sony brukte mange flotte ord for å forsøke å overbevise folk som så på pressekonferansen i forrige uke at selskapet har lyttet til spillskaperne denne gang.
- En konsoll av utviklerne, for utviklerne, ble det sagt.
Ønskelista fra utviklerne ble senere oppskriften til hvordan PlayStation 4 ble bygd. Mark Cerny, med lang bakgrunn som spillutvikler, ble utpekt av Sony til å tenke på fremtiden.
Den jobben startet Cerny på like etter at PlayStation 3 ble lansert, røpet han fra podiet i New York City.
Prosessen inkluderte også noen av Sonys egne spillstudioer. Guerilla Games («Killzone»), Naughty Dog («Uncharted»/«The Last of Us») og Evolution («MotorStorm») var blant de involverte.
Mike Cerny var på besøk hos disse folka flere ganger, bekrefter Guerilla.
- Vi fikk samlet hele gjengen, kjernen av spillutviklere, og ga grundige tilbakemeldinger rundt alt som er relatert til systemet.
- Det er ikke lenger slik at konsollen blir designet i et tårn lagd av elfenben et eller annet sted i Tokyo. Den er delt med oss, med Naughty Dog, med Sony San Diego – og sammen bygde vi denne maskinen, sier Herman Hulst til The Guardian.
Hulst er en av grunnleggerne av nederlandske Guerilla. De lager «Killzone: Shadow Fall» til PS4.
- Se på overgangen mellom PlayStation 2 og PS3, og lanseringsspillene til sistnevnte maskin – og sammenlign med lanseringstitlene til PS4.
- Jeg tror du vil se et mye mer imponerende sprang kvalitetsmessig, sier Hulst til The Guardian.
- Jeg syns konsollen og mulighetene vi har til å jobbe med den viser at vi kan få til dette spranget raskere – vi som er utviklere er mye tettere på det som skjuler seg på innsiden.
Også Ubisoft-sjef Yves Guillemot har snakket om hvordan det franske spillselskapet fikk komme med innspill til Sony om PS4. Guillemots folk sa at de vil ha en maskin som setter det sosiale ved spilling i høysetet, og tilrettelegger for å fortsette spillinga mens du er på farten - på en mobil eller nettbrett.
I tillegg ønsket Ubisoft seg kjappe nedlastinger og en del kjennetegn fra pc-er.
Herman Hulsts kollega i britiske Evolution, også det et Sony-studio, sier at det ikke bare var alle valgene av komponenter i konsollen de fikk lufte sin mening om.
De har også i lang tid fått påvirke hvordan utformingen av håndkontrollerne blir.
- Vi hadde et hemmelig møte etter E3 i fjor sommer der vi utvekslet våre egne prototyper. Vi kalte det vårt vitenskapsmarked, forteller Matt Southern.
- Det var flust av veldig åpenhjertige tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk fra et vidt spekter av spillstudioer. Det var viktig, og betydde at vi kunne bygge en kontroller som fikk et klassisk design, men som også kan omfavne en ny æra, sier Southern til The Guardian.
FOTO (hovedbilde): EMMANUEL DUNAND/Afp/Scanpix.
Evolution Studios lager «Driveclub», et bilspill som kommer til PlayStation 4. Også det er planlagt som en lanseringstittel.