(PressFire.no): Vi har fått noen små hint og smakebiter på at Konami for alvor satser på denne nye fotballspillsesongen.
Endelig har folkene bak «Pro Evolution Soccer 2014» brettet ut detaljene.
Pressemeldingen strutter av selvtillit og kamplyst. De vil tukte EAs bestselgende «FIFA»-serie, men sier foreløpig ingenting om planene til PlayStation 4 og Xbox One.
- Dette er begynnelsen på en ny tidsalder, hevder «PES»-folka.
Konami forteller at de har jobbet i over fire år på den nye spillmotoren som er under panseret.
Det har allerede vært kjent at de bruker Hideo Kojimas Fox Engine, teknologien som også skal danne grunnlaget for de neste «Metal Gear Solid»-eventyrene.
I pressemeldingen sier utgiveren at de har bygget den neste generasjonen av «Pro Evolution Soccer» rundt seks grunnpilarer. I hovedtrekk har de jobbet for å få mer flyt i spillet, der spillerbevegelser og posisjonsbytter har vært noe av nøkkelen.
Akkurat som vi hørte snakk om tidligere i år, vil Konami forsøke å forevige dynamikken som oppstår i løpet av en kamp – der publikum maner hjemmelaget til ekstra innsats, og avgjørelsen kan skje stikk i strid med hvem som er favoritter til å vinne.
- Vårt store mål er å la deg vinne med det laget du elsker, sa spillprodusent Kei Masuda til OPM i april.
Pressemeldingen hevder de har kastet begrensningene spillene har lidd under som følge av utdaterte animasjoner og for dårlig kunstig intelligens. Hvorvidt de klarer å levere eller ikke, får vi trolig først svaret på når E3-spillmessen i Los Angeles starter i neste uke.
Grunnpilarene som danner ryggmargen i «Pro Evolution Soccer 2014» er:
TrueBall Tech: - For første gang i fotballsimulering, klarer «PES 2014» å sentrere alt rundt ballen: hvordan den beveger seg og hvordan spillere bruker den. Førsteberøring og overlegen kontroll er det som skiller utøverne fra hverandre, skriver Konami.
Ballen skal kunne flikkes forbi en motstander med analogstikka, og vektforskjeller, balanse og fysiske lover skal spille en større rolle enn før, hevder utvikleren.
Å bryte mønsteret der alt henger sammen i en statisk, spillaktig måte å skildre fotballspill på, og krydre med nye animasjoner og mer realistisk grafikk, ser ut til å være en rød tråd hos Konami.
Motion Animation Stability System (M.A.S.S.): Den fysiske kampen mellom spillere, hvor knuffing, taklinger og kroppskontakt får nye animasjoner. Dette er Konamis vri på «FIFA»s Player Impact Engine.
- I stedet for en rekke forutbestemte animasjoner som skjer i løpet av noen omstendigheter, reagerer M.A.S.S. umiddelbart til enhver situasjon, skriver Konami.
De påstår at spillernes vekt og størrelse skal merkes på banen i større grad enn før, og derfor har utviklerne også utvidet registeret over taklinger.
Hjerte: Ja, Konami har ambisjoner om å tillegge spillet hjerte og sjel. Ikke bare fancy, ny grafikk og tøffe, fysiske kalkuleringer.
- Det å definere hva som gjør fotball så engasjerende, er vanskelig. Men det er ikke en teknisk greie, mer en følelsesmessig krok, skriver Konami, og belyser hva som skjer når publikum påvirker hjemmelaget og blir den berømte «tolvte mannen» på laget ditt.
For å gjøre dette synlig i spillet, har Konami utrustet alle spillerne med attributter som ikke bare gjelder det tekniske. De vil også differensiere menneskene på banen. Det hintes om at et bortelag, med mange lettskremte og nervøse spillere, kan påvirke sluttresultatet av en tøff match.
PES ID: Dette arbeidet, med å skille spillerne fra hverandre når det gjelder løpesett eller signaturfinter, startet i fjor. Konami vil bygge videre på dette feltet, i fjor hadde de 50 slike spillere som hadde fått karakteristiske trekk implementert i «PES 2013». Dette antallet blir mye høyere denne sesongen, sier spillutviklerne. Mer nøyaktig: «dobbelt så mange», skriver Konami.
Team Play: Dette handler om at du skal kunne skreddersy taktikken med tre spillere eller flere, der du har forhåndsbestemt en type spill som går dypere enn lagtaktikken. For eksempel kan du ha en midtbanetrio med en agenda som handler om å utforske motstanderens rom, gå på dype løp eller bevege seg rundt på kantene.
The Core: I kjernen av spillopplevelsen, sier Konami at «PES 2014» er essensen av alle tilbakemeldingene de har fått fra fansen opp igjennom årene. Det handler både om å bevare det som har vært i ryggmargen til denne serien, og har fungert – men også å lage noen helt nødvendige utbedringer.
Konamis Kei Masuda utbasunerer at de tre skjermbildene som er sluppet i dag, sammen med pressemeldingen, er ekte og hentet fra «PES 2014».
Samtidig antyder han vel her at ikke alle fotballspill på markedet presenterer spillet sitt på lignende måte?
- Alt det materialet vi har sluppet er hentet fra dagens plattformer, og er in-game fra spillet som nå er cirka 70 prosent ferdig, sier Masuda i pressemeldingen.
- Vi vil at fansen skal få den ekte følelsen fra det reelle produktet som de kommer til å spille på konsollene de fleste eier senere i år, ikke gjengi en eller annen markedsføringsdrøm.
Kei Masuda røper dessuten at selv om disse bildene er fra dagens konsoller, er teknologien skalerbar for fremtiden.
Så langt har ikke Konami annonsert planene sine for de nye konsollene fra Sony og Microsoft. Det blir heller ikke sagt noe om Wii U, Vita eller 3DS. «PES 2014» kommer imidlertid ut til PlayStation 3, Xbox 360, pc og PSP senere i år.