SANTA MONICA (PressFire.no): For et par uker siden troppet vi opp hos Treyarch, folkene mest kjent de siste tre årene for «Call of Duty: World at War» og «Call of Duty: Black Ops».
Sistnevnte det underholdningsproduktet som har håvet inn mest penger, raskest mulig - noensinne.
På forhånd hadde vi fått vite at vi skulle få en sniktitt på et skytespill, uten at vi fikk noe særlig info om hva spillet het.
En trengte vel ikke være verdens skarpeste pizzarulle for å skjønne hvilket spill det var snakk om.
- Velkommen til en sniktitt på verdens minst hemmelige hemmelighet, «Call of Duty: Black Ops 2», sier Treyarch-sjef Mark Lamia lattermildt idet vi ramler ned i en diger lenestol foran en 150 tommer stor TV.
- Den store hemmeligheten er vel mer at «Black Ops 2» ikke er hva alle tror det er!
Lamia kan avsløre at spillet er en direkte oppfølger til «Black Ops», men selv om spillet starter der det forrige slapp, foregår det meste i fremtiden.
Vi skal derimot ikke lenger frem enn 13 år, til 2025 – det er likevel mer enn nok til at både våpenteknologien og verdensbildet er forandret betraktelig.
Treyarch har nemlig satset veldig på at fremtidens konflikter ikke handler om oljeherredømme, men kampen om mineralene, som utgjør de såkalte «Rare Earth Elements».
Har du noen form for ny teknologi (for eksempel en smarttelefon), er sjansen stor for at deler av den trenger disse mineralene for å funke.
Det samme gjelder teknologien den amerikanske hæren benytter seg av i deres våpen, og da er det uheldig om strømmen stopper opp.
I dag står Kina for over 95 prosent av utvinningen av disse mineralene, og deres eksportrestriksjoner (som allerede nå begynner å skape uro) danner bakteppet for konflikten i spillet.
Det er ikke derimot sagt at det er kineserne som er hovedfienden her.
I 2025 ser Treyarch for seg at mye av militærkrigingen blir gjort av flyvende droner og andre fjernstyrte krigsmaskiner. Innen den tid har den amerikanske hæren blitt mer og mer avhengig av disse, men når en ukjent tredjepart hacker seg inn og tar kontroll over hæren står amerikanerne – og kineserne – ovenfor en krise.
Denne tredjeparten styres av en skikkelse kalt Menendez, som fører det Treyarch mener er en form for «Cyber Warfare». Aner vi en fremtidig spilltittel?
- Menendez er skurken i spillet, og han har stjålet nøklene til alle dronene den amerikanske hæren disponerer, forklarer Mark Lamia
- Fremtiden er ganske mørk, kan du si.
I spillet kontrollerer vi i fremtiden David Mason, sønnen til Alex fra førstespillet.
I vår sniktitt fikk vi se amerikanske tropper i kamp mot droner og nasjonløse soldater i Los Angeles, som er en av byene dronene blir sendt for å utslette.
Kampen startet i et kjøretøy sammen med den (kvinnelige) presidenten i USA, men etter hvert ble bilen blåst til himmels av angripende droner. Til unnsetning kom flere amerikanske jagerfly av typen «Harrier» (de som kan ta av vertikalt), bare langt mer moderne og stridsdyktige.
Tydeligvis er det fortsatt en plass for de litt mer tradisjonelle flytypene også.
I en sekvens hoppet vår mann inn i et av disse flyene for å skyte ned droner over L.A., og i en annen kjørte han nedover en sønderbombet motorvei – begge gangene med full kontroll over kjøretøyene.
Dette kan vitne til at vi får se mer av store «Battlefield 3»-lignende kamper der du fritt får styre hvor du vil angripe.
Teknologien vi fikk se er ikke riktig av typen «Star Trek» heller, men ligger innenfor det en kan forvente av teknologiske framsteg de neste 13 årene.
- Vi var litt bekymret for at våpnene vi har i spillet var for sci-fi-aktige, men militærekspertene mente vi var for konservative, forteller Lamia, tydelig fornøyd med leketøyene de har med i spillet.
