Har tjent 580 millioner kroner på «Heavy Rain»

- Innovasjon er ikke ulønnsomt, sier utviklerne.

21. april 2013 15:10

(PressFire.no): Quantic Dreams Guillaume de Fondaumiere avslørte nylig at PlayStation 3-ekslusive tittelen «Heavy Rain» dro inn en pen sum, melder gamesindustry.

I en forelesning hos polske Digital Dragons, poengterte franskmannen at kreativitet ikke nødvendigvis straffer seg.

- La oss ta et eksempel jeg vet om, «Heavy Rain». La oss si at det tok 128 millioner kroner å utvikle spillet. Med markedsføring, kanskje det blir 175 millioner. Med distribusjon, kanskje 230 millioner, fortalte Fondaumiere.

- Sony tjente mer enn 750 millioner kroner på dette spillet. Det er veldig profitabelt, det er akkurat den type margin som de fleste utgivere vil streve for, fortsatte han.

Innovasjon

- Vi burde slutte å tro at innovasjon rimer med uprofitabelt, sa «Heavy Rain»-skaperen, og brukte suksessen bak indiespillet «Journey» som et annet eksempel.

Fondaumiere observerte at de nådde ut til nye målgrupper med spillet. Han reflekterte at koner og kjærester spilte spillet med sine partnere, og at disse nå er potensiell ny kunde for deres kommende spill.

- Å skape en ny opplevelse er også en måte å ekspandere markedet, sa han i følge Eurogamer.

- Vi, som en industri, behøver å være mer kreativ, og slutte å skape de samme spillene år etter år.

Fondaumiere snakker om å få spill til å bli generelt godkjent som kultur. For å få til dette, mener han, må man skape nye varemerker, og å overbevise industrien til å gå med på notene.

- Det er viktig at hele vår industris økosystem blir mer kreativ om hele mediet skal forbedres.

Utvannet varemerke

Fondaumiere tror derimot ikke at de store spillseriene som «Call of Duty», «FIFA» og «Assassins Creed» kommer til å bli forlatt av utgiverne helt enda.

- Jeg vil ikke overbevise alle til dette. Deler av industrien kommer til å fortsette å skape oppfølgere årlig.

- Men vi har sett det før; at når du bruker opp et varemerke så bryter det sammen til slutt, og ender opp med behovet av en ny vår. «Tomb Raider» er et godt eksempel på et varemerke som ble mer og mer utvannet for hvert spill sluppet, til det at tittelen nesten ble irrelevant, sa Fondaumiere.

- Folk ville ikke spille «Tomb Raider» lenger. Det tok mange år før en utvikler skapte et nytt produkt som igjen var attraktivt for markedet.

- Jeg vil gjerne se utgivere ta mer risker og ha en litt mer balansert tilnærming til oppfølgerne de gjør hvert år, og de prosjektene de utvikler. Denne balansen kunne gjort industrien mer appellerende, mente Fondaumiere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3