(PressFire.no): Rollespill har sine konvensjoner, og er ikke redd for å lene seg på dem. Derfor har vi for eksempel sett en lang rekke fantasy-tolkninger av sjangeren.
Det vil «Mafia»-skaperen Daniel Vávra gå i sømmene med sitt nye spill, «Kingdom Come: Deliverance». Her blir det verken magi, monster eller myter, skriver Kotaku.
I stedet lener de rollespillet sitt på en virkelighetstro tolkning av Det tysk-romerske rike rundt slutten av middelalderen, og de dertilhørende intrigene.
I en såkalt teasersnutt, som du ser nederst på denne siden, etablerer studioet Warhorse stemningen for sitt første prosjekt.
Spillselskapet ble stiftet etter at Vávra forlot «Mafia»-skaperne 2K Czech for å gå sin egen vei, etter at han var sjefsdirigent på de to første prosjektene.
Denne gangen pønsker han visst på noe som legger seg svært tett opp til en regelrett simulator. Kotaku melder at spillet skal få både realistiske kamper, scener som refererer til historiske hendelser og store slag.
Det hele spinner rundt den kraftige motoren CryEngine 3 i førstepersons perspektiv, og man skal etter sigende få boltre seg i en åpen verden.
I et lengre blogginnlegg (via Eurogamer) på hjemmesiden sin kunngjør Warhorse derimot at de er på utkikk etter en utgiver som kan finansiere resten av prosjektet deres.
– En mindre utgiver har begynt å vise mer og mer interesse. De vil ha mer info om budsjettet vår, en demo og å kunne fokusteste det selv. Det ser lovende ut.
De skal ha slitt noe veldig med varierende interesse fra utgivere, og har etter hvert finpolert videoene for å gi bedre inntrykk av hva de sitter på.
– Én investor fra London fortalte oss at pc og konsoller er døde, og at vi er sjanseløse om vi ikke lager et free-to-play-MMO til Ipad. Det er selvsagt bare tullprat, men det hjelper oss ikke så mye å ha rett, sukker spillskaperne.