Skuddene i våpnene avfyres for eksempel elektrisk (en teknologi som eksisterer i dag), der kulene ligger etter hverandre i et magasin. Dette åpner for at du kan «lade opp» skuddene og fyre av gårde hele magasinet i ett smekk.
Enkelte skarpskytterrifler har også små røntgenmaskiner bygd inn, slik at du kan scanne gjennom tynne vegger for å se fiendene. Hvor mange kuler du velger å skyte samtidig, avgjør hvor tjukk vegg du greier å skyte gjennom.
En liten skjerm du bærer på armen kan også kalle inn en liten gruppe «quadcopters» eller holde deg oppdatert på det som skjer rundt deg. Disse små helikopterne er ikke ulike typen du får kjøpt den dag i dag, men har betydelig dødeligere last i form av et maskingevær.
Du har også CLAW-maskinene (Cognitive Land Assault Weapon). Dette er en vandrende mini-tanks, kraftig utrustet og med en fet minigun på toppen. Et av triksene for å ta disse av dage er å skyte føttene vekk under den for å få den til å kantre.
Designet er tatt fra fungerende prototyper produsert av DARPA (det amerikanske militærets forskningsinstitutt), kalt Big Dog. Altså er det ikke umulig at vi om få år faktisk vil se slike i virkeligheten.
- Målet vårt var å ta spillet til fremtiden, men samtidig opprettholde en troverdig autentisitet i spillet, forklarer Lamia
- Vi var som barn i en godteributikk over muligheten til å gjøre noe som har med fremtiden å gjøre, skyter regissøren på spillet, Dave Anthony, inn.
Alle disse «godteriene», og flere til, kan du selv få kontrollere i spillet loves vi. De styres ikke bare av datamaskinen.
Mellom flere av oppdragene vil du også kunne ta kontroll over hele avdelinger av hæren. På disse såkalte «Strike Force»-kartene ser du alt som foregår, og må sende inn menn og utstyr for å ta over kontrollpunkter, litt som i et strategispill.
Du har et bestemt antall folk og militærmaskiner til rådighet, så hvordan du forvalter disse er kritisk. Du kan også velge å gå inn og ta direkte kontroll over hvem (eller hva) som helst på ditt lag når du måtte ville – om så måtte ønskes.
Historien er langt mer ambisiøs enn det vi er vant med fra serien. Vi loves at det vil være flere forskjellige slutter basert på hvordan du gjør det i historien, og hovedskurken Menendes er ifølge Treyarch selv «den mest komplekse bad guy-en i serien».
- Om noen av dere husker de gamle «Velg ditt eget eventyr»-bøkene som var på markedet for en del år tilbake, så skjønner dere tegninga, ler Lamia.
Faktisk kan du tape enkelte av oppdragene, og spillet vil fortsette som om det var meningen, men da blir historien påvirket negativt. Sentrale figurer vil også dø dersom du ikke er flink nok, noe som også sys inn som om det var tiltenkt.
Historien er forøvrig skrevet av David Goyer, som tidligere skrev historien i filmene «Batman Begins» og «The Dark Knight», og som er aktuell med den nyeste filmen i samme serie, «The Dark Knight Rises».
Multiplayer ville ikke Treyarch snakke noe særlig om enda, men lovte at den populære «Zombies»-modusen er tilbake – denne gangen med støtte for åtte spillere på lag og langt flere zombier løpende rundt samtidig.
Samtidig vil det være nye moduser både i «Zombies» og den vanlige multiplayeren, og et større fokus på tilrettelegging for esport.
Alt av flerspillermoduser vil foregå med den nye teknologien fra 2025, så vi får neppe noen av de gamle våpnene fra «Black Ops»-originalen her.
PressFire kommer tilbake med en artikkelserie fra vårt besøk hos Treyarch som vil ta for seg flere aspekter av «Black Ops II».
«Call of Duty: Black Ops II» kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC den 13. november i år. En Wii U-versjon er ikke bekreftet, men mye blunking og dansing rundt temaet gjør at vi mistenker at også den plattformen vil få spillet.