LOS ANGELES (PressFire.no): Som eneste norske medie ble vi invitert inn bak lukkede dører hos Sony på spillmessen E3 i Los Angeles for å teste Morpheus-brillene.
Prosjektet, som har fått navnet etter den greske guden av drømmer, baserer seg på Virtual Reality-teknologi (VR).
Som med konkurrent Oculus Rift spiller man spill med et par heldekkende VR-briller på hodet, der man kan se 360 grader rundt seg i full HD-oppløsning. Resultatet? En helt ny måte å spille på, en måte som suger deg inn med hud og hår.
Vi fikk prøve tre spill på Sonys hemmelige rom, alle fra London Studios. Først ut var «The Deep», der du inntar rollen som dykker.
I spillet blir du senket ned i dypet inne i et stålbur, men det går selvsagt ikke knirkefritt. Vaieren svikter, og vil blir sittende fast rett foran en havarert atomubåt.
Selv om det ikke skjer noe, vokser desperasjonen. Man ser rundt seg, pusten går fortere og pulsen øker. Så dukker den opp, en gigantisk hvithai – som er skrubbsulten og forbanna.
Vi blir utsatt for stadige angrep mot buret, fra alle bauger og kanter. Fra siden, under, over og forfra. Svetten renner, dette er intenst. Det går bra til slutt, men «The Deep» makter faktisk å skape en reell frykt – selv om du vet at dette bare er et spill.
Sansene blir lurt, og man blir mo i knæra og stressa av ikke å kunne stikke av på noe som helst vis.
Det andre spillet vi testet, var et der man ligger med ryggen ned på et rullebrett og suser ned en bratt fjellvei. Det unike her er at man styrer brettet med kjappe hodebevegelser, og håndkontrollen er overflødig – i motsetning til «The Deep», der man har enkelte knappefunksjoner.
Dette spillet gjorde meg rett og slett fysisk kvalm, og det er ingen tvil om at Sony i denne fasen bruker oss som prøvekaniner for å finne ut hva som funker med VR-teknologien, og hva som kan gjøre spillere sjøsyke.
Demonstrasjonen ble avsluttet med et tredje spill, «The Castle». Det var tydelig at Sony ønsket å vise spekteret av kontrollmuligheter, for her tar man i bruk to Move-kontrollere for å komplettere opplevelsen.
Du spiller som en slåsskjempe som kan bruke nevene til å slå og plukke opp våpen. Vi fikk svingt løs på en dukke i spillet med sverd og morgenstjerne, samt skutt han litt med armbrøst.
Her registrerer Project Morpheus at du går frem og tilbake (eller setter deg ned), og det er en fin detalj at du kan lukke og åpne hendene – for eksempel for å plukke opp et sverd.
De tre spillene vi testet viste i klarhet variasjonen i spillopplevelsene, og hvor stort potensialet er for virkelig å kunne gjøre spilleren til en del av virtuelle verdener.
Likevel, Sony har en vei å gå med sitt Project Morpheus.
Visuelt er spillene ganske variable i kvalitet. Det føles innimellom som å spille på en litt gammel projektor, i et litt for lyst rom. Nå krever det da også nøye innstillinger av brillene på hodet ditt for at alt skal se optimalt ut. Man strammer inn brillene på bakhodet, samt at det er en knapp under brillene som gjør at de suges inn rundt øyeregionen din.
Sistnevnte forsøkte vi kun på «The Castle», og den grafiske kvaliteten økte merkbart.
Brillene sitter imidlertid tett, og når man i tillegg opplever så mye på skjermen blir man både svett og sliten på kort tid. Det er ikke bare fysisk krevende, man blir raskt litt kokt i hodet når det er såpass intenst hele tiden.
Slikt må Sony balansere. Tenk deg vakre verdener der du kan utforske omgivelsene i ro og mak, der man innimellom må opp på tå hev for å prestere. I sin nåværende form er det kanskje det som er veien å gå for utviklere på plattformen.
Hvis det skal være intenst hele tiden, er jeg usikker på om VR-briller har et veldig langt liv – og som du ser i videoen i denne saken, er det neppe helt sunt for en litt utrent mann i 30-årene heller.
Fremtidens virkelighet er muligens delvis virtuell, i hvert fall hvis Sony får det som de vil. Så gjenstår det å se om Project Morpheus blir noe alle må ha, eller bare en dyr gimmick man drar opp av skuffen på kjedelige vorspiel.
Reporter: Mikael Harstad Groven. Foto/redigering: Torbjørn Brænde Kvenseth.