(PressFire.no): - Om en spillutvikler ikke har spilt «Mario», er han sannsynligvis ingen god utvikler. Det kan jeg si med 100 prosent sikkerhet, forteller spillskaperveteranen Keiji Inafune til IGN.
Inafune er kjent som mannen bak serier som «Mega Man», «Onimusha» og «Dead Rising». Han har også vært involvert i en rekke andre kjente Capcom-varemerker.
I en artikkel hvor utviklere snakker om sine minner fra «Super Mario»-spillene, forteller den japanske utvikleren hvor viktig «Super Mario»-spillene har vært.
- For spillskapere er «Mario» selve utviklerbibelen. Det er så mange hint til godt design, om søte figurer og til innovasjon som tar i bruk et eksisterende spillmekanisk system, forteller han og påpeker at spillene er noe man må konstant titte tilbake på for inspirajson.
Flere utviklere skriver også sin hyllest til den elskede rørleggeren til Nintendo. «Gears of War»-skaperen Cliff Bleszinski forteller at det var med «Super Mario Bros» at kjærligheten til spill blomstret etter at kullsyren hadde gått ut av Atari 2600.
«Ratchet & Clank»-skaper Ted Price, sjefen for Insomniac Games, gir «Mario» æren for deres lidenskap for plattformspill. Han forklarer at et lys ble tent i hodene til alle i Insomniac Games da de spilte «Super Mario 64» for første gang.
- Nesten 30 år etter at den lille fyren med bart ble født, er han fremdeles en inspirasjon for oss i Insomniac Games, forteller Price.
«Super Mario Bros.» har vært et av de aller største symbolene for dataspill. Det ble skapt av Shigeru Miyamoto og Takashi Tezuka og først gitt ut til Nintendo Entertainment System i 1985.
Selve figuren Mario så vi imidlertid først i «Donkey Kong» fra 1981, men da gikk han under navnet Jumpman. Det var først med «Super Mario Bros.» at han fikk navnet sitt.